CFR va reînnoi anul acesta 100 de km de cale ferată
Telex » Știri 13 decembrie 2021
CFR va reînnoi anul acesta 100 de km de cale ferată, față de 38 de km în 2020, iar înainte de Revoluție se făceau între 600 și 800 de km de reparație capitală a suprastructurii căii pe an, a declarat, la o conferință de specialitate, directorul general al CFR SA, Ioan Pintea, citat de Agerpres. „Sigur, știm foarte bine că de peste 30 de ani infrastructura feroviară și sistemul feroviar în ansamblul lui au trecut printr-o subfinanțare cronică care desigur că acum se și vede. Practic, se văd rezultatele acestei lipse de finanțare perpetue din ultimii 30 de ani. Aș putea să vă dau doar un simplu indicator. În anii de dinainte de Revoluție se făceau între 600 și 800 de km de reparație capitală a suprastructurii căii pe an. Din nefericire, după Revoluție aceste valori au scăzut foarte tare, chiar au fost doi ani consecutivi, în 2008 și 2009, în care n-am putut să realizăm niciun kilometru de reparație capitală a suprastructurii căii. Atunci sigur că personalul din ramura de întreținere și reparație a căii a fost obligat practic să instituie măsuri de natură restrictivă asupra parametrilor de circulație și asta se vede în primul rând asupra vitezei de deplasare a trenurilor. Sigur, este un lucru trist că trebuie să asistăm, și pentru mine ca feroviar, care m-am născut în calea ferată, aș putea spune, este trist că sunt martor al unei astfel de realități. Dar sigur că nu putem să privim acest lucru ca pe o fatalitate și să ne predăm”, a spus Ioan Pintea.
El a precizat că în ultimii doi ani a demarat un program investițional „fără precedent”, încercând să rezolve principalele probleme ale infrastructurii feroviare.
Potrivit sursei citate, investițiile au fost orientate cu predilecție în a recupera restanțele la reparații capitale, reușind însă să se achiziționeze și un tren de lucru de mare performanță pentru reînnoirea căii ferate.
„Dacă în ultimii mai bine de 10 ani era o medie de 12 - 14 - 16 kilometri de reînnoire pe an, în 2020 am reușit să facem vreo 38, iar în 2021 depășim 100 de kilometri. Sigur că este puțin, dar dacă menținem acest trend și beneficiem de o finanțare corespunzătoare din partea proprietarului infrastructurii, la anul ne propunem să depășim 200 de kilometri și probabil în 3, 4 ani ajungem la o medie de 500, 600, 700, poate chiar 800 de km de reînnoire. Doar așa văd eu un reviriment al infrastructurii feroviare și cred că al sistemului feroviar pe cale de consecință investind și determinând factorii decidenți ai statului să își întoarcă fața către calea ferată și să aloce resursele minimale pentru a investi și a putea să readucem calea ferată cel puțin la parametrii care existau acum 30 de ani. Desigur că acesta nu este de ajuns, trebuie să și dezvoltăm, să modernizăm infrastructura, să creștem și mai mult vitezele de circulație astfel încât România să se poată integra în spațiul european unic”, a afirmat șeful CFR SA.
Ioan Pintea a susținut că în prezent viteza de circulație este la 80% față de cea precedentă, menționând că România nu a avut niciodată infrastructură pentru viteze mari, nici măcar de viteze sporite. Vitezele maxime pe porțiuni scurte, precum București - Constanța și București – Craiova, atingeau până la 140 de km pe oră. Acum modernizările se fac pentru viteze de până la 160 de km pe oră.
De asemenea, directorul general al CFR SA a menționat că valoarea investițiilor realizate de România în ultimii 20 de ani în modernizarea infrastructurii feroviare se ridică la 5,5 miliarde de euro, majoritatea din fonduri europene.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice