MyWIZ, secretul contabililor de succes
CSALB: Împăcările dintre consumatori și bănci în primele șase luni, în creștere cu 30% față de anul trecut

CSALB: Împăcările dintre consumatori și bănci în primele șase luni, în creștere cu 30% față de anul trecut

Telex » Știri 12 iulie 2023  

Băncile au acceptat spre negociere 420 de cereri trimise de consumatorii de servicii financiare către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), în primele șase luni din 2023, apetitul de negociere al băncilor fiind cu 27% mai mare față de perioada similară din 2022, arată CSALB, într-un comunicat citat de Agerpres. Numărul negocierilor încheiate cu succes a crescut cu 30%.

"Astfel, până în acest moment, în 340 de cazuri consumatorii au parcurs întregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotărâre finală - soluție acceptată de ambele părți), cu o treime mai mulți decât în perioada similară din 2022. Alți 290 de consumatori au ajuns la o înțelegere amiabilă direct cu băncile/IFN-urile, după ce au apelat la CSALB. Față de anul trecut, creșterea acestor înțelegeri directe este de 20%", se precizează în comunicat.

CSALB a inițiat un Dialog Live online, în care consumatorii pot adresa întrebări conciliatorilor organizației, iar în prima jumătate a anului au avut loc patru astfel de întâlniri.

Referitor la comisioane, Mircea Stroe, conciliator CSALB, a explicat că existența unui simplu comision nu îl face abuziv pentru că dreptul unei bănci de a aplica un comision este strict reglementat. "Am avut anul acesta situații în care consumatorii s-au adresat CSALB cu privire la diverse comisioane și am găsit împreună cu ei și cu banca soluții alternative, pentru că ei au înțeles că acele comisioane pe care le plăteau erau legale. Ce am putut să facem în cadrul negocierilor a fost să mai reducem din cuantumul acelor comisioane. Sau, în alte situații, a fost redusă marja de dobândă a băncii. Adică, un consumator a venit cu o problemă de comision, i s-a explicat, a înțeles, dar i-am găsit o soluție alternativă care să satisfacă nevoia lui de diminuare a ratelor", a precizat Stroe.

La rândul său, Ionuț Ștefan, conciliator CSALB, a vorbit despre darea în plată, subliniind că băncile nu își doresc să devină proprietarii locuințelor, bunurilor mobile și imobile, pentru că asta în termeni economici înseamnă costuri de administrare.

Un alt conciliator, Camelia Popa, a precizat că, în urma negocierilor cu banca în cadrul CSALB, majoritatea consumatorilor doresc să își diminueze rata lunară. După ce i se analizează situația financiară și chiar se observă că acest consumator nu are resurse sau acestea i s-au diminuat, banca propune una sau două soluții de rezolvare a problemei. "Noi analizăm propunerile împreună cu consumatorul și revenim către bancă în situația în care consumatorul nu poate plăti ratele, în ciuda concesiilor făcute de bancă. Sunt mai multe runde de negocieri pentru că trebuie să ținem cont de ceea ce poate plăti consumatorul. Degeaba i-ar oferi banca mai multe soluții dacă acesta nu poate efectiv să achite datoria. Trebuie găsit un echilibru", a explicat aceasta.

Nela Petrișor, conciliator CSALB, afirmă că a remarcat anul acesta multe cereri pentru un termen de grație în plata ratelor. "Consumatorii solicită o amânare de 3 luni, 6 luni și chiar de un an, ceea ce am reușit să obțin în urma negocierii cu una dintre bănci. Consumatorii au nevoie de această perioadă pentru că nu doar ratele au crescut, ci și prețurile la energie, alimente, transport. A venit perioada aceasta după o altă perioadă grea din pandemie când mulți au avut dificultăți financiare. De aceea, unii consumatori vor o perioadă în care să respire și să o poată lua de la capăt. Din fericire, băncile au reacționat foarte bine pentru că și banca dorește să-și păstreze clienții. Iar un client care primește o astfel de înțelegere din partea băncii, cu siguranță va rămâne un client fidel și va angaja și alte contracte cu acea bancă", a spus Nela Petrișor.

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în cadrul CSALB, a menționat, în context, că în prima jumătate a anului, CSALB a înregistrat cel mai mare procentaj de negocieri încheiate cu împăcarea părților. Astfel, 95% dintre negocieri s-au încheiat cu acceptarea soluțiilor propuse de conciliatorii Centrului și doar în 18 cazuri părțile nu au ajuns la un acord și nu au acceptat soluția conciliatorilor.

"Acest lucru demonstrează, pe de o parte, calitatea concilierilor, iar pe de alta, încrederea dintre consumatori și bănci, care îi determină să ajungă mai ușor la o înțelegere cu beneficii reciproce. În primul semestru al anului, consumatorii au trimis aproape 1.600 de solicitări către CSALB. Creșterea este de 17% față de numărul înregistrat în 2022, iar acest fapt a fost determinat de dificultățile de plată cu care s-au confruntat consumatorii din cauza inflației și, implicit, a majorării dobânzilor la credite. Încurajăm băncile să continue această abordare de dialog cu consumatorii și să găsească soluții de reechilibrare a contractelor acolo unde realitatea socială și financiară justifică sprijinul instituțiilor de credit", a afirmat Alexandru Păunescu.

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 17 conciliatori. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță, precizează sursa citată.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.