MyWIZ - Business în cloud
Centrele Europene ale Consumatorilor au instrumentat în 2023 peste 124 de cereri și au recuperat aproape 9 milioane de euro

Centrele Europene ale Consumatorilor au instrumentat în 2023 peste 124 de cereri și au recuperat aproape 9 milioane de euro

Telex » Știri 10 mai, 10:16  

Cele 29 de Centre Europene ale Consumatorilor au instrumentat anul trecut peste 124.000 de cereri și au recuperat aproape 9 milioane de euro pentru consumatorii implicați într-o reclamație transfrontalieră, conform unui comunicat al Centrului European al Consumatorilor din România, citat de Agerpres. Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) oferă asistență gratuită pentru toate reclamațiile trimise de consumatori împotriva unui comerciant situat într-un alt stat membru al UE, în Islanda sau în Norvegia. În fiecare dintre aceste țări există un ECC (Centru European al Consumatorilor).

"De la ultimele alegeri, Uniunea Europeană a stabilit numeroase drepturi care consolidează și protejează consumatorii. Cu toate acestea, evoluția obiceiurilor de consum, în special către domeniul digital, impune Europei să definească o legislație orientată spre viitor, pentru anii următori", se menționează în comunicat.

Cu o lună înainte de alegerile europene, ECC-Net prezintă recomandările sale privind protecția consumatorilor pentru următoarea legislatură a Parlamentului European.

Astfel, în ceea ce privește cumpărăturile online în siguranță, ECC-Net propune membrilor Parlamentului European să ia măsuri, în special în ceea ce privește: responsabilizarea platformelor marketplace (prin facilitarea conexiunilor dintre cumpărători și vânzători, care nu sunt întotdeauna ușor de identificat, platformele marketplace permit importul în UE de produse de la vânzători din țări terțe care nu respectă întotdeauna standardele europene de siguranță); securizarea soluțiilor de plată online - Centrele Europene ale Consumatorilor doresc ca furnizorii de servicii de plată să fie obligați să detecteze mai bine fraudele și să faciliteze raportarea acestora de către consumatori și pledează pentru o rambursare mai sistematică a plăților efectuate de consumatori prin intermediul mecanismului de refuz la plată (chargeback) oferit de emitenții de carduri; stabilirea unor reglementări clare care să definească marketingul de tip influencer, să asigure transparența și să îi responsabilizeze pe cei care îl practică.

"O investigație a Comisiei a dezvăluit recent că doar 20% dintre influenceri își etichetează în mod clar postările comerciale ca fiind reclame. Restul de 80% ar trebui să fie raportați de autorități pentru nerespectarea normelor europene. În prezent, Franța este singura țară din Europa care dispune de o legislație specifică care reglementează influența comercială", precizează sursa citată.

Referitor la protejarea consumatorilor împotriva inteligenței artificiale (IA), comunicatul subliniază că aceasta devine treptat tot mai prezentă în obiceiurile noastre de consum, fiind exploatată din ce în ce mai mult de site-urile de comerț electronic, platformele digitale și rețelele sociale.

"Algoritmii acestora valorifică datele noastre personale pentru a determina ce produse dorim, cel mai probabil, să achiziționăm. Pentru a atenua riscurile, Uniunea Europeană a adoptat recent o lege privind IA, oferind un cadru juridic inițial pentru Europa. Pentru a se asigura că IA servește interesele consumatorilor, ECC-Net încearcă să stabilească propriile orientări. De exemplu, rețeaua sugerează că ar trebui informați consumatorii, în mod sistematic, atunci când un algoritm utilizează informațiile lor personale (legate de comportamentul lor de cumpărare, de sănătate sau de finanțe) pentru a le vinde bunuri și servicii. În plus, atunci când o companie își deleagă serviciul de relații cu clienții unui chatbot cu inteligență artificială, consumatorii ar trebui să aibă întotdeauna opțiunea de a contacta în schimb o ființă umană. În cele din urmă, având în vedere progresul tehnologic rapid al IA, măsurile legislative din Europa ar trebui să fie ajustate și refăcute frecvent, pentru a se adapta nevoilor actuale", se explică în comunicat.

În privința îmbunătățirii drepturilor călătorilor, sursa menționată semnalează că adaptarea reglementărilor privind transportul și călătoriile se numără printre prioritățile legislative viitoare ale UE, consumatorii având nevoie de o mai bună protecție în cazul insolvenței companiilor aeriene. Reclamațiile gestionate de ECC-Net arată că pasagerii europeni pierd în medie 431 de euro în caz de faliment.

"Devine astfel urgentă instituirea unui sistem de garantare care să protejeze consumatorii împotriva insolvenței companiilor aeriene. De asemenea, trebuie revizuit Regulamentul European din 2004 care definește drepturile pasagerilor aerieni. Aceasta ar implica, în special, clarificarea a ceea ce constituie o «circumstanță extraordinară» și enumerarea evenimentelor specifice care ar putea justifica neacordarea de compensații de către o companie aeriană. ECC-Net susține stabilirea unor limite standard de greutate și dimensiune pentru bagajele de avion, ceea ce ar facilita compararea prețurilor în momentul rezervării", se mai menționează în comunicat.

ECC-Net propune, de asemenea, responsabilizarea intermediarilor. Multe platforme de rezervare online și site-uri de comparare a tarifelor afișează prețuri foarte opace și nu reușesc să ofere asistență consumatorilor sau să ramburseze în timp util biletele anulate.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.