Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
Comunicarea

Comunicarea

Numărul 8, 17-23 mai 2016  »  La început a fost cuvântul...

De când științele comunicării s-au impus în viața cotidiană drept o cerință vitală, termenii și sintagmele aferente au căpătat și capătă – la rândul lor – o extindere considerabilă. Din nefericire, în aceeași măsură proliferează și formulările eronate. Într-o cronică precedentă am semnalat frecvența deosebită cu care inclusiv oameni care se consideră cultivați recurg la formula „mijloacele mass-media”. Or, noțiunea de „mass-media” nu este altceva decât o comprimare a sintagmei „mijloace de comunicare în masă”.

Dintre alte formule „culese” din presă, inclusiv declarații ale unor politicieni, am mai reținut câteva care, de asemenea, tind să se extindă. Iată exemplele de rigoare.

„Campaniile electorale reconfirmă importanța comunicării cu alegătorii, ceea ce impune utilizarea unor metodologii și instrumente de lucru specifice. Ce observăm? „Metodologiile” nu reprezintă altceva decât o sumă de „instrumente de lucru”. Că doar termenul vine de la „metodă”, adică exact de la un sinonim al „instrumentelor de lucru”.

„A fi permanent în actualitate în comunicarea publică este o necesitate stringentă deoarece vizează evenimentele curente și interesează clipa de față. Aici găsim cel puțin două greșeli: un pleonasm („actualitatea” și „evenimentul curent”) și o limitare nejustificată în timp (au fost, sunt și vor fi totdeauna „evenimente curente” cu impact major atât pe termen mediu, cât și pe termen lung).

„Sunt situații în care leadershipul exercită o influență decisivă asupra comunicării. Și în acest caz avem de-a face cu o dublă eroare: „leadershipul” și „influența” sunt sinonime, iar „comunicarea” nu este altceva decât o modalitate de exercitare a... „leadershipului”.

Am insistat asupra acestor „derapaje” deoarece formula „comunic, deci exist”, de data aceasta o expresie corectă, s-a încetățenit – și ea – în limbajul cotidian. Interesează însă și cum... existăm, inclusiv în planul unei comunicări care să respecte riguros exigențele limbii române și să ne ajute să ne înțelegem între noi. (T.B.)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.