Dan Vardie (APIA): Piața auto va urca cu 10,8% în 2023; numărul de autoturisme va crește cu 10%
Telex » Știri 3 februarie 2023
Piața auto va crește cu 10,8% în 2023, comparativ cu anul anterior, iar cea a autoturismelor va urca cu 10%, a declarat, într-o conferință de specialitate, Dan Vardie, președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). "Prognoza pe anul 2023 este una optimistă. De ce? Noi credem că numărul de autoturisme va crește cu 10% în acesta an, bineînțeles creștere față de 2022. MCV-urile și minibus-urile, aici avem o creștere mai mare și câteodată mă gândesc că am fost un pic cam pesimist pentru ceea ce ar putea să se întâmple aici pentru că este o piață foarte efervescentă. De asemenea, camioanele și autobuzele vor întregistra o creștere. Una peste alta, toată piața noi o vedem la o creștere de 10,8%", a declarat Dan Vardie.
El a menționat că acesta este un moment istoric pentru că a fost reluată după mulți ani de absență prognoza făcută de APIA legat de ce urmează să se întâmple în anul 2023.
Potrivit unui comunicat al APIA, autoturismele "electrificate" vor avea o creștere de 46,8%, realizând o cotă de piață de 28,9%. Vehiculele comerciale ușoare + minibus vor avea o creștere de 20,1% față de anul 2022, iar pentru vehiculele grele + bus se prognozează o creștere cu 5,1%.
Pentru autoturisme, APIA estimează menținerea ponderii de aproximativ 84% din totalul înmatriculărilor, cu un volum de aproximativ 140.000 unități, în creștere cu 10% față de volumul anului 2022.
Referitor la cota de piață, segmentul SUV va menține prima poziție, cu o cotă de 43,9%, în creștere cu 1,2% față de 2022, urmat de Clasa C cu o cotă de 23,7%, în scădere cu 2,4%, și Clasa B cu o cotă de 18,7%, în scădere ușoară cu 0,1% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, pentru 2023, APIA estimează că motorizările pe benzină vor înregistra o creștere de 4,1% față de anul 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 61%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 20,2% față de 2022 și vor deține o cotă de piață de 10% din total.
Pe de altă parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% electrice și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), vor ajunge să dețină, în 2023, o cotă de piață de 28,9%. În acest context, cota de piață a mașinilor electrificate, înmatriculate în România, o să fie cu 18,9% mai mare decât cea a autoturismelor diesel, respectiv cu aproximativ 26.600 unități mai mult. Din această analiză se estimează că, în anul 2023, vor fi înmatriculate de două ori mai multe autoturisme electrificate față de cele cu motorizare diesel.
Autoturismele full electrice vor deține o cotă de piață de 14% în anul 2023 față de anul 2022, când reprezentau doar 9,1% din piața de autoturisme.
"Dacă ne uităm în piață, anul trecut, din 100 de români, 9 au luat mașină pur electrică. Da, aproape 1 din 10 români din România au cumpărat mașină electrică. Și spun asta pentru că ați văzut, apar tot felul de voci «ce domnule, e scumpă, nu ne interesează». De acord, dreptul la liberă exprimare e al tuturor, dar astea sunt realitățile. Noi vorbim aici de statistici. Vorbesc până la nivelul anului 2022. Nu există discuție. Așa s-a întâmplat. Iar anul acesta, la acel 19.750 ne îndreptăm spre 14%. Deci înseamnă că din 100 de români 14", a explicat Dan Vardie.
El a declarat că "electrificarea în Europa este lege" și a făcut referire la programul "Fit for 55".
"Comisia a propus, Parlamentul European a legiferat și Consiliul Europei a dat verdictul final. Deci toate organismele Europei au votat. Din acest moment, anul 2035 este anul limită dincolo de care nu se vor mai vinde decât mașini ZEV- zero-emissions vehicles. Și ca să nu ne facem că ne pitim, astăzi ZEV sunt deocamdată doar mașinile electrice și rămâne discuția, care este deschisă, și suntem convinși că vor apărea soluții importante cum vei produce această electricitate sau înmagazina această electricitate având autonomie: că este o baterie cu diverse formule chimice, că este fuel cell cu hidrogen, că este un alt proiect lansat anul un an, că este un mini nuclear power plant, că poate să fie și așa ceva", a spus Dan Vardie.
De asemenea, el a menționat că indiferent cât de dure au fost deciziile Comisiei, indiferent ce limite au pus la emisii, la sfârșitul zilei a fost cum a decis Comisia Europeană.
Conform APIA, în anul 2022 s-a înregistrat o ușoară creștere (+4,5%) a achizițiilor de autoturisme în general, iar cele "verzi" au performat (+49% față de anul 2021). Pentru anul 2023, APIA prognozează continuarea tendinței de creștere a autoturismelor electrice înmatriculate (+46,8% față de anul 2022). Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4) în anul 2022 dar și în ultimii 5 ani, APIA prognozează că acestea vor deține în 2023 o cotă de piață de 23,5%, în creștere cu 2,2% față de anul trecut.
În ceea ce privește autovehicule comerciale ușoare, această categorie de autovehicule, în 2023, va înregistra o creștere de 20,1% față de 2022, cu o cotă de piață, din totalul autovehiculelor înmatriculate, de aproximativ 11,3%, în ușoară creștere față de anul 2022, când înregistrau o cotă de piață de 10,4%. Această creștere se va datora electrificării acestui segment odată cu introducerea de noi motorizări electrice pe piață și, totodată, se va datora și implementării programului Rabla Plus Comercial, care va veni ca sprijin pentru diversificarea acestei categorii de autovehicule. Creșterea pentru înmatriculările de autovehicule electrificate, din acest segment, este estimată la aproximativ 300% față de anul 2022, conform previziunilor APIA.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice