Indicele Confidex, care determină nivelul de încredere a managerilor în economie, la cea mai ridicată cotă, din ultimii 4 ani
Numărul 20, 22-28 mai 2024 » Analize și sinteze
Valoarea indicelui Confidex, care determină nivelul de încredere a managerilor români în economie, a atins cea mai mare valoare măsurată în ultimii patru ani, de 52,5, arată cel mai recent studiu Confidex S1 2024. Astfel, pe fondul scăderii inflației, al creșterii PIB-ului și al unui optimism crescut al mediului de afaceri autohton, dar și internațional, în legătură cu evoluția economiei, valoarea indicelui a depășit maximul anterior de 50,2, înregistrat în primul semestru al anului trecut, se menționează într-un comunicat al Impetum Group, citat de Agerpres. Conform studiului, ponderea managerilor care se declară optimiști cu privire la starea economiei românești a urcat până la 34%, față de 26%, în semestrul precedent. Totuși, 38% dintre aceștia rămân precauți.
Cifrele reprezintă un indicator al rezilienței, flexibilității și adaptabilității mediului de business românesc la schimbările abrupte ale condițiilor de piață cu care s-au confruntat în ultimii ani, începând cu pandemia COVID-19, urmată de creșterea prețurilor la energie, apoi de izbucnirea războiului din Ucraina, de modificările fiscale și de valul inflaționist care încă nu s-a încheiat, subliniază sursa citată.
"De la an la an, crește reziliența și gradul de încredere al antreprenorilor români în capacitatea de dezvoltare atât a lor, cât și a economiei românești. Astfel, chiar dacă în contextul crizelor multiple prin care a trecut economia, starea dominantă este precauția, se observă totuși o creștere a gradului de optimism cu privire la economia românească. Aceasta se datorează, pe de o parte, semnalelor pozitive la nivel de indicatori macroeconomici, cum ar fi scăderea inflației și creșterea PIB-ului, și, pe de altă parte, mindsetului mediului de afaceri care nu și-a oprit motoarele, nu a clacat, ci a căutat soluții și noi oportunități de a rămâne relevanți pe piață", a declarat Andrei Cionca, CEO & Co-founder Impetum Group, citat în comunicat.
Potrivit datelor studiului Confidex, companiile din domeniul serviciilor sunt cele mai optimiste (indice de încredere 57,1 la nivelul sectorului), urmate de IT (53,7) și construcții și comerț (ambele domenii cu o valoare a indicelui de 52,6). La polul opus, cu o abordare mai precaută, se regăsesc afacerile din agricultură (48,5), energie (49,8) și industrie (51,3).
Sursele de finanțare a afacerilor reprezintă un subiect aflat în mod constant pe ordinea de zi a managerilor români. În acest context, studiul relevă faptul că 80% dintre manageri au o părere bună sau foarte bună despre investitori, opinia foarte bună crescând de la 31% dintre antreprenori, în semestrul al doilea din 2023, la 39%, în prezent.
"Această creștere a percepției pozitive poate fi influențată, pe de o parte, de faptul că managerii au observat mai multe listări la bursă și exemple concrete de exituri reușite. Pe de altă parte, schimbarea de mindset poate contribui și ea: managerii își dau seama că, pentru a se menține și dezvolta, este nevoie de susținere, fie financiară, fie prin expunerea pe care un fond de investiții o poate oferi business-ului, comparativ cu un credit de la bancă care aduce doar capital financiar", a explicat Andrei Cionca.
Managerii consideră că investitorii contribuie la stabilitatea financiară a companiilor în care investesc (62%), dar sunt și orientați doar spre obținerea unui profit mai mare (59%). De asemenea, 57% consideră că aceștia se pricep la business, după cum arată studiul.
Optimismul este unul ancorat în realitate, managerii români fiind atenți la riscurile care ar putea afecta economia, precum accentuarea crizei forței de muncă, presiunea pe majorarea salariilor, scăderea vânzărilor și inflația.
La peste 4 luni de la intrarea în vigoare a noilor măsuri fiscale, antreprenorii au o imagine mai clară asupra impactului real al acestora. Majoritatea oamenilor de afaceri români participanți la studiu declară că resimt impactul acestora. 87% dintre antreprenorii din domeniul serviciilor se declară afectați, mai mult sau mai puțin, de schimbarea modului de taxare a microîntreprinderilor. La fel de numeroși sunt managerii care resimt dificultăți din cauza anulării scutirii de impozit pentru venituri peste 10.000 lei. De asemenea 82% dintre managerii intervievați susțin că taxarea cu minimum 1% din cifra de afaceri a companiilor cu business-uri mari le-a afectat.
În contextul actual al pieței, principalele priorități ale managerilor autohtoni sunt creșterea vânzărilor (48% dintre aceștia), retenția angajaților (26%), îmbunătățirea relației cu clienții (26%), accesul la finanțare (22%) și digitalizarea și automatizarea (21%).
Principalele oportunități pe care le iau în considerare oamenii de afaceri din România sunt accesul mai facil la piețele internaționale (12% dintre participanții la studiul actual, comparativ cu 11%, în studiul din S2 2023), creșterea cererii pe piață (12%, în scădere de la 18%) și digitalizarea și tehnologizarea (12%, dublu față de 6%, în studiul precedent). De asemenea, diversificarea produselor, accesarea unor fonduri europene sau a unor subvenții și forța de muncă sunt alte oportunități importante către care se îndreaptă antreprenorii români.
Confidex este singurul studiu longitudinal din România care măsoară încrederea managerilor români în economie și descifrează provocările cu care se confruntă mediul de business local. Ajuns la ediția cu numărul 10, studiul a devenit un instrument reper pentru luarea deciziilor de business.
Realizat de Impetum Group, studiul oferă, de 4 ani, o imagine asupra percepțiilor oamenilor de afaceri din România.
Peste 3.000 de antreprenori și C-Level executives au contribuit, în 10 ediții Confidex, la stabilirea unor repere extrem de importante pentru economia românească.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice