Coface: Patru din zece companii active din România erau deja vulnerabile înainte de pandemie
Numărul 16-17, 28 apr.-11 mai 2021 » Analize și sinteze
Potrivit unei analize a mediului de afaceri lansată de Coface România, patru din zece companii active de pe piața autohtonă erau deja vulnerabile înainte de impactul economic negativ cauzat de pandemia Covid-19 pe parcursul anului 2020. În contextul scăderii vânzărilor, discontinuității afacerii și încasării mai tardive a facturilor, aproximativ 11% dintre firmele active, cu o situație favorabilă înainte de pandemie, puteau intra în incapacitate de plată pe parcursul anului 2020, ducând la dublarea șomajului și adâncirea recesiunii economice cu încă 6 puncte procentuale (pp), amplificând scăderea economică aproape de -10%. Potrivit autorilor studiului, această situație a fost evitată datorită lichidității semnificative adusă în piață de schemele de ajutor de stat.
Criza din 2008 vs. criza din 2020
Companiile active în România se regăseau, la începutul anului 2020, într-o situație mai vulnerabilă raportat la criza financiară precedentă. Oglindirea situației financiare consolidate de la finalul anului 2019 prin comparație cu cea din 2007 (anii care au precedat crizele economice din 2008, respectiv 2020) pentru companiile active în România reflectă, conform analizei, cinci probleme ale acestora: ♦ Capital de lucru pozitiv (2007) => Capital de lucru negativ (2015 - 2019); ♦ Scăderea gradului de capitalizare, de la 35% (anul 2007) la 28% (anul 2019); ♦ Creșterea ponderii datoriilor pe termen scurt în totalul datoriilor, de la 58% (2007) la 75% (2019); ♦ Dezinvestiții nete, activele fixe scăzând de la 63% (anul 2007) la 48% (anul 2019); ♦ Creșterea duratei de încasare a creanțelor la 115 zile (2019) comparativ cu 60 de zile (2007).
Risc iminent de insolvență pentru unele companii
„Pentru a înțelege mai bine situația companiilor în 2020 și impactul lipsei masurilor de sprijin a guvernului, au fost aplicate două șocuri negative generalizate, respectiv scăderea cifrei de afaceri și creșterea creanțelor companiilor. S-a estimat o scădere de 6% a cifrei de afaceri la nivel de economie și o potențială creștere cu 14% a creanțelor companiilor active din România în lipsa măsurilor de sprijin oferite de autorități. Aplicând aceste variabile asupra companiilor active în România, rezultă un eșantion de firme cu o situație favorabilă înainte de pandemie, dar care au întâmpinat dificultăți pe parcursul anului 2020, de 25.837 afaceri, acestea concentrând circa 390.000 de angajați și 11% din veniturile întregului mediu de afaceri. Vulnerabilitatea companiilor a crescut direct proporțional cu dimensiunea acestora”, menționează autorii analizei.
Sectoarele cel mai grav afectate de acest fenomen sunt comerțul cu ridicata și retail, industria extractivă, transporturi și HoReCa. La polul opus, sectoarele cel mai puțin vulnerabile sunt sănătatea și asistența socială, IT-ul, industria alimentară și a băuturilor sau agricultura.
„Deși modul în care evoluează lucrurile în prezent indică o revenire mai bună decât am fi putut anticipa în cursul anului 2020, nu trebuie să ignoram riscurile ascunse. Analizele Coface arată că urmare a deteriorării reale a situației financiare a unei părți a mediului de afaceri, există în economie un număr de companii care au un risc iminent de insolvență. Aceste insolvențe «ascunse» nu s-au concretizat ca urmare a lichidității semnificative puse în piață de guverne, însă, în funcție de evoluțiile economice din perioada următoare, se pot concretiza, pe un termen mai scurt sau mai lung. Este esențial să rămânem realiști și capabili să ne adaptăm în permanență, ținând cont atât de riscuri, cât și de oportunități”, a declarat Eugen Anicescu, Country Manager, Coface România.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice