Cunoaștere și interpretare
Numărul 45, 13-19 nov. 2024 » La început a fost cuvântul...
Este tot mai evident că mijloacele de comunicare în masă pot avea o contribuție de seamă nu numai la dezbaterea unor teme de un incontestabil interes economico-social, ci și la cultivarea limbii române, la promovarea grijii față de acuratețea comunicării publice. Sub acest aspect, rubrica de față continuă să semnaleze cazuri de nerespectare a amintitului imperativ. Bunăoară, într-un articol din presa tipărită se afirma că „datele și informațiile de care dispunem ne aduc la cunoștință elemente strict necesare pentru elaborarea de decizii în cunoștință de cauză”. Trebuie remarcat – și în acest caz – că „datele” sunt parte a „informațiilor”, așa că acel „și” n-are rost. După cum „aducerea la cunoștință” înseamnă o bună „informare” necesară pentru a se acționa „în cunoștință de cauză”.
La fel, într-o emisiune de radio, s-a „emis” și următoarea frază: „Încă o informație în plus permite decidenților să aprecieze corect datele de care au luat cunoștință, conform stărilor de fapt ale situației date”. Se impun și aici numeroase observații. De exemplu, o „situație” nu înseamnă altceva decât „o stare de fapt”.
O remarcă asemănătoare se impune și în privința unei intervenții la o dezbatere televizată, intervenție care a conținut, între altele, această frază: „Putem interpreta judicios și riguros faptele dacă evaluările și concluziile noastre se bazează pe datele realității”. Trebuie să reamintim că orice „interpretare” implică „evaluări”, că aceste elemente se regăsesc, de regulă, în „concluzii”. De asemenea, „faptele” sunt componente ale „realității”. În „concluzie”, o bună „cunoaștere” a proprietății termenilor, a regulilor lingvistico-logice este de dorit să stea la „baza” acurateții exprimării în toate demersurile publicistice. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național