Conținut și formă
Numărul 10, 16-22 mar. 2021 » La început a fost cuvântul...
Multe idei valoroase își pierd, din păcate, forța de convingere din pricina unor erori de exprimare. Bunăoară, într-un comentariu radiofonic se menționa că „as`igurarea continuității, în gând și faptă, a fost determinată de măsurile adoptate, apoi, ca o urmare firească a premiselor existente anterior”. În acest caz, constatăm un cumul de erori. Ar fi putut fi „asigurată continuitatea” fără „măsurile” adoptate în acest scop? De asemenea, „premisele” ar fi putut fi „asigurate” după adoptarea respectivelor „măsuri”?
Este interesant că pledoarii în favoarea acurateței formulărilor conțin câteodată, ele însele, greșeli de fond și de formă. De exemplu, la o dezbatere televizată, un participant a afirmat că „trebuie să evităm complicațiile inutile din nevoia firească a obținerii unui consens integral comun”. Păi, pot exista „complicații utile”? Sau este posibil să se obțină „consensul integral” dacă opiniile (pozițiile) sunt divergente? Tocmai acel „integral comun” indică, fără urmă de îndoială, existența „consensului”.
O eroare asemănătoare s-a „comis” într-o anchetă a unui cotidian. Se releva, între altele, că „investigația a fost riguros exactă datorită implicării cercetătorilor și oamenilor științei”. Citind această frază suntem îndreptățiți să ne întrebăm care ar fi deosebirea dintre „rigoare” și „exactitate”? Apoi, prin însăși natura activității lor, „cercetătorii” sunt „oameni ai științei”, după cum și reciproca este valabilă. Așa că, vorbind despre „rigoare”, s-ar cuveni să o manifestăm, în primul rând, față de noi înșine. În felul acesta „asigurăm” și concordanța dintre „gând” și „faptă”, evidențiată în primul exemplu... (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice