Deloitte: Stimulentele financiare reprezintă cel mai important factor de decizie pentru românii care optează pentru un abonament nou sau care schimbă un furnizor
Numărul 40, 12-18 oct. 2022 » Analize și sinteze
Românii preferă să-și facă abonament pentru servicii de telecomunicații, utilități, servicii TV și comerț electronic, dar să plătească punctual pentru servicii precum publicații digitale, jocuri online, cărți electronice și audio
Stimulentele financiare precum modalitățile de a economisi bani și accesul la oferte speciale și reduceri reprezintă principalul factor de decizie pentru românii care decid să-și facă un abonament nou (42%) la servicii digitale și tradiționale, produse de consum sau cu durată lungă de viață și servicii de comerț electronic, potrivit celei mai recente ediții a raportului Deloitte „Demystifying the hype of subscription”, pondere similară cu cea înregistrată în rândul respondenților europeni (45%). Dintre aceste categorii, abonamentele românilor pentru servicii de comerț electronic sunt cele mai influențate de beneficiile de natură financiară, cum ar fi ofertele speciale și reducerile (65%), economiile cu serviciile de livrare (42%) și livrarea gratuită la returnarea produsului (41%). Alți factori care influențează semnificativ deciziile românilor de a achiziționa abonamente sunt confortul (30%), care se referă la livrarea la domiciliu, lipsa reclamelor intruzive sau folosirea unor metode de plată simplificate, și accesul la oferte de tip premium privind conținutul sau funcționalitățile (29%).
Raportul subliniază că prețul atractiv este și principalul motiv pentru care românii decid să-și schimbe furnizorii la care au abonamente. În acest caz, stimulentele financiare sunt aproape de două ori mai importante decât alți factori pentru toate categoriile de abonamente analizate, tendință întâlnită și în rândul respondenților europeni.
Raportul arată, de asemenea, că românii care nu au folosit abonamente în ultimul an au luat această decizie deoarece preferă să cumpere doar atunci când au nevoie (58%) sau pentru că sunt consumatori ocazionali (44%), factori similari cu cei care influențează consumatorii la nivel european. Pe de altă parte, studiul arată că ponderea românilor care optează pentru plăți punctuale scade în rândul generațiilor mai tinere, numărul reprezentanților Generației Z (cei născuți între 1995-2010, n.r.) care preferă abonamentele fiind puțin mai mare (cu 2 puncte procentuale) decât al celor care aleg achizițiile punctuale. La polul opus, românii din generația Baby Boomers (cei născuți după Al Doilea Război Mondial, n.r.) înregistrează cea mai mare pondere în rândul consumatorilor care preferă achiziții punctuale (cu 24 de puncte procentuale mai mult față de cei care doresc să se aboneze), urmați de reprezentanții Generației X (persoanele născute între mijlocul anilor '60 și 1980, n.r.) (11 puncte procentuale) și Millennials (persoanele născute între începutul anilor '80 și sfârșitul anilor '90, n.r.) (6 puncte procentuale).
„Merită subliniat faptul că, atunci când vine vorba de atragerea de noi clienți, furnizorii de produse și servicii prin abonamente ar trebui să se concentreze nu numai pe preț, ci și pe confort și oferte de tip premium. Pentru a asigura retenția clienților, aceștia trebuie să găsească echilibrul între stimulentele de natură financiară și alte tipuri de beneficii atunci când concep programe de loialitate. Studiul arată că 59% dintre români au început să cumpere mai mult de la un furnizor după ce și-au făcut abonament la acesta, ceea ce reprezintă un alt argument pentru crearea unor strategii puternice de loialitate”, a spus Andrei Ionescu, Partener coordonator consultanță și managementul riscului la Deloitte România și lider al industriei de tehnologie, media și telecomunicații.
Raportul subliniază că există o corelație strânsă între grupul demografic al consumatorilor și deschiderea lor de a-și schimba atitudinea cu privire la abonamente, 25% dintre românii din generația Baby Boomers care fac achiziții punctuale declarând că nu ar putea fi convinși să se aboneze, urmați de Millennials (13%), Gen X (12%) și Gen Z (7%). Pe de altă parte, gradul de loialitate variază în funcție de generație, aproape o treime din reprezentanții Baby Boomers (31%) care au cel puțin un abonament spunând că nu s-ar lăsa convinși să schimbe furnizorul, urmați de Gen Z (30%).
Există, de asemenea, o legătură între gradul de digitalizare a unei societăți și tendința acesteia de a folosi abonamente, subliniază studiul, România clasându-se pe ultimul loc în rândul țărilor analizate în ceea ce privește maturitatea digitală, potrivit raportului Digital Society and Economy Index (DESI), și pe primul loc în ceea ce privește ponderea consumatorilor care preferă abonamentele în locul plăților punctuale, urmată de Bulgaria și Polonia. La polul opus, Germania este țara cea mai matură din punct de vedere digital și cu cei mai mulți respondenți care preferă plățile punctuale în detrimentul abonamentelor.
Studiul a fost realizat în rândul a 9.000 de consumatori din nouă țări: Bulgaria, Cehia, Franța, Germania, Polonia, România, Slovacia, Turcia și Ungaria.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice