MyWIZ, secretul contabililor de succes
Creșterea salariului minim pe economie a influențat cel mai mult costurile de ocupare ale chiriașilor din clădirile de birouri

Creșterea salariului minim pe economie a influențat cel mai mult costurile de ocupare ale chiriașilor din clădirile de birouri

Numărul 39, 2-8 oct. 2024  »  Analize și sinteze

Costul de ocupare a spațiilor de birouri din București a crescut cu aproximativ 10% în ultimii doi ani, pe fondul majorării costurilor operaționale ale clădirilor și indexării chiriei cu indicele inflației, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, pe baza analizei proiectelor pe care le administrează. Analiza relevă că majorarea salariului minim pe economie, la care s-a adăugat și revenirea în număr mai mare a angajaților la birou, au exercitat cea mai mare presiune asupra costurilor operaționale ale clădirilor de birouri.

Potrivit autorilor analizei, pentru clădirile de mici dimensiuni, creșterea este semnificativ mai mare decât pentru proiectele mai mari pentru cele care fac parte dintr-un portofoliu de active, deoarece, în acest caz, pot fi eficientizate resursele și furnizorii pentru mai multe clădiri, ceea ce înseamnă costuri mai reduse.

Costurile operaționale sunt cheltuieli suportate de chiriași, și se adaugă la chiria pe care aceștia o plătesc pentru spațiul ocupat, iar împreună compun costul de ocupare a spațiilor.

„Costurile de operare ale unei clădiri sunt în continuare preocuparea principală a managerilor de proprietăți, iar menținerea acestora la un nivel competitiv care să răspundă cât mai bine nevoilor chiriașilor, să asigure standardul de calitate, iar în același timp să se încadreze în proiecțiile financiare ale proprietarilor clădirilor reprezintă o provocare pentru echipele de administrare a acestor proiecte. Din acest motiv, este foarte importantă o abordare proactivă a property managerilor, aspect care va face diferența în ceea ce privește performanța și atractivitatea clădirilor. Nivelul costurilor de operare precum și calitatea serviciilor oferite sunt aspecte importante pe care chiriașii le iau în calcul atunci când decid să închirieze un spațiu, dar și în momentul în care ajung la finalul perioadei contractuale și analizează dacă vor rămâne în clădirea respectivă sau dacă se vor reloca în alt imobil”, a afirmat Mihaela Petruescu, Partner Asset Services Cushman & Wakefield Echinox, citată în comunicatul companiei de consultanță imobiiară.

Costurile operaționale ale unei clădiri de birouri includ taxa pe proprietate, mentenanța tehnică, asigurarea, serviciile de curățenie, securitate fizică, inclusiv securitatea la incendiu, cele pentru curățenie, internet, property management.

Cea mai mare pondere în costurile de operare aferente proiectelor imobiliare o au taxele de proprietate, care pot reprezenta și până la 50% din total. De asemenea, o creștere semnificativă din costurile operaționale a reprezentat-o și mărirea tarifelor și a cantităților pentru deșeuri pe fondul creșterii gradului de utilizare a clădirilor, care a ajuns la peste 50% (în unele cazuri chiar și la 75%) față de 15%-20% în 2022.

„În vederea eficientizării costurilor si a susținerii obiectivelor ESG ale chiriașilor, echipa de property management a Cushman & Wakefield Echinox a implementat o serie de măsuri în clădirile pe care le administrează. Vorbim aici despre monitorizarea si controlul consumurilor de utilități, de adoptarea măsurilor pentru colectarea eficientă a deșeurilor și evaluarea constantă a activității furnizorilor. Pe lângă acestea, există și metode foarte simple, cum ar fi urmărirea prognozei meteo și a calendarului sărbătorilor legale si monitorizarea  prezenței la birou. De exemplu, sărbătorile legate reprezintă în total aproximativ o lună dintr-un an, deci poți să optimizezi costurile în această perioadă”, a declarat Alina Dima, Director Asset Services Department la Cushman & Wakefield Echinox.

Totodată prin urmărirea și verificarea atentă a realizării planului de mentenanță preventive se pot realiza anumite optimizări de costuri, care, pe termen mediu și lung, se traduc în costuri importante cu reparațiile, înlocuirea prematură a echipamentelor și, de asemenea, cu eliminarea riscurilor apariției de disfunctionalități în ceea ce privește activitatea chiriașilor.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.