Curtea de Conturi: Prejudicii de 277 de milioane lei și abateri financiar-contabile de 103 miliarde de lei, constatate în 2023; au fost formulate 90 de sesizări penale
Telex » Știri 5 septembrie, 9:25
Valoarea totală a prejudiciilor constatate în urma misiunilor de audit efectuate de Curtea de Conturi în 2023 a fost de 277 milioane lei, iar cea a abaterilor financiar-contabile de 103,095 miliarde de lei, fiind formulate 90 de sesizări penale, informează un comunicat al instituției, citat de Agerpres. „Misiunile de audit efectuate de Curtea de Conturi în anul 2023 au identificat o serie de cazuri de nerespectare a reglementărilor legale, constatându-se abateri care au condus fie la nestabilirea, neurmărirea și neîncasarea unor venituri bugetare, fie la producerea unor prejudicii sau la denaturarea unor date și informații din situațiile financiare. În unele cazuri au fost constatate pierderi provocate bugetelor publice și/sau patrimoniului public și privat al entităților. Valoarea totală a prejudiciilor a fost de 277 milioane lei, iar cea a abaterilor financiar-contabile de 103.095 milioane lei. Pentru prejudiciile identificate și consemnate în actele de audit aferente anului financiar 2022 și anilor anteriori, Curtea a formulat 90 de sesizări penale, la propunerea departamentelor și a camerelor de conturi. Din totalul sesizărilor, 49 au vizat neîndeplinirea măsurilor dispuse, iar 41 au fost formulate din cauza existenței unor indicii de săvârșire a unor fapte de natură penală”, se precizează în comunicat.
Potrivit sursei citate, în 2023 au fost verificate în total 1.295 de entități. Datele sunt cuprinse în Raportul public pe anul 2022 și în Raportul de activitate pe anul 2023, documente transmise forului Legislativ și părților interesate.
„Misiunile de audit au fost realizate conform noilor metodologii de audit și a Regulamentului privind activitatea de audit public extern, intrat în vigoare la începutul anului 2023. Întrucât prin noul Regulament s-a instituit regula publicării rapoartelor de audit după aprobarea acestora de către Plen, Raportul public pe anul 2022 conține o sinteză a principalelor concluzii cuprinse în rapoartele aprobate, precum și alte informații relevante despre utilizarea fondurilor publice în exercițiul bugetar al anului auditat”, se menționează în comunicat.
Astfel, auditorii Curții de Conturi au efectuat, 960 de misiuni de audit financiar și 352 de misiuni de conformitate, au desfășurat 144 acțiuni de documentare și au abordat 10 teme de audit al performanței. La acestea se adaugă 3.585 de misiuni de follow-up, în care s-a urmărit modul de ducere la îndeplinire a recomandărilor formulate cu prilejul misiunilor anterioare.
Pentru al treilea an consecutiv, principalele constatări de audit de la nivelul administrației publice centrale și locale sunt structurate pe domenii de activitate, arătând, în acest fel, cât au cheltuit autoritățile în exercițiul bugetar 2022 pentru finanțarea respectivelor domenii. Astfel, din totalul cheltuielilor în valoare de 615,313 miliarde lei, efectuate din bugetul public național în anul 2022, mai mult de jumătate (56%) reprezintă cheltuieli efectuate pentru finanțarea a trei domenii: Muncă și protecție socială (29%), Sănătate (17%), Educație, cercetare, inovare, digitalizare, cultură și sport (10%). Domeniul Muncă și protecție socială deține prima poziție și pe tabloul cheltuielilor administrației publice centrale, cu 19,2% din totalul celor 336.993 milioane lei cheltuieli totale.
La nivelul administrației publice centrale au fost efectuate misiuni de audit financiar la 52 de ordonatori principali de credite. Dintre aceștia, 18 au primit opinie nemodificată ca urmare a faptului că situațiile financiare au fost întocmite, sub toate aspectele semnificative, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil.
În anul 2023, Curtea a realizat 3.585 de misiuni de follow-up dintre care 3.249 de misiuni au fost realizate de camerele de conturi și 336 de misiuni de structurile de la nivel central. Prin misiunile de follow-up au fost verificate 16.946 de măsuri, din care aproximativ 80% au vizat entități din administrația publică locală. În urma misiunilor de follow-up realizate a rezultat faptul că 66% dintre măsurile/recomandările formulate au fost implementate de către entitățile auditate.
Curtea de Conturi subliniază rolul decisiv, în acest proces, al funcției manageriale și necesitatea de creștere a gradului de implicare a managerilor pentru găsirea soluțiilor de implementare a recomandărilor, precum și asumarea responsabilității în privința bunei gestionări a fondurilor publice, astfel încât acestea să fie utilizate în mod economic, eficient și eficace și în conformitate cu legile în vigoare.
„Urmărim cu atenție utilizarea legală și eficientă a fondurilor publice, identificând neregulile acolo unde este cazul. În același timp, susținem activ dezvoltarea și întărirea performanței instituțiilor din administrația publică, pentru ca acestea să ofere cetățeanului servicii publice de o cât mai bună calitate”, a declarat Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi, citat în comunicat.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice