Companiile în anul pandemiei: digitalizare, extinderea lucrului de acasă și lupta pentru personal
Numărul 16-17, 28 apr.-11 mai 2021 » Analize și sinteze
53% dintre companii afirmă că se așteaptă la o evoluție mai favorabilă a afacerii în 2021 decât în 2020, iar 17% la o evoluție mai puțin favorabilă. În privinta angajaților, doar 13% dintre companii se așteaptă la o scădere a numărului de angajați în acest an, arată raportul de cercetare „1 an de pandemie COVID-19. Impactul asupra firmelor românești”, citat de Mediafax. Studiul a fost derulat de o echipă din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Camerei de Comerț și Industrie (CCI) Iași și BDO România în rândul companiilor românești din rețeaua de afaceri a partenerilor care au realizat analiza.
Scopul cercetării, derulate în cursul lunii martie a.c., a fost de a observa evoluția companiilor pe durata primului an al pandemiei COVID-19 (februarie 2020 - februarie 2021), precum și de a avea o măsură a perspectivei firmelor pentru anul calendaristic 2021. Datele au fost colectate online prin chestionare și prin interviuri de la factorii de decizie din companii (proprietari, directori, administratori sau manageri de filiale), prin intermediul a 81 de interviuri și 276 de chestionare, din 29 de județe ale țării și municipiul București, activând în 18 domenii economice.
Aproape una din trei companii participante la studiu a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri în februarie 2021 față de februarie 2020, în timp ce aceeași proporție a consemnat o scădere mai mare de 50% a cifrei de afaceri. Totodată, pe întreg anul 2020, 50% dintre firme au avut creșteri ale cifrei de afaceri față de anul anterior.
Forța de muncă. Cele mai multe dintre companii (60%) au consemnat creșteri de personal. 68% dintre firmele respondente au precizat că nu au trimis nici un angajat în șomaj tehnic în această perioadă, 11% au trimis cel mult 24% dintre angajați în șomaj tehnic.
Telemunca. În prezent, 40% dintre companiile respondente lucrează cu toți angajații la sediu, 39% au decis să lucreze mixt, atât la sediile companiei, cât și online, 9% au mutat complet activitatea în mediul online. În perspectiva revenirii la normal după pandemie, 50% dintre companii afirmă că niciun angajat nu își dorește să se introducă program combinat de lucru birou-online în timp ce 21% dintre companii afirmă că între 75%-100% dintre angajații lor ar dori un astfel de program.
Productivitatea. 51% dintre companii afirmă că productivitatea angajaților care au lucrat online, de acasă, a fost similară cu cea a unui angajat de la sediu. 21% afirmă că a fost mai mică, iar 16% dintre companii afirmă că productivitatea online a fost mult mai mică.
Funcțiile afacerii afectate de pandemie. Cele mai frecvent menționate afectări ale funcțiilor afacerii au fost la nivelul activității de vânzări, asociată cu scăderea cererii. Următoarele au fost menționate problemele cu resursa umană din cauza indisponibilității angajaților și probleme de aprovizionare cauzate în special de întârzierea importurilor.
Menținerea competitivității. Cele mai frecvente măsuri de menținere a competitivității au fost: valorificarea piețelor actuale, noile canale de comunicare cu clienții, atragerea de noi clienți și introducerea de noi produse și servicii. Cele mai menționate oportunități de afaceri identificate în ultimul an sunt cele din mediul online, apoi apariția unor piețe noi și produsele pentru nevoi specifice ca efect al pandemiei cu COVID 19.
Digitalizarea. Companiile au implementat măsuri semnificative pe 8 dintre cele 9 direcții de digitalizare a afacerii incluse în chestionar. Cele mai frecvente măsuri privind digitalizarea afacerii au fost: digitalizarea relației cu partenerii, cu instituțiile publice, soluțiile de lucru online între angajați, sistemele pentru comenzi, contractări și plăți online.
În 2021, majoritatea companiilor întrevăd schimbări la nivelul modelului de afaceri. Aproximativ două treimi dintre companii intenționează să realizeze schimbări ale modelului de afaceri. Pe primul loc, între schimbările preconizate ale modelului de afaceri în 2021, sunt schimbările la nivel de HR, apoi cele de dezvoltare a afacerii online și digitalizare, diversificarea produselor/serviciilor și realizarea de noi investiții.
„Schimbările clare, evidențiate de studiu, cu impact în succesul firmelor în ultimul an, sunt creșterea valorii create prin digitalizare, extinderea lucrului de acasă și lupta pentru asigurarea unui personal bine pregătit. Acest studiu reprezintă o continuare a unei cercetări derulate în anul 2020, pe baza unui chestionar preluat și adaptat de la Organizația Internațională a Muncii, cu o dezvoltare a echipei prin atragerea unui al doilea partener, BDO, pe lângă CCI Iași, care a fost parteneră și anul trecut”, a declarat conf.univ.dr. Ștefan Andrei Neștian, din cadrul Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor, coordonatorul cercetării.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice