Consultant Colliers: Piața de retail din România rămâne printre cele mai profitabile din regiune
Telex » Știri 6 martie 2023
Piața de retail din România rămâne printre cele mai profitabile din regiune și există branduri noi care își doresc în continuare să vină aici, anul acesta, a declarat, într-un eveniment de specialitate, Liana Dumitru, director Retail Agency în cadrul Colliers România, relatează Agerpres. "Am încheiat un an destul de dificil, cu multe provocări, dar și cu rezultate peste așteptări. Am văzut o revenire rapidă a consumului după ridicarea restricțiilor, odată cu venirea verii, un trafic ridicat în centrele comerciale, un consum per capita cu niveluri peste țările din regiune. Deși anul trecut am avut în jur de 150.000 mp de proiecte de retail anunțate, doar jumătate dintre ele au fost livrate, majoritatea fiind amânate pentru anul acesta. Piața din România rămâne încă printre cele mai profitabile din regiune, astfel încât sunt branduri noi care își doresc în continuare să intre în piață, anul acesta. (…) Este posibil să vedem astfel de trenduri venind dinspre piața din Polonia. Polonia este, oricum, în mod tradițional, o poartă de lansare în regiune pentru brandurile din vest, dar am văzut interes crescut și dinspre țările baltice, țările nordice sau Ucraina. De asemenea, companii care sunt, deja, prezente în piață cu o parte din brandurile din portofoliu, ne așteptăm să vină cu concepte noi, să-și consolideze și mai mult prezența în piață", a subliniat Dumitru. Potrivit sursei citate, factorii de nesiguranță care au planat anul trecut asupra întregii piețe au fost creșterea costurilor de construcție, a utilităților și a finanțării, context în care întreg procesul de decizie de la nivelul companiilor a fost îngreunat.
"Din cei puțin peste 75.000 mp care au fost livrați anul trecut, majoritatea au fost proiecte de tip «retail park» sau extensii ale unor proiecte existente. Am văzut extensii în București, Craiova, Baia Mare sau în zone satelit, comunități satelit, zone rezidențiale din apropierea orașelor mari ca Timișoara, Cluj, Iași, chiar și București. Anul acesta se arată mult mai efervescent. Avem 240.000 mp anunțați spre livrare și am putea spune că este cea mai mare livrare din ultimii zece ani. Sigur, mai pot apărea schimbări, dar ne așteptăm undeva în jur de 200.000 mp să își țină promisiunile. Mai mult de jumătate dintre proiectele anunțate sunt proiecte de retail park. Anul acesta, Aradul va fi vedeta cu două proiecte anunțate, dar vom mai vedea și alte orașe - Alba Iulia, Pitești, Giurgiu, Vaslui, Câmpulung - care vor primi proiecte noi. De asemenea, după o pauză de mai bine de șase ani, vom avea și o primă livrare a unui centru comercial tradițional de mari dimensiuni în Craiova - Promenada Mall, un proiect de 65.000 mp, care va fi livrat spre sfârșitul anului", a spus Liana Dumitru.
Aceasta a adăugat că, în ceea ce privește cererea, majoritatea categoriilor de retail au avut creșteri semnificative, în 2022, atât față de anul 2000 și chiar față de 2021.
"Segmentele food, non-food, aici încorporând fashion, decorațiuni, produse de casă, sport, cosmetice, toate au simțit o revigorare. În ciuda așteptărilor noastre, oarecum precaute la începutul anului și atâtor factori de nesiguranță care au planat asupra pieței, am văzut totuși un consum robust, am văzut creșteri salariale nominale oarecum în pas cu inflația, dar, mai mult decât atât, am văzut o piață a muncii solidă, un apetit ridicat din partea companiilor pentru angajare. Am avut un număr de angajați la maxime istorice, ceea ce s-a reflectat automat într-un sentiment pozitiv în piață, într-o încredere a consumatorilor și, implicit, în performanța bună a retailerilor noștri", a precizat reprezentanta Colliers.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național