Consiliul Concurenţei: Majorările preţurilor la carburanţi trebuie afişate simultan pentru ca firmele să nu se influenţeze reciproc

Consiliul Concurenței: Majorările prețurilor la carburanți trebuie afișate simultan pentru ca firmele să nu se influențeze reciproc

Telex » Știri 9 iulie 2019  

Consiliul Concurenţei susţine implementarea unei reguli prin care toţi operatorii să afişeze simultan majorările preţurilor la carburanţi, în anumite zile şi la ore stabilite. Autoritatea de Concurenţă solicită adoptarea acestei măsuri în urma derulării unei anchete sectoriale pe piaţa comercializării cu amănuntul de carburanţi din România care a confirmat faptul că existenţa unui lider, care deţine aproximativ jumătate din piaţă, are efect direct asupra modului în care se modifică preţurile cu amănuntul la carburanţi, acesta fiind, de regulă, şi iniţiatorul modificărilor de preţ. În acelaşi timp, fiecare companie monitorizează constant activitatea concurenţilor şi reacţionează la modificările de preţuri ale acestora. „Astfel, companiile concurente preferă să adopte un comportament similar cu cel al liderului din punct de vedere al modificărilor de preţuri, acestea realizându-se, de cele mai multe ori, într-un interval de maximum 24 de ore”, se menţionează într-un comunicat al Consiliului Concurenţei.

În aceste condiţii, concurenţa pe piaţa comercializării cu amănuntul de carburanţi din România este redusă, fapt care se reflectă asupra nivelului preţurilor cu amănuntul la carburanţi. Ca urmare, în vederea creşterii concurenţei în acest sector, Consiliul Concurenţei susţine elaborarea unui act normativ prin care să se stabilească numărul creşterilor de preţ săptămânale, zilele în care se pot efectua aceste creşteri şi ora modificării, valabile pentru toate companiile de pe piaţă, pentru reducerile de preţ neimpunându-se nicio restricţie de acest fel, acestea putând fi operate oricând.

Nivelul concurenţei este influenţat, de asemenea, de o serie de factori structurali, specifici pieţei comercializării cu amănuntul de carburanţi din România, dintre care cel mai important este reprezentat de gradul foarte ridicat de concentrare a pieţei: un număr restrâns de companii petroliere care deţin aproximativ 90% din totalul vânzărilor de carburanţi. „Din analizele efectuate, a rezultat faptul că preţurile la pompă au fost corelate în perioada 2014 - 2018 cu cotaţiile internaţionale la produsele petroliere (benzină şi motorină), modificările de preţ din România urmând îndeaproape evoluţiile internaţionale atât la creşteri, cât şi la scăderi. În ceea ce priveşte structura preţului carburanţilor, datele arată că acciza şi TVA deţin o pondere însemnată, de circa 50% din preţul final”, spun reprezentanţii Consiliului Concurenţei.

Potrivit datelor recente publicate de Comisia Europeană, România se află printre ţările europene în care preţurile finale, cu taxe, sunt mult mai mici decât media europenă atât la benzină, cât şi la motorină. În ceea ce priveşte preţurile fără taxe, preţul benzinei se situează, de asemenea, sub media europeană, în timp ce la motorină preţul oscilează în jurul mediei europene. „Consiliul Concurenţei susţine, în continuare, că nivelul de concurenţă ar putea creşte prin îmbunătăţirea procesului de autorizare a construcţiei de staţii de distribuţie şi intrarea pe piaţa carburanţilor a lanţurilor de hiper/supermarketuri. De asemenea, Autoritatea de Concurenţă recomandă autorităţilor competente (CNAIR, ANAP) analizarea posibilităţii modificării legislaţiei astfel încât să se evite situaţiile în care o companie care operează o staţie pe un tronson de autostradă să construiască o altă staţie situată înainte sau după staţia iniţială. În acest fel, va fi stimulată concurenţa la nivel local, iar consumatorul va putea alege oferta cea mai avantajoasă. În acelaşi timp, Autoritatea de Concurenţă încurajează companiile să o informeze cu privire la eventualele bariere la intrarea pe piaţă cu care se confruntă, pentru ca acestea să poată fi supuse analizei şi, dacă este cazul, să poată fi identificate eventuale soluţii de facilitare a intrării pe piaţa comercializării cu amănuntul de carburanţi”, se menţionează în comunicat.

Consiliul Concurenţei solicită adoptarea de urgenţă a unui act normativ care să reglementeze situaţia juridică a terenurilor puse la dispoziţia unor operatori economici în contextul privatizării şi pentru care nu s-au obţinut certificate de atestare a dreptului de proprietate. Ca urmare, aceştia au utilizat terenurile fără ca statul să primească în schimb acţiuni sau contravaloarea folosinţei/chirie. Prin acest act normativ, operatorii economici în cauză vor fi obligaţi să întocmească documentaţia necesară pentru obţinerea certificatului de proprietate, în termen de maximum un an de la intrarea în vigoare a legii, valoarea terenurilor urmând a fi înregistrată ca aport în natură al statului la capitalul acelor companii. De asemenea, companiile vor fi obligate la plata către autorităţile publice a contravalorii folosinţei terenurilor pentru perioada de la intrarea în vigoarea a legii şi până la majorarea capitalului social cu contravaloarea respectivă, cât şi pentru trecut (perioada de la privatizare până la intrarea în vigoare a legii), un proiect de lege în acest sens aflându-se în analiza ministerului de resort.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.