„Dacă firmelor, cărora profesioniștii contabili le prestează servicii, le merge bine, atunci și nouă ne merge bine”

„Dacă firmelor, cărora profesioniștii contabili le prestează servicii, le merge bine, atunci și nouă ne merge bine”

Numărul 29-30, 24 iul. - 6 aug. 2024  »  Cariere. Drumul spre performanță

Alexandra Rizea

Interviu cu Maria Poștovei, expert contabil, președintele Filialei CECCAR Buzău

În primul rând, vă adresăm felicitări cu prilejul alegerii dumneavoastră în funcția de președinte al Filialei CECCAR Buzău pentru perioada 2024–2028. Cu ce obiective la nivelul filialei v-ați prezentat în fața colegilor?

Și eu, în primul rând vă mulțumesc pentru frumoasele urări. În fața colegilor m-am prezentat cu următoarele obiective:

promovarea și creșterea autorității, a prestigiului organismului nostru profesional, mai ales pe baza ridicării continue a calității serviciilor prestate de membrii noștri. Este un feedback pozitiv faptul că la Ziua Națională a Contabilului Român (sărbătorită la 15 iulie 2024) au fost invitați și au participat activ reprezentanți ai instituțiilor și organizațiilor cu care colaborăm;

inițierea, la nivel local, a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, ce urmărește creșterea interesului elevilor față de domeniul financiar-contabil;

organizarea de întâlniri profesionale de interes comun cu reprezentanții instituțiilor descentralizate ale statului în teritoriu, respectiv Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP), Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM), Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM), Casa Județeană de Pensii (CJP), Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS), Consiliul Județean (CJ), Prefectura, Primăria, Tribunalul, Judecătoria, Parchetul, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA);

întărirea colaborării cu alte organizații profesionale, precum și cu agenții economici în vederea mai bunei cunoașteri reciproce și stabilirii de acțiuni comune menite să contribuie la rezolvarea problemelor noastre profesionale, la realizarea obiectivelor care vizează dezvoltarea economico-socială a județului.

Întrucât ați evocat locul și rolul pregătirii profesionale în ansamblul activităților Filialei, vă propunem să transmiteți celor mai tineri membri ai CECCAR un mesaj din care să se desprindă, mai ales, elementele esențiale ale unui debut de succes în exercitarea profesiei.

Sunt absolventă a Liceului Economic din Buzău. La început am lucrat în calitate de contabil-casier, după care am fost avansată pe postul de contabil principal. Am continuat să mă pregătesc în vederea admiterii la Academia de Studii Economice din București. Am învățat fără meditații, exclusiv pe baza studiului individual. Imediat după absolvirea facultății am fost angajată ca economist-șef la Consiliul Unic Agroindustrial de Stat și Cooperatist (CUASC) Smeeni, județul Buzău. Această entitate includea multe unități agricole dintre cele mai puternice aflate în zona noastră; de aici, și interesul manifestat de conducerea județului față de rezultatele pe care le înregistram. După decembrie 1989, am lucrat la Direcția Agricolă din Buzău, pe post de inspector principal. În iunie 1991 am fost angajată ca director economic la Avicola Lipia, tot din județul Buzău. În urma privatizării Băncii Agricole, situația acestei unități a devenit dificilă prin lipsa creditării, acordată doar dacă directorii făceau ipotecă pe locuința personală. Am procedat așa doar eu. După ce am rambursat creditul (a fost cumplit de greu), mi-am dat demisia și, fiind expert contabil, am înființat o firmă de expertiză contabilă, în ianuarie 2002. Am plecat la drum fără niciun client în portofoliu. La patru luni de la înființarea firmei (mai 2002) am primit de la Tribunalul Buzău două expertize. M-am bucurat grozav. Am fost aleasă de membrii CECCAR, pe rând, cenzor, membru în Comisia de disciplină, membru și vicepreședinte în Consiliul Filialei, iar acum sunt președinte al Filialei. Cum se vede, am urcat treaptă cu treaptă. Mi-a plăcut și îmi place profesia pentru care am optat. Sunt bucuroasă că fiul meu a urmat același liceu și aceeași facultate ca și mine, în prezent fiind expert contabil. Ca orice om, am avut de rezolvat și multe probleme personale dificile. A contat și contează enorm că timp de 36 de ani am avut o căsnicie fericită. Concluzia este că indiferent de greutățile cărora trebuie să le faci față, dacă vrei să muncești, să te împlinești în profesia aleasă, ai toate șansele să reușești.

Ce anume este caracteristic și ce intenționați să întreprindeți în continuare la nivel individual și la scara filialei, în vederea întăririi relațiilor cu mediul de business pentru creșterea contribuției comune la dezvoltarea economico-socială a județului Buzău?  

La nivel individual nu mă limitez la ținerea contabilității, ci procedez și la consilierea clienților care au nevoie de sprijin economic și fiscal. Nu efectuăm doar evidență tehnic-operativă, ci ajutăm clienții să-și realizeze singuri evidența primară și le explicăm că aceasta se ține zilnic spre deosebire de evidența contabilă, care se efectuează lunar. În acest mod, ei reușesc să-și țină sub control afacerea, bineînțeles, cu ajutorul nostru. La scara filialei am de gând la întâlnirea cu membrii, experți contabili și contabili autorizați să facem schimb de experiență astfel ca toată lumea să înțeleagă că este imperios necesar să ne consiliem clienții. Dacă firmelor cărora profesioniștii contabili le prestează servicii le merge bine, atunci și nouă ne merge bine și toată lumea este mulțumită. În ceea ce ne privește, am reluat practica dinainte de pandemie și dezbatem în format fizic cele mai importante probleme cu care ne confruntăm, învățăm unii de la alții; la aceste întâlniri invităm și reprezentanți ai instituțiilor cu care colaborăm. Trebuie avut în vedere că numai prin munca serioasă prestată de profesioniștii contabili și cei din mediul de business, ghidați de o legislație corectă și stabilă, se poate dezvolta județul Buzău din punct de vedere economic, social, cultural.

În ce mod toate aceste activități au fost și sunt influențate de noile tehnologii, în centrul cărora se află inteligența artificială, digitalizarea?

Împreună cu membrii filialei, acționăm pentru a fi în pas cu transformările care intervin în prestarea serviciilor contabile, îndeosebi sub impactul noilor tehnologii. Suntem convinși că integrarea AI în contabilitate este un pas spre un viitor mai eficient, însă abordăm toate aceste teme cu prudență, ținând seama deopotrivă de oportunități și de riscuri. Este esențial ca noi, ca profesioniști contabili, să înțelegem nu doar cum să utilizăm aceste tehnologii, ci și cum să atenuăm riscurile asociate cu ele. Prin colaborare și educație continuă, putem „naviga” cu succes prin aceste ape noi și provocatoare. În continuare vom explora evoluția necesară a educației, a formării în domeniul contabilității pentru a răspunde cerințelor erei digitale. Prin urmare, învățăm pentru a înțelege cât mai bine cum să acționăm în procesul integrării competențelor esențiale, precum analiza datelor, gândirea critică și inteligența artificială în programul nostru de activitate. Se spune că omul cât trăiește învață. Nimic mai adevărat.

Tot în legătură cu raportul dintre prezent și viitor, vă rugăm să ne împărtășiți opiniile dvs. privind formarea profesională continuă și modalitățile practice de stimulare a interesului față de îmbogățirea cunoștințelor, în consonanță cu ceea ce este nou în știința și practica financiar-contabilă.

Având în vedere raportul dintre prezent și viitor, este crucial ca educația contabilă să se transforme, să se modernizeze și să răspundă provocărilor tehnologice, pentru a rămâne relevanți, eficienți în această nouă eră. Considerăm că, în această ordine de idei, este necesară și o colaborare strânsă între instituțiile de învățământ, organismele profesionale și industria tehnologică, pentru a asigura că viitorii contabili sunt pregătiți să devină o parte a succesului lumii financiar-digitale. Cu o integrare tot mai mare a tehnologiilor AI, profesia contabilă va cunoaște o transformare semnificativă. Trebuie să ținem cont că raționamentul contabil nu va dispărea. Anticipăm că în viitor profesioniștii contabili vor acționa mai mult ca analiști de date și consultanți strategici, decât ca executanți de sarcini repetitive. Inteligența artificială va remodela modul în care contabilii interpretează datele și oferă consultanță în scop decizional care să creeze cât mai multă valoare adăugată pentru companie, să asigure securitatea afacerilor. Deci, inteligența artificială va conduce la o nouă transformare a profesiei contabile, dar nu la dispariția ei. Niciodată gândirea și acțiunea umană nu pot fi înlocuite de roboți, de echipamente și tehnici, oricât de avansate ar fi. Pentru a obține rezultatele dorite în activitatea noastră, este obligatoriu să utilizăm tot ceea ce ne poate oferi inteligența artificială, însă numai prin subordonarea acesteia obiectivelor dezirabile pe care doar mintea omenească le poate promova. Este necesară adaptarea la noile realități și creșterea contribuției fiecăruia dintre noi la pregătirea zilei de mâine. În activitatea mea de 50 de ani, am cunoscut multe transformări economico-sociale, care au influențat puternic evoluția profesiei noastre. Esența contabilității este aceeași, dar noi trebuie să fim receptivi la tot ce apare nou în profesia noastră. Mereu avem de învățat. Deci, învățăm acum și mai mult în era digitală. 




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.