Deloitte CE Top 500: Apetitul pentru consum menține România în top
Numărul 24, 13-19 septembrie 2016 » Lumea în care trăim
Apetitul crescut pentru consum a făcut ca retailul să fie motorul creșterii României în anul trecut, plasând țara noastră pe locul al IV-lea în cea de-a 10-a ediție a Deloitte CE Top 500, care are ca temă transformarea digitală. Potrivit clasamentului, veniturile totale ale companiilor din România prezente în CE Top 500 au fost de 46,4 miliarde de euro, în creștere ușoară față de 2014. Companiile din retail au înregistrat cea mai mare rată de creștere, de 17,8%, reprezentând 20% din totalul companiilor românești prezente în clasament. În 2015, rata medie a creșterii anuale în euro a companiilor românești a fost de 6%, față de 5,3% în anul anterior. Cu 46 de companii în clasament, la fel ca anul trecut, România își menține poziția. 25 de companii românești și-au îmbunătățit poziția în clasament, iar cinci companii noi au intrat anul acesta.
Veniturile cumulate ale tuturor companiilor prezente în CE Top 500 se ridică la 685 de miliarde de euro, reprezentând o creștere medie anuală de 1,7% față de 682 de miliarde de euro în anul anterior. În plus, veniturile minime necesare pentru ca o companie să intre în clasament au crescut cu 3%, până la 473 de milioane de euro. Aceasta este a zecea oară când Deloitte analizează cele mai mari companii din 18 țări din Europa Centrală și Ucraina (500 de companii, 50 de bănci, 50 de companii de asigurări).
„Clasamentul din acest an este o confirmare a faptului că România se găsește pe un trend ascendent împreună cu celelalte țări din Europa Centrală. România trebuie să continue dezvoltarea în infrastructură și să-și îmbunătățească sistemul educațional și cel sanitar pentru a putea furniza servicii mai bune și a atrage investiții în producție”, a declarat Ahmed Hassan, Country Managing Partner Deloitte România.
Automobile Dacia este cel mai bine plasată companie românească în Deloitte CE Top 500, ocupând poziția 25 în clasamentul regional și înregistrând o creștere a veniturilor de 1,7% (4,3 miliarde de euro), fiind urmată de OMV Petrom, pe locul 27 (4 miliarde de euro), și Rompetrol Rafinare, pe locul 52 (2,5 miliarde de euro).
Deși puternic afectată de scăderea prețului petrolului, industria energiei și resurselor a contribuit semnificativ la poziția României în clasamentul final, generând venituri de 17 miliarde de euro, fiind urmată de industria bunurilor de consum, cu 15 miliarde de euro. Companiile cu cea mai spectaculoasă evoluție în clasament au fost Tinmar (care a urcat 92 de poziții, până pe locul 308), Lidl (a urcat 79 de poziții, până pe locul 185) și Mega Image (a urcat 74 de locuri, până pe locul 266). Profi Rom Food este compania cu cea mai mare rată de creștere anuală a veniturilor, de 38,1%, în rândul companiilor românești.
„Creșterea a fost impulsionată de producția industrială și exporturi în anii 2013-2014 și de revenirea treptată a cererii interne, în 2014. 2015 a fost caracterizat de creșterea consumului și a investițiilor. Este de așteptat ca România să surclaseze alte țări din regiune în 2016, iar în anii următori se anticipează o creștere solidă”, a precizat Lars Wiechen, partener coordonator al Departamentului Consultanță Financiară.
Pentru întocmirea raportului CE Top 500, Deloitte a realizat un sondaj în rândul liderilor celor mai mari companii din regiune, iar 17% dintre companiile românești prezente în clasament au răspuns că transformarea digitală reprezintă o prioritate și că integrarea ultimelor tehnologii în beneficiul consumatorilor este un deziderat. „Crearea unei culturi digitale eficiente reprezintă un efort conștient. Companiile mature din punct de vedere digital lucrează la propria cultură în mod constant. Liderii acestor companii sunt de părere că firmele lor fac eforturi conștiente pentru a încuraja asumarea riscului, agilitatea și colaborarea”, a subliniat Cosmin Costea, director de strategie la Deloitte Digital.
Primele cinci locuri în clasamentul CE Top 500 sunt identice cu cele de anul trecut. PKN Orlen (Polonia) își menține poziția de lider al regiunii, în ciuda scăderii veniturilor cu 17,2%. MOL (Ungaria) este pe locul al doilea și în acest an, cu venituri cu 15,6% mai mici față de anul trecut. Škoda Auto (Cehia) este pe locul al treilea, cu o creștere de 6,3%. Locurile IV și V sunt ocupate de Jerónimo Martins Poland și Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) din Polonia.
Clasamentul CE Top 500 este realizat pe baza veniturilor din vânzări înregistrate în situațiile financiare individuale sau consolidate pentru anul fiscal 2015. A 10-a ediție a raportului include cele mai mari companii din 18 țări din Europa Centrală și de Est, plus Ucraina, pe baza veniturilor raportate pentru anul financiar anterior, cele mai mari bănci pe baza activelor totale și cele mai mari companii de asigurări după primele brute subscrise. Clasamentul cuprinde 500 de companii de top, 50 de bănci și 50 de companii de asigurări.
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial