Colliers: Anul 2022 a fost marcat de puține livrări de noi proiecte moderne de retail; 2023 ar putea fi cel mai efervescent în materie de noi proiecte din 2011 încoace
Numărul 12, 29 mar.-4 apr. 2023 » Analize și sinteze
Anul 2022 a fost marcat de puține livrări de noi proiecte moderne de retail, completând suprafața totală existentă cu doar 77.000 de metri pătrați, ceea ce reprezintă aproximativ jumătate din livrările estimate inițial și o scădere substanțială comparativ cu cei 102.000 de metri pătrați înregistrați în 2021, arată raportul anual publicat de compania de consultanță imobiliară Colliers, citat de Agerpres. Potrivit autorilor documentului, 2023 se prefigurează a fi un an cu un ritm susținut de proiecte noi. "Cu livrări programate de aproximativ 260.000 de metri pătrați, anul acesta s-ar putea dovedi a fi cel mai efervescent în materie de noi proiecte din 2011 încoace. În ceea ce privește vânzările, majoritatea categoriilor de retail au înregistrat rezultate bune în 2022, iar nivelul de profitabilitate din România rămâne unul dintre cele mai ridicate din Uniunea Europeană", se arată în comunicatul companiei. Cea mai mare parte a livrărilor a constat în scheme de tipul parcurilor de retail, iar aproape jumătate din suprafața totală a spațiilor noi a rezultat din extinderea proiectelor de retail existente.
În prezent, România are un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri pătrați, din care peste 2,7 milioane de metri pătrați sunt centre comerciale tradiționale, iar restul preponderent parcuri de retail. Peste 60% din suprafața totală de retail modern este concentrată în primele 10 cele mai mari orașe, cu peste 200.000 de locuitori.
"În ciuda așteptărilor noastre precaute și a multor factori de nesiguranță care au planat asupra pieței anul trecut, precum creșterea dobânzilor, a ratei inflației, a costului energiei, am văzut un consum robust, o piață a muncii puternică și un interes crescut de angajare din partea companiilor. Chiar numărul de angajați din economie a atins anul trecut un nivel record, au fost creșteri salariale de două cifre, ceea ce s-a reflectat în mod pozitiv asupra pieței și a încrederii consumatorilor, implicit asupra performanței retailerilor și a cererii pe piața de retail. În plus, perioada Crăciunului a fost una foarte profitabilă, care a compensat cu mult lunile anterioare. Este de remarcat faptul că luna decembrie reprezintă, de obicei, între 20% și 30% din veniturile anuale ale multor retaileri. În ceea ce privește obiceiul de consum, oamenii au continuat să achiziționeze același volum de produse și servicii (sau chiar mai mare) în comparație cu anii precedenți", a subliniat Simina Niculiță, partner & head of Retail Agency la Colliers.
Totuși, consultanții imobiliari observă că, deși sentimentul general în piață, pornind de la clienți și retaileri și până la proprietari, este pozitiv, consumatorii par să fi devenit mai atenți, așa cum se întâmplă de obicei în perioadele de incertitudini accentuate, iar unii dintre ei s-au orientat către o categorie de bunuri cu prețuri mai mici.
Altfel, randamentele mari pe care le oferă piața locală retailerilor, printre cele mai mari din UE, plus revenirea rapidă a consumului odată cu venirea verii, după ridicarea restricțiilor provocate de pandemie, au repus România pe harta retailerilor. După o perioadă de doi ani de liniște în contextul pandemiei, anul 2022 a fost marcat de o serie de noi intrări pe piața românească, o diversitate de branduri care, fie și-au deschis primul magazin, fie au anunțat deschideri noi în viitorul apropiat.
În ceea ce privește gradul de ocupare, centrele comerciale dominante și parcurile de retail bine poziționate își păstrează gradul de ocupare ridicat, unele dintre ele având chiar o listă constantă de companii care așteaptă să își deschidă magazinul acolo. Mai mult, în timp ce nivelul de bază al chiriilor a rămas neschimbat, vânzările au depășit nivelul din 2019 în multe cazuri, ceea ce demonstrează consolidarea pieței de retail.
"Perspectivele pe termen scurt pentru piața de retail depind de gradul în care creșterea vânzărilor estimată pentru 2023 va compensa creșterea ratei inflației și a costurilor mai mari cu serviciile de administrare a proprietăților. Faptul că cea mai mare parte a proiectelor care urmează să fie realizate în următorii ani sunt parcuri de retail, un tip de proiecte care oferă o flexibilitate mai mare în procesul de dezvoltare, asigură un grad mai mare de încredere că aceste proiecte se vor realiza în pofida creșterii costurilor de construcție. Parcurile de retail anunțate rămân în mare parte concentrate în orașele medii și mici, chiar orașe cu o populație mai mică de 50.000 de locuitori, dar cu o economie activă și fără proiecte moderne de retail", a adăugat Liana Dumitru, director Retail Agency la Colliers.
Totuși, chiar și cu aceste noi livrări, care ar putea începe să depășească 200.000 de metri pătrați pe an, România, cu cei peste 4,1 milioane de metri pătrați de centre comerciale și parcuri de retail, rămâne în urma țărilor din Europa Centrală și de Est și chiar în urma țărilor din Europa de Vest. Pentru un nivel de consum/ capita similar cu cel din Cehia și Polonia (în termeni de volum de produse și servicii achizitionate), stocul modern de retail pe cap de locuitor din România este de două ori mai mic decât cel din Cehia și cu peste 40% mai mic decât cel din Polonia.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale