Companiile din România sunt familiarizate cu ESG; conceptul este considerat scump, dar benefic pentru afacere
Numărul 2, 17-23 ian. 2024 » Analize și sinteze
Cele mai multe companii din România (79%) se declară familiarizate cu domeniul ESG (Environment, Social, Governance), iar șapte din zece organizații (69%) consideră costurile asociate cu acest concept foarte mari, însă justificate de beneficiile aduse afacerii, reiese din rezultatele unui studiu de specialitate, citat de Agerpres. Astfel, prima ediție a cercetării "Dinamica și perspectiva domeniului ESG în România", derulată de Valoria și CSRmedia.ro, evidențiază faptul că 68% din totalul executivilor chestionați spun că au o strategie formală aferentă ESG.
Cele două motive principale pentru care companiile au ales să dezvolte cadre de lucru ESG sunt, în egală măsură, reziliența business-ului și impactul pozitiv asupra comunității (56%).
Conform rezultatelor, 64% dintre membrii echipei de CSR/ESG, 58% dintre cei ai echipei de marketing și 51% dintre cei ai echipei de top management declară că sunt foarte familiarizați cu conceptul de ESG.
Un alt aspect evidențiat de studiu este că 65% dintre companii consideră că schimbările de reglementare și standardele mai stricte sunt principalele transformări observate în domeniul ESG în ultimii trei ani. Totodată, 25% dintre membrii echipei de top management și 25% dintre cei ai echipei de CSR/ESG afirmă că transparența adusă de ESG în ceea ce privește datele, altădată neraportate, reprezintă cea mai evidentă schimbare din acest domeniu.
Studiul de specialitate arată că 59% dintre companiile respondente au menționat gestionarea și raportarea datelor pe primul loc între provocările întâmpinate în implementarea practicilor de ESG, în timp ce 55% au menționat alocarea resurselor necesare acestui domeniu.
În privința integrării aspectelor ESG în strategia generală a afacerii, 53% dintre companii și-au definit clar valorile, principiile ESG și misiunea pe care și-o asumă. În același timp, 52% consideră că au integrat cel mai bine aspectele de mediu în strategia ESG, iar alte 55% subliniază că investitorii le cer obiective clare de ESG.
De asemenea, toate categoriile de respondenți apreciază rezistența la schimbare ca fiind principala provocare întâmpinată în implementarea practicilor ESG, cu procente variate: 29% echipa de marketing, 24% echipa de CSR/ESG, 23% managerii din middle management și 19% directorii generali și echipa de top management. Diferențele de perspectivă devin evidente și în ceea ce privește identificarea temelor relevante de ESG. Dacă 37% dintre companii au un proces mixt de identificare a acestora, 34% au un proces intern, iar numai 10% măsoară foarte bine impactul actual al companiei în ceea ce privește ESG.
Peste trei sferturi dintre respondenți (76%) își implică angajații în inițiativele ESG prin conștientizare și educație, 57% prin crearea unei culturi a sustenabilității, 31% prin oportunități de dezvoltare personală, iar 22% prin recunoaștere și recompense. La capitolul costuri asociate cu ESG, rezultatele studiului arată că 69% din totalul celor intervievați sunt de părere că acestea sunt foarte mari, dar în mare măsură justificate de beneficiile aduse companiei. În plus, 61% afirmă că inițiativele de ESG au avut un impact pozitiv asupra performanței organizației.
Studiul Valoria și CSRmedia.ro privind percepția managerilor asupra evoluției perspectivei companiilor cu privire la ESG a avut la bază un chestionar care a analizat răspunsurile a 191 executivi de top provenind din companii cu activitate în diverse industrii. Cei mai mulți respondenți (43%) provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice