„Cine se adaptează ritmului rapid al schimbărilor informatice evident că progresează, se dezvoltă, ceea ce reprezintă un izvor permanent de satisfacție, de împlinire a fiecăruia dintre noi ca om, ca profesionist”
Numărul 16-17, 28 apr.-11 mai 2021 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Zoica Vesa, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Călărași
Alexandra Rizea: Vă propunem să evocați principalele etape ale carierei dvs., modul în care experiența acumulată a reprezentat o sursă de inspirație în drumul spre performanțe.
Zoica Vesa: Mi-am ales profesia din momentul în care m-am hotărât să urmez cursurile Liceului Economic din Călărași. Încă de atunci am constatat că îmi plăceau logica, proiectul și analiza bugetului, precum și multe alte caracteristici și componente ale contabilității. Înainte de Revoluția din 1989, lucram în cadrul serviciului Contabilitate de la Fabrica de conserve din Fetești, județul Ialomița. Era o activitate de rutină, fără nimic provocator, spectaculos. Apoi, în procesul tranziției spre economia de piață au apărut firmele private, s-au modificat substanțial legile, inclusiv sistemul de evidență contabilă. Amintesc aici adoptarea Legii societăților, a Legii contabilității, Regulamentul de aplicare a acesteia, Ordonanța nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, acte normative care au marcat schimbări de esență și în sistemul economico-financiar-contabil.
În aceste condiții, noi, profesioniștii contabili, am conștientizat necesitatea de a ne adapta rapid și competent la noile realități. Cum era firesc, am simțit și eu că este necesar un efort continuu, perseverent pentru actualizarea informațiilor și interpretarea lor adecvată, ceea ce m-a determinat să urmez diferite cursuri de perfecționare. Primul dintre acestea a fost organizat la Fetești, având ca subiect taxa pe valoarea adăugată (TVA).
În ce măsură apartenența la CECCAR a influențat evoluția dvs. profesională și v-a permis să dobândiți prestigiul necesar pentru a vă afirma pe piața serviciilor de profil?
În ceea ce mă privește, când m-am mutat cu domiciliul în Călărași, respectiv în anul 1999, m-am înscris la cursurile organizate de filiala CECCAR din județul nostru, în vederea obținerii calificării de contabil autorizat, cursuri cu ajutorul cărora am înțeles mai bine tainele profesiei, am aprofundat cunoștințele din domeniul financiar-contabil, domeniu care a cunoscut, așa cum am mai remarcat, foarte importante transformări în pas cu evoluția întregii vieți economico-sociale. M-am înscris, de asemenea, și la Facultatea de management financiar-contabil din cadrul Universității „Spiru Haret” din București, pe care am absolvit-o în anul 2010. Experiența acumulată în 22 de ani de activitate, dintre care 9 ani în cadrul firmei mele de evidență contabilă, obținerea calificării de contabil autorizat, în urma promovării examenului de aptitudini organizat de CECCAR, și, totodată, de economist, ca urmare a absolvirii cursurilor de învățământ superior, m-au încurajat să obțin rezultate superioare în derularea contractelor cu portofoliul de clienți.
În anul 2011 am devenit expert contabil, ceea ce a influențat puternic modul în care mi-am exercitat și îmi exercit profesia, punând accentul pe calitate, pe un comportament etic la nivelul exigențelor CECCAR. Toate acestea confirmă că organizația noastră profesională a fost și este pentru mine ancora în desfășurarea întregii activități, punctul de sprijin de care am avut și am nevoie. Nu mă refer doar la cursurile de perfecționare sau la materialele didactice pe care organismul profesional ni le pune la dispoziție, ci și la colaborarea dintre noi, membrii CECCAR, la relațiile colegiale care aduc un spor de eficiență în activitatea noastră, întăresc solidaritatea de care avem nevoie, mai ales în condițiile dificile cărora trebuie să le facem față, ca efect al pandemiei de COVID-19. Pot spune, cu toată convingerea, că experiența de 32 de ani de activitate în acest domeniu a atestat pe deplin că am ales profesia care mi se potrivește și că a rămas nealterată plăcerea de a organiza, de a coordona activitățile profesionale specifice, de a efectua calcule și analize, de a studia continuu, de a mă perfecționa.
Pentru că ați evocat de mai multe ori conceptul de „perfecționare”, inclusiv în condițiile impuse de pandemie, vă rugăm să prezentați și câteva elemente concrete.
Pandemia a impus, cum bine se știe, adoptarea multor acte legislative cu aplicabilitate imediată sau într-un termen foarte scurt, prin reguli noi de raportare, atât din punctul de vedere al formularelor utilizate, cât și al metodelor de transmitere sub formă electronică prin înscriere pe diferite site-uri oficiale. Acestor exigențe le-am răspuns și noi, profesioniștii contabili, prin adoptarea de măsuri operative, care s-au reflectat direct, pozitiv în modul în care ne-am îndeplinit obligațiile, aprofundând soluțiile cele mai potrivite care au permis clienților noștri să adopte decizii în conformitate cu legile de prevenire și combatere a pandemiei, să consolideze factorii economico-financiari care asigură nu numai supraviețuirea firmelor, ci și consolidarea lor în vederea obținerii unor rezultate cât mai bune. Pandemia a scos în evidență și nevoia fiecăruia dintre noi de a consulta și alte opinii, de a afla explicații mai amănunțite de la specialiștii CECCAR, astfel încât să găsim răspunsuri eficiente la problemele cu care ne confruntăm. Și de această dată, CECCAR a găsit cea mai bună soluție pentru continuarea perfecționării noastre, organizând seminare online, informări prin poșta electronică, respectând astfel și regulile impuse de situația epidemiologică actuală.
Pentru că toate aceste preocupări vizează nu numai prezentul, ci și viitorul, vă propunem să vă referiți la implicațiile noilor tehnologii, în special ale celor specifice erei digitale, asupra conținutului și formelor de exercitare a profesiei contabile.
Din punctul meu de vedere, utilizarea sistemelor de calcul și comunicare electronice a devenit deosebit de importantă în condițiile prelungirii pandemiei, inclusiv pentru domeniul financiar-contabil. În ziua de azi și, cu atât mai mult, în viitor nu mai poate fi concepută activitatea noastră fără calculatoare dotate cu toate echipamentele accesorii, fără soft de contabilitate, de evidență a personalului și fără conexiune la internet. În acest context, îmi aduc aminte de modul rudimentar de lucru de acum 25-30 de ani, de volumul uriaș de hârtii, dosare, dulapuri pline cu documente prăfuite și dificultatea de a găsi documente atunci când aveam nevoie de acestea. La fel, numărul mare de angajați care erau organizați: pe conturi, pe domenii și așa mai departe. A apus acea vreme a muncii cu minimă eficiență. A devenit evident că ritmul rapid al digitalizării întregii activități ne ajută enorm în exercitarea profesiei. Capacitatea de a înțelege și de a lucra cu sistemele electronice, cu softurile necesare dă măsura exactă a înțelegerii de către noi, toți, a imperativelor timpurilor pe care le trăim. Cine se adaptează ritmului rapid al schimbărilor informatice evident că progresează, se dezvoltă, ceea ce reprezintă un izvor permanent de satisfacție, de împlinire a fiecăruia dintre noi ca om, ca profesionist.
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice