Cunoașterea și perfecționarea reprezintă cheia succesului
Numărul 30-31, 8-21 august 2017 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu dr. ec. Nicolae-Cristian Juscu, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Gorj
Alexandra Rizea: Cu siguranță, fiecare experiență personală în exercitarea profesiei contabile întregește imaginea de ansamblu a unei comunități de specialiști care își pune amprenta asupra întregii dezvoltări economico-sociale a țării. În acest context, vă propunem să vă referiți la principalele etape ale carierei dvs.
Nicolae-Cristian Juscu: M-am angajat în 1999, ca tânăr debutant în cadrul unei instituții de prestigiu – Garda Financiară Gorj. Venisem după ce am lucrat aproximativ doi ani la Primăria Municipiului Târgu Jiu. După experiența vastă acumulată aici, peste un deceniu, în anul 2009, am decis să devin expert contabil, membru al CECCAR. După aproximativ 14 ani dedicați activității de control, am rămas șomer, fără a avea șanse să fiu angajat în sectorul privat. După câteva luni de căutări am decis că cea mai bună soluție constă în a face ceea ce am... făcut toată viața. Astfel, în decembrie 2013 mi-am înființat cabinetul de contabilitate, iar în ianuarie 2014 am avut primul client.
Ceea ce a însemnat, probabil, foarte mult, adică un început promițător...
Așa este. În acea perioadă am reușit să „câștig” câte un client pe lună, deoarece lumea era încă sceptică și credea că mă reîntorc la o altă instituție de control, însă, în aprilie 2014, am avut o creștere a numărului de clienți, ceea ce a confirmat valabilitatea demersului meu, acela de a miza pe încredere, pe o încredere bazată pe profesionalism. Cred că nu este lipsit de interes faptul că am încheiat contracte cu unii clienți pe care îi amendasem anterior. În momentul de față ne bucurăm de un număr substanțial de clienți și de un colectiv omogen, profesionist, adaptabil la nou și în permanentă perfecționare. După trei ani de funcționare, cu experiența acumulată în domeniul antreprenorial, mi-am propus să formez tineri absolvenți de facultate, dornici să ducă mai departe profesia contabilă. Le-am dat o șansă, angajându-i în cabinetul propriu. Așa că, având un colectiv de bază foarte bine pregătit, putem să formăm tinerii viitori specialiști, întrucât în momentul de față nu este suficient să ai doar o diplomă de facultate, ci se pune și problema experienței în profesie.
În ce măsură calitatea de membru al CECCAR a influențat performanțele dvs. profesionale?
Calitatea de membru al CECCAR mi-a dat, practic, o a doua șansă în profesie, în viață. Așa cum v-am mai spus, în cele trei luni în care am fost șomer, am avut peste 400 de aplicații pe paginile de profil pentru angajare, cereri la care nu am primit niciun răspuns. Experiența acumulată în aproximativ 14 ani în activitatea de control mi-a prins, însă, foarte bine și îmi prinde foarte bine și în momentul de față. Calitatea de expert contabil activ îmi asigură, în prezent, un venit bun și mă stimulează să-mi doresc tot mai mult, determinându-mă să ofer servicii cât mai variate și de bună calitate clienților.
Ce înseamnă conceptul la care v-ați referit, și anume „servicii mai variate și de bună calitate pentru clienți”?
Dacă am pornit cu un pachet de servicii mai mic, acum am constatat că, prin participarea la diferite cursuri de perfecționare, seminare și conferințe, am o viziune mult mai amplă asupra viitorului și am învățat să găsesc soluții noi, de perspectivă. Cu fiecare asemenea participare, am acumulat o informație nouă de specialitate pe care „am depozitat-o în bagajul de profil” și pe care o voi folosi ori de câte ori va fi nevoie. Dacă la începutul activității, citind cărțile de specialitate ale profesiei de expert contabil, am crezut că am de-a face cu teorie pură, pe parcurs am constatat prin propria experiență că acele teme teoretice, dacă le aplici, vei avea un viitor, adică poți să te dezvolți. Și, ca o concluzie, ca o părere proprie, pot să afirm, fără rezerve: cunoașterea și perfecționarea reprezintă cheia succesului!
Ce loc și rol le atribuiți firmelor de profil în acoperirea, sub aspect cantitativ și calitativ, a necesităților pieței de servicii contabile?
Calitatea serviciilor contabile este strâns legată de firmele de profil care au un rol covârșitor în păstrarea și promovarea unor standarde de calitate cât mai înalte. În momentul de față, serviciile contabile nu se rezumă la prelucrarea documentelor, la simpla depunere a declarațiilor fiscale, ci includ organic necesitatea de a-i fi aproape clientului atunci când el are nevoie mai mult, în situațiile critice, oferindu-i o consultație de înalt nivel profesional.
Vă rog să dezvoltați această idee...
Cu plăcere. După opinia mea, relația expert contabil-client trebuie să fie una de parteneriat, adică să includă și consultanța de specialitate, potrivit cerințelor agenților economici. Sintagma „ai contract cu mine, te plătesc, ești angajatul meu!” este greșit înțeleasă de unii întreprinzători. De aici, obligația noastră de a presta și o activitate, ca să spun așa, „educativă”. Faptul că un anumit client este nemulțumit și a plecat de la mine deoarece am căutat să-l „educ” în spiritul rigorilor profesiei noastre, să fie ordonat, punctual, să aplice necondiționat legile nu trebuie să ne descurajeze, chiar dacă s-a transferat la o altă firmă de specialitate. În același timp, se impune să combatem toate modalitățile practicate pe „piața neagră” a serviciilor contabile, să limităm ținerea evidențelor contabile prin interpuși, prin oferirea de exemple demne de urmat în ceea ce privește respectarea reglementărilor în vigoare, a standardelor de calitate proprii profesiei noastre.
Concretizând considerațiile dvs. la firma al cărei administrator sunteți, vă rugăm să prezentați elementele care au valoare de generalizare.
În spiritul a tot ceea ce am subliniat, trebuie să precizez că oferim servicii de evidență contabilă, salarizare personal, expertize contabile extrajudiciare, obținerea codului de TVA la cerere, rambursări de TVA, dar nu ne-am rezumat la atât, ci am mers mai departe și am încercat – și, de cele mai multe ori, am reușit – să convingem clientul că tot ceea ce îi furnizăm, mai ales prin promovarea noilor tehnologii, îi slujește nemijlocit în atingerea propriilor obiective. În acest sens, țin să menționez că asigurăm prelucrarea informației în timp util și real, online.
Care sunt modalitățile practice prin care Filiala CECCAR Gorj sprijină activitatea firmelor de contabilitate din județ?
Filiala noastră susține firmele de contabilitate din județ mai ales prin cursuri de perfecționare, prin reuniuni cu caracter de lucru cu reprezentanți ai Administrației Județene a Finanțelor Publice, ai Inspectoratului de Poliție Județean, cu magistrați ai Tribunalului Gorj.
În continuarea răspunsului dvs. la întrebarea precedentă prezintă, desigur, interes colaborarea dintre firmele de profil în vederea susținerii obiectivelor de dezvoltare economico-socială a județului Gorj.
Printr-o colaborare a firmelor de profil sunt promovate numeroase acțiuni îndreptate spre o dezvoltare mai accelerată a județului nostru, în special prin fructificarea experienței comune, pornind de la bază, de la entitățile economico-sociale, ceea ce constituie un izvor de idei, de soluții verificate în practică. Acesta este contextul în care se conturează și perspectivele profesiei contabile în condițiile specifice erei digitale. Atât la nivel de firmă, la nivel de județ, cât și la nivelul societății noastre, în ansamblu, noile tehnologii sunt cea mai sigură cale pentru obținerea performanței în toate domeniile de activitate. Este calea prin care fiecare în parte și toți laolaltă putem să atingem dezideratul exprimat prin sintagma „maximum de profit cu minimum de efort!”.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național