Concizie și rigoare
Numărul 8, 1-7 mar. 2023 » La început a fost cuvântul...
Pe „firul” actualității, mass-media tratează subiecte importante, însă, uneori, maniera deficitară de exprimare diminuează efectul acestui demers. Astfel, într-o emisiune televizată, un participant a repetat de câteva ori formula „sigur, cu siguranță, se asigură”, iar un altul a recurs, tot de câteva ori, la sintagma „fals și incorect”. Esența observațiilor la cele două exemple vizează rigoarea. Nu numai pleonasmele care atestă lacune în materie de cunoaștere a proprietății termenilor, ci și „stilul” în care sunt comunicate ideile deformează valoarea semantică a comunicării publice. Evident, dacă un anumit fapt este „sigur”, automat devine... „cu siguranță” și... „se asigură”, adică se află în afara oricărui dubiu. La fel, ceva „fals” nu poate să fie... „corect”.
Apare, de asemenea, interesant de constatat că și unii dintre protagoniștii presei tipărite se referă exact la tema examinată acum. Într-un articol al unei publicații cotidiene, autorul s-a ocupat de „cerința promovării unor studii și analize care să fie nu numai expresive prin puterea cuvântului, ci să aibă și suficientă forță de sugestie”. Păi, care ar fi deosebirea dintre „expresivitate” și „forță de sugestie”? Niciuna.
Pentru că tot vorbim despre „expresivitate”, să reținem că un reporter de radio a „emis” următoarea frază: „Doresc să fiu nu numai concis și riguros, ci relev, pe scurt, că – în situația dată – toți cei implicați au fost și participanți la respectiva acțiune”. Culmea ar fi fost ca „participanții” să nu fie... „implicați”, iar un text „scurt” să nu se caracterizeze prin... „concizie”. Așa că ar fi cazul să conchidem că este de „dorit” să se recurgă la „concizie” doar atunci când nu se face niciun rabat la capitolul „rigoare”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național