MyWIZ, secretul contabililor de succes
Cei trei „R” esențiali: Regândire, Relaxare, Relansare

Cei trei „R” esențiali: Regândire, Relaxare, Relansare

Numărul 15-16, 23 apr. - 4 mai 2020  »  Comentariul ediției

Teodor Brateș

Dorința firească de a se reveni la normal în toate componentele vieții personale, familiale și publice, în toate sferele de activitate, a adus în prim-planul preocupărilor cei trei R esențiali – Regândire, Relaxare, Relansare. În condițiile actuale, cele trei obiective au, deopotrivă, o încărcătură rațională și una emoțională. Limitarea libertății de mișcare, eliminarea unor obișnuințe cotidiene, normale, afectează direct și grav milioane de concetățeni, privați tot mai acut, pe măsura trecerii timpului, de ceea ce numim normalitate. De aici, dorința unanimă de a se reveni cât mai repede la ceea ce a fost înainte. Cum va fi posibil de transformat acest deziderat legitim în realități?

Întrebarea conține în sine, într-o manieră obligatorie, ideea de regândire a tuturor tipurilor de comportamente, ceea ce presupune diminuarea ariei de acțiune a subiectivismului, voluntarismului, bunului plac, ignorării intereselor, a aspirațiilor celorlalți. Într-un anume fel, se judecau lucrurile în „vremurile bune” și în alt fel în condițiile pandemiei. Tocmai o asemenea situație ne reamintește de existența unei discipline științifice de care se cuvine să ținem seama în cel mai înalt grad: managementul crizelor. Sigur, niciodată omenirea nu s-a confruntat cu o criză de amploarea și gravitatea celei din prezent (și putem spune că situația se va prelungi cel puțin în viitorul apropiat) ceea ce impune a se promova o serie de principii, de criterii și reguli verificate în practică de relativ mult timp. În acest context, regândirea presupune, în primul rând, în zona profesională, în economie, necesitatea unor reevaluări severe, pornindu-se de la obiectul activității, continuând cu analizele de piață, cu sistemul de relații dintre furnizori și beneficiari, cu dimensiunile și componentele lanțului de creare a valorii și terminând cu alocarea resurselor. A devenit, în conjunctura actuală, mai evident decât oricând, cerința de a se prezerva resursele umane, drept cel dintâi obiectiv al procesului de regândire și operaționalizare a mecanismului decizional la nivel de firmă. Starea de urgență a demonstrat, cum nu se poate mai convingător, că flexibilitatea, capacitatea de adaptare (de fapt, de răspuns la noi provocări, cele mai multe în premieră absolută), reprezintă atât conceptual, cât și practic cheia depășirii marilor dificultăți determinate de COVID-19 în plan economic și social.

Numai regândirea întregului business este posibil să asigure premise reale pentru trecerea treptată, graduală, la relaxare. Chiar dacă la scară națională, apoi în regiunile de dezvoltare, în județe, în municipii, orașe și comune se vor adopta și aplica măsuri de relaxare (respectiv de atenuare a restricțiilor de toate genurile) în primă și ultimă instanță cea mai mare importanță o au, repetăm, deciziile la nivel de firmă. Și aceasta pentru că fructificarea unui spațiu mai larg de acțiune depinde, în foarte mare măsură, de starea de fapt a firmei, de modul în care și-a sporit reziliența, a prezervat resursele, a menținut legăturile pe amintitul lanț de creare a valorii. Aici, esențială este eficiența stilului și metodelor de conducere, în special în zona de prevenire a căderii libere, ca volum și calitate, a afacerilor.

În sfârșit, dar nu în ultimul rând, relansarea prezintă un interes maxim nu numai sub aspectul finalității fiecărei faze a acestui proces, ci și ca test al valabilității mentalităților, al comportamentului economico-financiar, consonant cu tot ceea ce a reprezentat, reprezintă și va reprezenta criza cu care ne confruntăm în prezent. Stările de spirit pozitive, moralul ridicat, un acut simț al perspectivei, priceperea de a anticipa, pregătirea din timp a contractelor, a necesarului de materii prime și materiale, de tehnică specifică, utilizarea eficientă a căilor de comunicare online sunt câteva caracteristici ale unei relansări sănătoase, profitabile în limite rezonabile și cu o durată cât mai mare.

În tot acest context, atât în fazele de Regândire, cât și în cele de Relaxare și Relansare, locul și rolul profesioniștilor contabili sunt esențiale în ceea ce privește cunoașterea stării de fapt (definitorie pentru fiecare client, sub aspect economio-financiar), precum și în fundamentarea deciziilor. Necesitatea întăririi pozițiilor pe piața de profil stimulează spiritul de inițiativă, creativitatea profesionistului contabil, autoritatea și – pe această bază – încrederea, deschizându-se calea spre oferirea de servicii de calitate, bazate, la rândul lor, pe competență, responsabilitate și empatie. Este exact ceea ce contează, cu adevărat, mai ales în vremuri de restriște.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.