CECCAR Filiala Timiș: Capitalismul responsabil & evoluția profesiei contabile. De la A... la AI
Numărul 46, 20-26 nov. 2024 » #SăFacemBine
Luni, 18 noiembrie a.c., CECCAR Filiala Timiș a găzduit primul eveniment organizat de CECCAR, în parteneriat cu Edenred, în cadrul campaniei #SăFacemBine. Sub titlul Capitalismul responsabil & evoluția profesiei contabile. De la A… la AI, evenimentul a reunit profesioniști din domeniul financiar-contabil și reprezentanți ai mediului de afaceri pentru a explora două direcții de interes: impactul inteligenței artificiale asupra profesiei contabile, a modelelor de afaceri și beneficiile sociale aduse de tichetele de masă în contextul capitalismului responsabil. Alături de aceștia, la întâlnire a participat și Dan Fenechiu, reprezentant al Direcției de buget-finanțe din cadrul Consiliului Județean Timiș, care le-a transmis membrilor mesajul președintelui, Alfred Robert Simonis.
Evenimentul a fost deschis de președintele Consiliului Filialei CECCAR Timiș, Ioan Minda, care le-a urat bun-venit membrilor la primul eveniment găzduit de sediul nou-renovat al filialei.
Vicepreședintele Consiliului superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, a moderat discuțiile celor două paneluri cu temele Inteligența artificială. Provocări vs oportunități în profesie și Beneficii extrasalariale și sustenabilitate în capitalismul responsabil, subliniind faptul că modelele de afaceri trebuie să se transforme, să se adapteze noii realități impuse de schimbările venite odată cu inteligența artificială și schimbarea paradigmei de afaceri – trecerea de la concentrarea exclusiv pe profit la crearea de valoare pentru toate părțile interesate în condiții de profitabilitate. Pentru a rămâne relevante, pentru a fi competitive în noul context disruptiv generat de inteligența artificială, afacerile au nevoie de îndrumarea unor specialiști cu un nivel înalt de calificare. Profesioniștii contabili, consilierii lor de încredere, singurii profesioniști care înțeleg și vorbesc limbajul afacerilor, pot îndeplini cu succes această sarcină. Tocmai de aceea profesioniștii contabili sunt primii care trebuie să adopte noul model de business. Vicepreședintele CECCAR i-a încurajat pe membrii filialei Timiș să fructifice la maximum mecanismele fiscale puse la dispoziție pentru dezvoltarea de afaceri responsabile, atât pentru propriile business-uri, cât și pentru afacerile clienților lor. Parteneriatul profesionist contabil-antreprenor este fundația solidă pentru ca principiile capitalismului responsabil să fie integrate în cultura organizațională.
În acest context, Robert-Aurelian Șova a vorbit despre trecerea de la automatizare, care vizează optimizarea costurilor, la automatizarea inteligentă care vizează, în plus, inovarea, subliniind că, „în mod evident, afacerile viitorului se vor baza pe tehnologii care integrează automatizarea cu inteligența artificială și pe angajați cu nivel de specializare ridicat. Pentru componenta financiar-contabilă a business-urilor, CECCAR își propune să creeze, next-generation accountants, acei specialiști capabili să stăpânească și să lucreze împreună cu tehnologiile care vizează automatizarea inteligentă în afacerile sustenabile”.
În noua realitate socio-economică, pe măsură ce automatizarea inteligentă își va găsi locul, pentru a supraviețui companiile vor fi obligate să adopte măsuri specifice capitalismului responsabil, pentru a crește nivelului de responsabilitate socială față de comunitatea în care își desfășoară activitatea.
Astfel, complementar includerii automatizării inteligente în strategia de dezvoltare a organizațiilor, se impune și includerea principiilor capitalismului responsabil.
De altfel, în noua paradigmă de afaceri, performanța unei companii nu se mai limitează la componenta financiară, ci se extinde către componenta ESG (mediu, social și guvernanță). Raportarea integrată, bazată pe standarde, face posibilă o astfel de evaluare.
Inovație și tehnologie în profesia contabilă
Primul panel a abordat tema inteligenței artificiale (AI) ca factor transformator în profesia contabilă. Claudiu Brandaș, profesor universitar la Universitatea de Vest din Timișoara, Facultatea de Economie si de Administrarea Afacerilor, a evidențiat beneficiile AI și ale automatizării în reducerea sarcinilor repetitive, în creșterea eficienței și susținerea proceselor decizionale strategice, făcând o prezentare a modului de utilizare în profesia contabilă a unor soluții ce folosesc inteligența artificială.
În acest context, s-a subliniat necesitatea urgentă ca profesioniștii contabili să înțeleagă importanța adaptării la noile cerințe tehnologice și să învețe să folosească inteligența artificială ca partener de încredere, capabil să le eficientizeze activitatea. Trăim o perioadă de transformări radicale, în care anumite locuri de muncă vor dispărea, fiind înlocuite de procese automatizate, dar, în același timp, vor apărea noi oportunități pentru profesioniștii care își actualizează competențele. Profesioniștii contabili care îmbină raționamentul profesional cu avantajele tehnologiilor moderne vor putea să își ducă activitatea la un nivel superior, contribuind mai eficient la succesul propriilor afaceri și ale clienților.
Beneficiile extrasalariale, un mecanism pentru sustenabilitate în organizații
Cel de-al doilea panel a fost dedicat analizei rolului beneficiilor extrasalariale, inclusiv al bonurilor de masă, de vacanță, cadou și culturale, din perspectiva promovării bunăstării angajaților și în dezvoltarea economică locală. Gabriela Iliescu, Regional Sales Manager Edenred Romania, a evidențiat că aceste beneficii, ca parte integrantă a capitalismului responsabil, pot contribui direct la sustenabilitatea organizațiilor, la crearea unui mediu de lucru sănătos și echilibrat, precum și la susținerea economiei locale. Mai mult decât atât, aceste produse destinate salariaților se aliniază întocmai obiectivelor ESG, încurajând companiile să adopte practici etice și responsabile. Începând cu 1 ianuarie 2025, anumite companii vor avea obligația raportării de sustenabilitate, conform noilor cerințe ESG, iar această responsabilitate se va extinde pe întregul lanț valoric al afacerii. Nu doar raportorii direcți, ci și partenerii și furnizorii vor fi implicați, subliniind importanța integrării aspectelor sociale și de mediu în strategia de business. În acest sens, profesioniștii contabili joacă un rol esențial, sprijinind companiile să își îndeplinească obiectivele de sustenabilitate. Aceștia nu doar că asigură corectitudinea raportărilor, dar contribuie activ la implementarea unor practici care aduc valoare reală pentru comunitate pe cei trei piloni: social, mediu și guvernanță, fructificând mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat.
Evenimentul de la Timiș a continuat campania #SăFacemBine, lansată de CECCAR în luna septembrie, subliniind nevoia unei abordări concentrate pe parteneriat pentru a construi un viitor sustenabil. Insight-uri valoroase, sesiuni interactive, oportunități de networking au construit dialogul dintre profesioniști contabili și antreprenori din județul Timiș concentrat pe noi perspective ce vizează adoptarea unor modele de afaceri sustenabile, inclusiv prin integrarea tehnologiilor moderne în strategiile de afaceri.
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial