Consiliul UE a adoptat un nou regulament privind bateriile și deșeurile de baterii
Telex » Știri 11 iulie 2023
Consiliul Uniunii Europene a adoptat, la începutul acestei săptămâni, un nou regulament care consolidează normele de sustenabilitate pentru baterii și deșeurile de baterii, iar acesta va reglementa întregul ciclu de viață a bateriilor - de la producție la reutilizare și reciclare - și va asigura siguranța, sustenabilitatea și competitivitatea acestora, informează un comunicat de presă, citat de Agerpres. "Bateriile sunt esențiale pentru procesul de decarbonizare și pentru tranziția UE către moduri de transport cu emisii zero. În același timp, bateriile uzate conțin multe resurse valoroase și trebuie să putem reutiliza aceste materii prime critice în loc să ne bazăm pe țări terțe pentru aprovizionare. Noile norme vor promova competitivitatea industriei europene și vor asigura faptul că noile baterii sunt sustenabile și contribuie la tranziția verde", a declarat ministrul spaniol al tranziției ecologice, Teresa Ribera.
Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului se va aplica tuturor bateriilor, inclusiv tuturor deșeurilor de baterii portabile, bateriilor pentru vehicule electrice, bateriilor industriale, bateriilor de pornire, iluminat sau aprindere (SLI) (utilizate în principal pentru vehicule și utilaje) și bateriilor pentru mijloace de transport ușoare (de exemplu, biciclete electrice, motorete electrice, trotinete electrice).
Noile norme vizează promovarea unei economii circulare prin reglementarea bateriilor pe parcursul întregului lor ciclu de viață. Prin urmare, regulamentul stabilește cerințe privind sfârșitul ciclului de viață, inclusiv obiective și obligații de colectare, obiective privind recuperarea materialelor și răspunderea extinsă a producătorilor.
Printre altele, Regulamentul stabilește obiective pentru producători de a colecta deșeuri de baterii portabile (63% până la sfârșitul anului 2027 și 73% până la sfârșitul anului 2030) și introduce un obiectiv specific de colectare a deșeurilor de baterii pentru mijloacele de transport ușoare (51% până la sfârșitul anului 2028 și 61% până la sfârșitul anului 2031). Regulamentul stabilește obiectivul de recuperare a litiului din deșeurile de baterii la 50% până la sfârșitul anului 2027 și la 80% până la sfârșitul anului 2031, obiectiv care poate fi modificat prin acte delegate în funcție de evoluțiile pieței și ale tehnologiei și de disponibilitatea litiului.
Documentul prevede niveluri minime obligatorii de conținut reciclat pentru bateriile industriale, bateriile SLI și bateriile EV. Pentru început, acestea sunt stabilite la 16% pentru cobalt, 85% pentru plumb, 6% pentru litiu și 6% pentru nichel. Bateriile vor trebui să dețină o documentație privind conținutul reciclat. Obiectivul de eficiență a reciclării este stabilit la 80% până la sfârșitul anului 2025 pentru bateriile cu nichel-cadmiu și la 50% până la sfârșitul anului 2025 pentru alte deșeuri de baterii.
Regulamentul prevede că, până în 2027, bateriile portabile încorporate în aparate ar trebui să poată fi demontate și înlocuite de către utilizatorul final, lăsând suficient timp operatorilor pentru a-și adapta proiectarea produselor la această cerință. Aceasta este o dispoziție importantă pentru consumatori. Bateriile mijloacelor de transport ușoare vor trebui să poată fi înlocuite de un profesionist independent.
Noile norme vizează îmbunătățirea funcționării pieței interne a bateriilor și asigurarea unei concurențe mai echitabile datorită cerințelor de siguranță, sustenabilitate și etichetare. Acest lucru se va realiza prin criterii de performanță, sustenabilitate și siguranță, restricții stricte pentru substanțe periculoase precum mercurul, cadmiul și plumbul și informații obligatorii privind amprenta de carbon a bateriilor.
Regulamentul introduce cerințe de etichetare și de informare, printre altele cu privire la componentele bateriei și la conținutul reciclat, precum și un "pașaport pentru baterii" electronic și un cod QR. Pentru a acorda statelor membre și actorilor economici de pe piață suficient timp pentru a se pregăti, cerințele de etichetare se vor aplica începând cel târziu din 2026, iar codul QR începând cel târziu din 2027.
Noul regulament vizează reducerea impactului social și a impactului asupra mediului pe parcursul întregului ciclu de viață al bateriei. În acest scop, regulamentul stabilește norme stricte privind obligația de diligență pentru operatorii care trebuie să verifice sursa materiilor prime utilizate pentru bateriile introduse pe piață. Regulamentul prevede o derogare pentru IMM-uri de la normele privind diligența necesară.
Votul de luni al Consiliului încheie procedura de adoptare. Regulamentul va fi semnat de Consiliu și de Parlamentul European, apoi textul va fi publicat în Jurnalul Oficial al UE și va intra în vigoare 20 de zile mai târziu.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național