MyWIZ, secretul contabililor de succes
Principiile esențiale pentru apărarea intereselor liber-profesioniștilor contabili și ale interesului public

Principiile esențiale pentru apărarea intereselor liber-profesioniștilor contabili și ale interesului public

Numărul 14, 13-19 apr. 2022  »  Direct de la sursă

Așa cum am mai informat, în această perioadă se află la Camera Deputaților proiectul legislativ PLx 596/2018, care modifică OG nr. 65/1994.

CECCAR a solicitat autorităților executive și celor legislative aplicarea unui proces legislativ transparent, în interes public, prin deschiderea unei consultări reale cu profesia contabilă reprezentată de CECCAR, astfel încât actul normativ rezultat să nu afecteze drepturile profesionale câștigate, precum și drepturile constituționale ale membrilor.   
 
În forma sa inițială, propunerea legislativă conținea prevederi necesare consolidării profesiilor de expert contabil și de contabil autorizat. Între timp au fost depuse aproximativ 90 de amendamente care schimbă radical obiectivele avute în vedere la inițierea proiectului legislativ.

CECCAR a inițiat demersuri în apărarea intereselor membrilor, atât în dialogul cu autoritățile executive și legislative, cât și în spațiul public, care au avut în vedere următoarele principii:

1. PĂSTRAREA INDEPENDENȚEI PROFESIONALE ȘI A AUTONOMIEI 

  • Independența este una dintre valorile esențiale ale serviciilor profesionale liberale. Furnizarea independentă a serviciilor profesionale este o caracteristică ce indică și confirmă că acestea sunt prestate de profesioniștii contabili în interes public.
  • Liber-profesionistului ar trebui să i se permită să furnizeze servicii în mod autonom, fără interferențe din partea autorităților guvernamentale, subcontractanților sau a altor terți, conform Comitetului Economic și Social European.
  • Asupra patrimoniului CECCAR există un drept de proprietate PRIVATĂ comun al membrilor. În consecință, doar membrii CECCAR pot decide dacă acesta trebuie sau nu divizat după anumite criterii, asupra modului de administrare, precum și asupra exercitării administrării prin desemnarea persoanelor responsabile să o realizeze. Orice imixtiune a statului încalcă dreptul fundamental la proprietate privată, ocrotit de art. 44 din Constituția României.

2. NEALTERAREA COMPETENȚELOR EXISTENTE ALE EXPERȚILOR CONTABILI/CONTABILILOR AUTORIZAȚI

  • Experților contabili și contabililor autorizați le sunt recunoscute, atât la nivel internațional, cât și la nivel național, o serie de competențe necesare îndeplinirii activităților de utilitate publică ce le-au fost atribuite prin lege. NU poate fi acceptată îngrădirea dreptului de a exercita aceste activități prin măsuri pur administrative, care nu au o fundamentare reală.

3. PĂSTRAREA CONTROLULUI SOCIETĂȚILOR DE EXPERTIZĂ CONTABILĂ ȘI DE CONTABILITATE DE CĂTRE EXPERȚII CONTABILI, RESPECTIV CONTABILII AUTORIZAȚI

  • Piața serviciilor contabile este o piață concurențială. Entitățile care sunt obligate să organizeze și să conducă contabilitatea pot opta pentru:
    • crearea propriului compartiment financiar-contabil, unde vor fi angajate persoane cu studii economice; 
    • externalizarea serviciilor către liber-profesioniști (experții contabili/contabilii autorizați), care își pot exercita activitatea individual sau prin societăți.
  • Eliminarea obligativității deținerii controlului de către liber-profesioniștii contabili asupra societăților de profil prin care își desfășoară activitatea va crea o problemă de concurență, în detrimentul membrilor CECCAR, dar și al calității serviciilor. Astfel, în piață vor exista:
    • societăți controlate de către membrii CECCAR, membri care vor avea răspundere profesională și vor respecta principiile de etică în activitatea desfășurată;
    • societăți necontrolate de către membrii CECCAR, asupra cărora nu poate fi atrasă răspunderea profesională pentru activitatea desfășurată. 

4. PĂSTRAREA ACTUALULUI SISTEM DE SUPRAVEGHERE, CARE ESTE SIMILAR cu cel al CCF ȘI ANEVAR

  • Impunerea unui sistem de supraveghere suplimentar, nedefinit clar prin lege, care lasă la decizia ministrului finanțelor să stabilească, prin ordin de ministru, modul concret de supraveghere, este DISCRIMINATORIE.
  • Impunerea noului sistem de supraveghere aduce și obligația de a finanța 30% din bugetul unei autorități publice atât pentru cheltuielile curente, cât și pentru cheltuielile de capital. 
  • Un astfel de sistem de supraveghere pentru profesia contabilă NU EXISTĂ ÎN NICIO ȚARĂ EUROPEANĂ.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.