Creație și provocare
Numărul 13, 6-12 apr. 2022 » La început a fost cuvântul...
O știre difuzată de un post TV a conținut următoarea frază: „Incendiul a creat un prejudiciu de peste 10 milioane de lei”. Pornind de la acest exemplu (se impunea să se spună că „incendiul a provocat un prejudiciu...”), avem ocazia de a examina locul și rolul noțiunii de „creație” cu toate derivatele ei în evaluarea unor date și fapte prezentate de mass-media.
În esență, verbul „a crea” vizează acțiuni pozitive. Este vorba despre principala caracteristică a omului, aceea de a produce bunuri materiale și spirituale, de a adăuga naturii propria contribuție la perpetuarea, îmbogățirea și diversificarea vieții de Pământ. Tudor Arghezi, cu inconfundabilul său spirit sarcastic, îi ironiza pe cei care „creau gropi” în materie de gândire și acțiune. Iată că, printre multe alte exemple, a fost impropriu, într-o emisiune de radio, să se afirme că „mai multă originalitate în actul de management nu înseamnă neapărat creativitate”. Or, ce poate defini mai expresiv „creativitatea” decât elementele de „originalitate”?
Tot o nesocotire a sensului net pozitiv al noțiunii de „creație” a fost atestată de un comentariu în presa cotidiană. Fraza cu pricina a fost formulată astfel: „În condițiile creării de arierate, firmele datornice au continuat să realizeze un grav dezechilibru financiar”. În acest caz s-au acumulat mai multe erori, întrucât „dezechilibrul financiar” nu poate fi, în nicio împrejurare, efectul unui act „creativ”, dimpotrivă. Așa că, în primă și în ultimă instanță, „creația”, „creativitatea” și toate cuvintele din această „familie” reprezintă răspunsurile adecvate la „provocările” comunicării publice, a cărei eficiență implică obligatoriu respectarea proprietății termenilor. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice