Companiile din România accelerează ritmul implementărilor de soluții AI; investițiile ajung și la 10% din afaceri
Numărul 22, 5-11 iun. 2024 » Conectarea la era digitală
Implementarea soluțiilor de inteligență artificială (AI) în companiile din România a cunoscut o creștere importantă în ultimul an, stimulată de evoluțiile tehnologice și de nevoia de optimizare a proceselor interne și externe, investițiile în acest sens ajungând și la 10% din cifra de afaceri, potrivit analizei unei companii românești de dezvoltare de software, citată de Agerpres. Astfel, conform Tara Interactive, această tendință accelerează în 2024, pe măsură ce companiile caută soluții pentru reducerea costurilor și îmbunătățirea eficienței operaționale.
"În următorii cinci ani, cei care amână adoptarea soluțiilor AI riscă să fie depășiți de companiile care îmbrățișează aceste tehnologii încă de pe acum", susțin autorii studiului.
Potrivit cercetării, implementările de soluții AI au fost prezente anul trecut în diverse sectoare din România, cu exemple notabile în domeniul sănătății, unde algoritmi de inteligență artificială sunt folosiți pentru diagnosticare medicală, și în sectorul financiar, unde AI este utilizată pentru detectarea fraudelor și optimizarea tranzacțiilor.
Astfel, lansarea prototipului ChatGPT în noiembrie 2022 a accelerat semnificativ interesul și adopția AI în companii. În doar câteva luni, ChatGPT a început să fie integrat în diverse aplicații, stimulând companiile să exploreze modalități de utilizare a AI pentru îmbunătățirea operațiunilor.
"Contextul economic actual și lipsa de personal determină companiile să se orienteze către automatizare, iar AI-ul devine un catalizator esențial pentru transformarea digitală. Estimările indică faptul că investițiile în AI vor reprezenta între 1% și 10% din cifra de afaceri a companiilor, în funcție de mărimea și specificul acestora", a afirmat Vlad Lepădatu, managing partner la Tara Interactive.
El a menționat că este de așteptat ca investițiile în AI să crească în viitorul apropiat, atât pentru companiile care abia încep să exploreze această tehnologie, cât și pentru cele care au făcut deja pași semnificativi în direcția automatizării.
Analiza mai arată că AI își găsește aplicații în multiple industrii din România. Astfel, în sectorul IT, inteligența artificială asistă programatorii în dezvoltarea soluțiilor software, iar în comerțul electronic, ajută la documentarea produselor și la generarea imaginilor.
Totodată, în sectorul financiar, detectarea fraudelor este îmbunătățită semnificativ de soluțiile de inteligență artificială AI.
"Tendințele dominante, însă, în utilizarea AI-ului, țin de automatizarea proceselor și utilizarea chatboților. La nivel internațional, se adaugă utilizarea AI în machine learning, sănătate, robotică și sustenabilitate", se mai spune în raport.
Până în prezent, dezvoltatorul de software a implementat cu succes soluții AI pentru sortarea emailurilor și dezvoltarea chatboților, optimizarea rutelor de transport, analiza datelor financiare, forecast, automatizarea generării ofertelor și automatizarea interacțiunii cu furnizorii în industria eCommerce, demonstrând impactul pozitiv al acestor tehnologii asupra eficienței operaționale.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial