Conștiința răspunderii stă la baza creșterii competențelor noastre profesionale
Numărul 43, 6-12 nov. 2018 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Dana-Maria Morozan, expert contabil, membru în Comisia de Disciplină a Filialei CECCAR Vaslui
Alexandra Rizea: Vă rugăm să prezentați cititorilor noștri, interesați să cunoască tot mai multe experiențe profesionale, momentele din cariera Dvs. care v-au permis și vă permit să răspundeți exigențelor tot mai mari care definesc serviciile prestate clienților.
Dana-Maria Morozan: Opțiunile mele, inclusiv cele profesionale, au fost influențate, desigur, de familie, de prieteni, de cărțile citite, de mentorii pe care mi i-am ales. Încă de mică, am iubit cifrele, iar părinții au observat înclinația mea spre matematică. Nu am să uit niciodată ziua în care m-am înscris la Colegiul Economic „Octav Onicescu” din Botoșani, încurajată și susținută de ei. Din prima oră de contabilitate cu doamna profesoară Donisa Gabriela mi-am dat seama că am făcut bine ascultând sfatul tatălui meu. Contează enorm dascălii care te formează, iar doamna profesoară a fost cea care mi-a insuflat dragostea pentru contabilitate. Este absolut minunată în ceea ce face și îi sunt profund recunoscătoare pentru ceea ce m-a învățat. De asemenea, țin să îi mulțumesc mult și doamnei diriginte Cuzub Georgeta Petronela, profesoara de matematică, pentru exigența și seriozitatea manifestate pentru a ne face învățăm cât mai bine. Înțelegând că acesta este drumul pe care vreau să merg, am urmat, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, cursurile la zi ale Facultății de Economie și Administarea Afacerilor – Secția de Contabilitate și Informatică de Gestiune. Aici am întâlnit profesori deosebiți, am înțeles cât de complexă este această profesie și că este nevoie de cunoștințe din multe alte domenii pentru a înțelege mai bine cum funcționează o afacere.
Modul în care dvs. ați evocat opțiunea pentru profesie, precum și procesul de formare în liceu și facultate, ne oferă și deschiderea necesară pentru a vă întreba: cum s-au reflectat cunoștințele dobândite în activitatea practică?
Imediat după terminarea facultății am lucrat într-un magazin de calculatoare din Botoșani. Acolo am avut șansa să colaborez cu un șef competent, un om deosebit cu ajutorul căruia am aplicat pentru prima oară ceea ce învățasem până atunci. Făceam totul până la nivel de balanță cu pixul pe hârtie și asta mi-a prins tare bine. Atunci am înțeles că practica este cel mai bun profesor. În anul 2005, mi-am urmat soțul și m-am mutat la Vaslui, unde m-am angajat la o societate de expertiză contabilă. Aici, am aprofundat cunoștințele acumulate și am lucrat pentru prima dată cu un program de contabilitate. Mi-am dat seama, pentru a nu știu câta oară, cât de norocoasă sunt deoarece îmi place foarte mult ceea ce fac și că mi-aș dori, și eu, ca într-o zi să am propria afacere în domeniu. Astfel, încurajată de soțul meu, care tot timpul a fost susținătorul meu numărul unu, în 2009 am devenit membru al CECCAR, expert contabil. Odată cu acest statut am dobândit o viziune mai largă, mai aplicată asupra mediului de afaceri. Am avut și am onoarea să fiu membru în Comisia de Disciplină a Filialei, ceea ce a făcut – ca să spun așa – conexiunea între competență și etică.
Tocmai pentru că v-ați referit la această conexiune, vă propunem să menționați următorii pași pe care i-ați făcut în profesie, sub semnul promovării a ceea ce este nou și avansat ca metodologie, ca bune practici, în condițiile respectării principiilor deontologice ale CECCAR.
În anul 2011 m-am angajat la o societate de interes public și, tot în același an, mi-am deschis un PFA, acela fiind pentru mine începutul exercitării profesiei în mod independent. Atunci am simțit că sunt capabilă să fac asta. În anul 2012, deși eram mamă de doar nouă luni, am acceptat postul de director economic la o societate cu 160 de angajați și cinci puncte de lucru, post pe care îl ocup și în prezent. O consider drept provocarea cea mai mare de până acum, sub aspect profesional. A fost nevoie de foarte multă muncă, de dăruire, dar având întreaga susținere din partea familiei, pot spune că a meritat și aș lua-o de la capăt oricând. Alături de echipa în care lucrez, mă dezvolt atât din punct de vedere profesional, cât și personal.
Pe ce lucrări vă axați în funcția pe care o dețineți?
Am efectuat și efectuez expertize contabile judiciare, activitate care mi-a deschis și mai mult orizontul și m-a făcut să depun eforturi mai susținute pentru a mă autodepăși. Mai ales în această latură a activității mele am colaborat cu alți profesioniști, oameni minunați, cu mai multă experiență, care m-au ajutat să aplic corect raționamentul profesional în spețe diverse. Pe lângă jobul principal, am ținut întreaga evidență contabilă la o societate de interes public, pe bază de contract de prestări servicii. Ulterior, mi-am deschis propria societate de contabilitate și expertiză contabilă, pe care o administrez și astăzi. Acum, în paralel cu serviciul, am propria afacere pe care mi-am dorit-o și mă implic din ce în ce mai mult pentru a o dezvolta. Experiența acumulată în fiecare etapă pe care am parcurs-o și modificările din domeniul contabilității și fiscalității m-au determinat să pun accentul pe pregătirea profesională continuă, pentru a performa și pentru a nu înșela așteptările tuturor celor care m-au promovat și încurajat.
Cu toate că fiecare expert contabil și contabil autorizat a acumulat, asemenea dvs., experiențe specifice, există, cu siguranță, un numitor comun, definitoriu pentru stadiul actual de pregătire și exercitare a acestei profesii. După părerea dvs., care sunt principalele caracteristici ale profesiei contabile în prezent și în viitorul previzibil?
La începutul exercitării unei profesii, oricine își dorește să aibă o carieră de succes. Consider că o carieră de succes nu se rezumă la statutul pe care ți-l oferă funcția pe care o deții și nici la câți bani câștigi. Din punctul meu de vedere, poți să spui că ai o carieră de succes doar atunci când faci ceva cu plăcere, atunci când oamenii îți apreciază serviciile și simt că se pot baza pe tine pentru că ești un profesionist, un om de încredere, mai ales atunci când tu personal ai pe lângă satisfacții profesionale și împlinire sufletească. Dar, pentru a realiza toate cele amintite, există multe exigențe cărora trebuie să le facem față, cu toții.
Care sunt aceste exigențe superioare?
În primul rând trebuie să avem conștiința răspunderii față de ceea ce facem, față de ceilalți, dar și față de noi înșine. Ținand cont de faptul că profesioniștii contabili devin tot mai mult un consultant de încredere pentru mediul de afaceri, preocuparea pentru creșterea competențelor profesionale reprezintă întotdeauna o prioritate. Niciodată nu trebuie să ne mulțumim cu ceea ce știm dacă dorim să devenim mai performanți, să facem față schimbărilor care au loc, exigențelor impuse de tehnologiile care se află într-o evoluție permanentă. Întotdeauna am susținut ideea că noi, ca profesioniști contabili, membri ai CECCAR, trebuie să fim uniți, să colaborăm îndeaproape pentru a ne afirma în comunitatea din care facem parte, în mediul de afaceri în care activăm.
Referitor la considerentele pe care le-ați expus, cum se concretizează ele în programele de activitate ale Filialei CECCAR Vaslui?
Echipa de conducere a Filialei CECCAR Vaslui organizează sistematic întâlniri profesionale între membri, precum și cu reprezentanți ai instituțiilor publice, în special ai autorităților locale. Calificarea profesională a membrilor CECCAR permite participarea cu succes la astfel de evenimente. Împreună, colaborăm în vederea servirii binelui colectiv și pentru a găsi soluții la problemele clienților noștri, astfel încât afacerile lor să devină tot mai prospere, ceea ce sunt convinsă că se va reflecta, în timp, tot mai mult și în nivelul de dezvoltare a întregii comunități.
În contextul pe care l-ați creionat, ce acțiuni desfășoară filiala în vederea cunoașterii și aplicării, de către membri, a standardelor interne și externe de raportare financiară?
Conform Standardului profesional nr. 38 emis de CECCAR, în vederea menținerii unui grad ridicat de pregătire, de competență, efectuăm orele de pregătire, de informare, necesare obținerii vizei anuale la disciplinele prevăzute în cadrul Programului Național de Dezvoltare Profesională Continuă. Tematica acestor cursuri se stabilește în funcție de opțiunile membrilor. Filiala CECCAR Vaslui organizează cursuri susținute de profesori universitari atât cu privire la aplicarea standardelor interne, cât și a celor externe de raportare financiară. Având în vedere creșterea sferei de aplicare a Standardelor Internaționale de Raportare Financiară în România, consider că participarea la asemenea cursuri este absolut necesară. De asemenea, astfel de cursuri ne lărgesc viziunea asupra domeniului în care activăm, ne ajută să înțelegem mai bine fenomenul economic. Personal, consider că participarea la acțiunile organizate de Filiala CECCAR Vaslui este un suport de neînlocuit în procesul de perfecționare profesională.
În ce ar consta, în principal, acest suport?
Filiala CECCAR Vaslui își propune să ridice la un nivel calitativ superior toate modalitățile de perfecționare profesională continuă. În funcție de schimbările legislative, dar și de realitățile economice și sociale din județul nostru, au fost și vor fi organizate dezbateri care vor privi atât aspecte punctuale, cât și teme de interes general. De asemenea, va pune mai mult accent pe noile tehnologii caracteristice erei digitale în care trăim. Consider că o mare provocare pentru profesioniștii contabili este aceea de a face față erei informatice fără a pierde însă aspectele teoretice ale acestei meserii. Spun asta deoarece programele informatice facilitează mult munca noastră, întocmim automat anumite situații financiar-economice. Pentru a întocmi un bilanț sau o balanță trebuie mai întâi să știm conturile, cum funcționează ele, dar când programul face mai mult, profesionistul riscă să piardă frumusețea și satisfacția muncii. Totodată, conducerea filialei încurajează mult socializarea și colaborarea tot mai strânsă între membri. Cu toții ne dorim ca această frumoasă echipă a membrilor CECCAR să fie tot mai unită, deoarece, împreună, suntem mai valoroși!
În strânsă legătură cu datele și faptele pe care le-ați evocat se află tema principală a celei de-a XXII-a ediții a Congresului profesiei contabile – „Gândirea integrată. Globalizarea. Tehnologia – Viitorul profesiei”. Vă rugăm să prezentați câteva dintre acțiunile pe care le desfășoară Filiala CECCAR Vaslui, în acest context.
Filiala CECCAR Vaslui își propune să inițieze acțiuni pentru creșterea numărului de cursuri de tehnologia informației și comunicării în structura disciplinelor care formează Programul Național de Dezvoltare Profesională Continuă. În loc de încheiere, doresc să mă adresez cititorilor publicației CECCAR Business Magazine, urându-le tuturor succes și mult spor în ceea ce fac!
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice