Comunicarea strategică în cadrul PMM-urilor
Numărul 16-17, 19 iulie - 1 august 2016 » Întreprinderile mici și mijlocii, prezent și viitor
Termeni-cheie: PMM, organizație, comunicare strategică, educație, calitatea serviciilor, etică
➔ Introducere
Indiferent de forma de organizare a unei entități, comunicarea are un rol determinat, de a susține și facilita interacțiuni umane și profesionale prin încurajare, entuziasm, planificare, coordonare și stimularea creativității și inovației, de implementare a unor măsuri de ameliorare a performanțelor și, în final, de realizare a scopului și obiectivelor comune.
➔ PMM-ul ca organizație
Practicile mici și mijlocii, cunoscute generic sub denumirea de PMM-uri, sunt entități juridice independente care reunesc un grup de specialiști ce aderă la un sistem comun de valori profesionale.
Deși literatura de specialitate nu oferă un consens unanim în ceea ce privește conceptul de organizație, într-o abordare filosofică, PMM-ul prezintă caracteristici specifice oricărei organizații care activează în economie.
Dicționarul explicativ al limbii române oferă un punct de reper în ceea ce privește termenii de organizație și de instituție. Potrivit acestei surse, organizația înglobează un grup de oameni care lucrează împreună pentru a atinge un anumit țel, în timp ce instituția desemnează sisteme de reguli care modelează interacțiunile umane.
- Specializarea. PMM-ul are un scop bine definit, misiune proprie și obiective strategice.
- Diferențierea. Serviciile oferite de PMM-uri răspund unei nevoi sociale, comunitatea aspirând către valori bazate pe competență, profesionalism și responsabilitate.
- Interacțiunea bazată pe obiective comune, specifice. PMM-ul este o structură bazată pe interacțiuni umane care se raportează la un set unitar de norme reglementate.
- Identitatea proprie. PMM-ul este un subsistem social cu patrimoniu independent, management, resurse și sistem de valori proprii.
- Resursa umană. În cadrul PMM-urilor, resursa umană care angajează și care își asumă responsabilitatea finală este un profesionist contabil, adică acel specialist de mare clasă care a dobândit calificarea în condițiile unei legi speciale ce acționează în țara sa de origine.
Profesioniștii contabili care își desfășoară activitatea în cadrul PMM-urilor au în comun un sistem de valori etice și profesionale reglementate de organizația internațională a profesiei contabile (IFAC), preluate și adaptate în reglementările CECCAR, ca autoritate competentă în domeniul gestiunii profesiei.
La nivel global, interesele profesioniștilor contabili din PMM-uri sunt reprezentate de Comitetul PMM din cadrul IFAC. Acesta elaborează îndrumări și instrumente și încearcă să se asigure că nevoile PMM-urilor sunt luate în considerare de normalizatorii de standarde, organismele de reglementare și factorii politici. De asemenea, Comitetul PMM acționează ca un purtător de cuvânt pentru PMM-uri, pentru a spori nivelul de cunoaștere a rolului și valorii acestora, în special în ceea ce privește sprijinirea IMM-urilor, precum și a importanței sectorului întreprinderilor mici în general [1].
În țara noastră, scopul principal al profesioniștilor contabili din cadrul PMM-urilor este să furnizeze mediului de afaceri servicii integrate de contabilitate și consultanță în afaceri, CECCAR oferind suportul profesional care constituie postamentul încrederii publice.
➔ Modelul PMM-ului
Structural, PMM-ul este un subsistem social și profesional în cadrul căruia profesioniști cu înaltă calificare interacționează în conformitate cu cerințe explicite de etică, cu scopul de a presta servicii contabile la cel mai înalt nivel de profesionalism.
Orientându-se în raport cu entitățile-client și cu alți utilizatori ai serviciilor contabile, PMM-ul este identificat ca fiind un sistem deschis, receptiv la schimbările din mediul înconjurător și cu multiple posibilități de adaptare la modificările și transformările interne.
Modelul PMM-ului
Rezultatele activităților care se desfășoară în cadrul PMM-urilor reprezintă suportul operațional specific oricărui circuit cu caracter dinamic, având capacitatea de a stimula atât fenomenele și procesele interne, cât și pe cele externe.
Dimensiunea valorilor etice declarate constituie sursă de reglare a proceselor și fenomenelor din economie, PMM-urile accelerând motorul schimbării tocmai ca urmare a faptului că ele însele sunt extrem de flexibile la transformările cerute de mediul înconjurător.
PMM-ul are o cultură organizațională specifică exigențelor din profesia contabilă, piramida valorilor construindu-se pe substanța educației, eticii și calității serviciilor prestate.
Piramida valorilor PMM-ului
Identitatea PMM-urilor și modul lor de manifestare în piață urmează traiectoria profesiei globale, CECCAR facilitând membrilor săi accesul la cele mai înalte sisteme de valori profesionale și morale.
➔ Comunicarea strategică în cadrul PMM-urilor
PMM-ul se află într-o permanentă conexiune cu lumea exterioară, elaborează obiective strategice și politici proprii de dezvoltare, își construiește brandul propriu, își însușește cele mai noi progrese din domeniul tehnologiilor de vârf, iar tehnicile de comunicare se identifică celor mai recente performanțe oferite de era digitală.
Managementul promovat în cadrul PMM-urilor are ca principal obiectiv stabilirea și menținerea unei reputații profesionale care să nu compromită în niciun fel imaginea profesiei contabile în întregul său. Un sistem de norme, reguli și proceduri foarte clar definite constituie elementul forte al unei conduceri eficiente.
- strategia relațiilor cu clienții și cu alți utilizatori ai serviciilor contabile;
- gestiunea comunicării în cadrul echipei;
- managementul relațiilor cu instituțiile publice;
- sisteme eficiente de comunicare cu CECCAR;
- promovare, publicitate, mass-media;
- strategii de comunicare în condiții de criză.
Diagrama comunicării strategice în cadrul PMM-urilor
Printre pârghiile care pun în mișcare mecanismul unei comunicări corporatiste performante în cadrul PMM-urilor se numără următoarele:
- asumarea responsabilității față de clienți pe baza contractelor de prestări servicii oferite ca suport de standardele profesionale emise de CECCAR;
- asigurarea disciplinei interne prin intermediul unui sistem de control intern conceput în conformitate cu recomandările Corpului;
- implementarea unei discipline ferme a responsabilităților prin întocmirea corespunzătoare a fișelor de post și a manualului de birou;
- rigurozitate în ceea ce privește disciplina calității lucrărilor, prin raportare la proceduri formulate clar, concis și fără echivoc în cadrul manualului de control al calității;
- comunicare permanentă și interacțiune eficientă cu membrii echipei;
- comunicare externă performantă prin respectarea principiilor etice fundamentale și a modelelor de rapoarte recomandate de standardele profesionale emise de CECCAR;
- relații instituționale corecte care să promoveze etica profesională la nivel de lege, prevenind eventualele riscuri asociate presiunilor din mediul extern;
- suport profesional și îndrumări din partea organismului profesional CECCAR;
- asumarea responsabilității de a acționa în interes public.
Pentru a fi eficient, sistemul de comunicare promovat în cadrul PMM-urilor trebuie să urmeze procese extrem de bine controlate în ceea ce privește atât gestiunea informației prelucrate, sistematizate și raportate, cât și canalele, tehnicile și perioadele (termenele) de comunicare, emițătorii, receptorii, tipologia mesajelor, gestiunea barierelor de comunicare, feedbackul etc. Educația continuă, calitatea serviciilor și etica profesională constituie combustibilul unei comunicări la valențe superioare.
Principalele provocări lansate PMM-urilor de realitățile economice contemporane sunt cele care țin de configurarea propriei identități organizaționale, de fidelizarea clienților, de măsurarea și evaluarea potențialului propriu de a percepe, integra și disemina informațiile care stau la baza unei comunicări eficiente, de gradul de implicare și de angajare a membrilor echipei în procesul de comunicare profesională eficientă, de impactul activității proprii asupra comunității profesionale și asupra societății și economiei.
➔ Concluzii
Reputația oricărei organizații se construiește pe un sistem bine definit de valori, pe capacitatea de a răspunde provocărilor, pe interacțiune eficientă și comunicare oportună.
Grație faptului că CECCAR mijlocește accesul și apartenența la valorile profesiei globale, PMM-urile au privilegiul de a împrumuta din cele mai bune practici internaționale, educația, etica și calitatea serviciilor fiind comandamente fundamentale care oferă șansa succesului profesional la cote maxime.
Notă de subsol
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice