CNIPMMR: Două din zece IMM-uri contractează credite pentru a investi în inovare; majoritatea alocă resurse proprii

CNIPMMR: Două din zece IMM-uri contractează credite pentru a investi în inovare; majoritatea alocă resurse proprii

Numărul 9, 8-14 mar. 2023  »  Analize și sinteze

Șapte din zece (68,41%) întreprinderi mici și mijlocii din România (IMM) apelează la surse proprii de finanțare a investițiilor în cercetare-dezvoltare și inovare, în timp ce aproape 20% se împrumută la bancă și doar 6,41% accesează fonduri europene, conform rezultatelor unui studiu prezentat, într-o conferință de specialitate, de Florin Jianu, președintele Consiliul Național al IMM-urilor (CNIPMMR), relatează Agerpres. În același context, pentru a investi în cercetare-dezvoltare, dar și pentru a inova, 1,34% dintre IMM-urile din România iau fonduri de la autoritățile publice centrale, iar 0,60% dintre aceste entități apelează la fonduri de la autoritățile publice locale.

Peste un sfert dintre afacerile mici și mijlocii din România (25,33%) alocă între 1% și 5% din totalul investițiilor pentru inovare și doar 2,78% se gândesc la bugete mai mari de 75%.

Președintele CNIPMMR a evidențiat, totodată, pe baza rezultatelor studiului de specialitate, că, în 2022, profilul antreprenorului român se prezenta astfel: bărbat, 50 de ani, căsătorit, inginer cu studii universitare și postuniversitare, unic proprietar al afacerii, care alocă 40 de ore pe săptămână muncii și implică membrii familiei în business.

Potrivit sursei citate, natura activităților inovative în cadrul afacerilor mici și mijlocii se referă la noile produse (36,89% din total), noile tehnologii (35,45%), modernizarea sistemului informatic (27,52%), noile abordări manageriale și de marketing (25,07%) și pregătirea resurselor umane (18,01%). De asemenea, 16,71% dintre cei chestionați nu au menționat nicio activitate de inovație.

Peste o treime dintre IMM-uri (36,52%) au menționat ca modalități de realizare a inovării în cadrul companiei adaptarea și modificarea elementelor de noutate dezvoltate inițial de alte organizații. Ca perioadă optimă de derulare a unui proiect de cercetare-dezvoltare, aproape 31% din totalul respondenților au indicat "6-12 luni", în timp ce 28% au menționat intervalul "1-2 ani", iar 18,07% perioada "3-5 ani". În același timp, 17,33% dintre cei intervievați sunt de părere că un proiect de inovare se poate concretiza în cel mult șase luni, însă 5,63% dintre antreprenori au estimat o perioadă de peste cinci ani.

În ceea ce privește durata optimă de recuperare a investițiilor realizate în cercetare-dezvoltare și inovare, peste 37% dintre respondenți au estimat "3-5 ani", 22,55% au previzionat "1-2 ani", circa 18% au menționat "5-10 ani", iar aproape 11% au înaintat ca termen "6-12 luni". Doar 4,30% s-au declarat mai pesimiști și au susținut un interval de peste 10 ani.

La capitolul surselor de informare pentru procesele inovaționale, resursele existente în propria organizație (17,79%), respectiv de la clienți și consumatori (17,21%) se află pe primele două poziții. La polul opus se situează datele obținute de la Guvern sau institutele publice de cercetare (1,91%).

Când vine vorba despre principalele bariere în derularea activităților de cercetare-dezvoltare-inovare, mai mult de o treime dintre antreprenori menționează costul ridicat, urmat de insuficiența fondurilor proprii (26,18%) și incertitudinea privind cererea pentru produse inovative (10,80%).

Cercetarea CNIPMMR arată că majoritatea IMM-urilor din România (87,37%) folosesc softuri operare afaceri (program management, Office, contabilitate etc.), dar și semnătura electronică (80,06%).

De asemenea, e-mailul era cel mai utilizat mijloc de comunicare al unei companii mici și mijlocii, în 2021 în 2022, cu o pondere de 96,44%, și doar puțin peste jumătate (56,7%) apelau la site-ul propriu pentru a se promova. În același sens, 41,03% apelau la rețelele de socializare.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.