Competență și responsabilitate
Numărul 44-45, 24 nov. - 7 dec. 2021 » La început a fost cuvântul...
În mass-media din țara noastră continuă să fie tratate teme de un incontestabil interes, ceea ce este, bineînțeles, pozitiv, dar unele derapaje lingvistice și logice diminuează efectul unor asemenea demersuri publicistice. De exemplu, într-o emisiune TV s-a afirmat că „experții și specialiștii din domeniul financiar reprezintă pilonii de bază ai proceselor reformatoare”. Ideea este, firește, integral valabilă, însă se ridică unele întrebări: Oare „experții” nu sunt și „specialiști”? Apoi există „piloni” care nu sunt de... „bază”? Însăși ideea de „piloni” indică existența a ceva solid, trainic, sigur, respectiv o susținere a ceva care trebuie să reziste.
De asemenea, într-o revistă, editorialul conținea următoarea frază: „Efectul măsurilor adoptate a avut drept consecință relansarea activității, ceea ce a constituit și un reviriment mult așteptat”. Aici avem de-a face cu două perechi de cuvinte care au același înțeles. „Efectele” sunt echivalentul „consecințelor”, iar între „relansare” și „reviriment” nu există nicio deosebire.
La fel de eronată a fost evaluarea unui reporter de la un post de radio: „Despre responsabilitatea dublată de simțul datoriei putem să vorbim că aceasta potențează competențele”. Și în cazul de față apare firească o întrebare: care ar fi deosebirea dintre „responsabilitate” și „simțul datoriei”? Și pentru că a fost vorba despre „potențial”, se impune a observa că în materie de comunicare publică pot fi valorificate doar formulările care au la „bază” „regulile” gramaticale și logice. Adică, până la urmă, este vorba tot despre „competență” și „responsabilitate”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național