Directorul general al ANPC: Consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor, în perioada reducerilor de prețuri
Telex » Știri 18 august 2023
Consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze și să acorde maximă atenție tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de prețuri, atrage atenția Paul Anghel, directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), citat de Agerpres. "Este recomandat să verificați prețurile prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs, practică ce a dus la îmbunătățirea constantă a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor, citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.", a scris Paul Anghel, pe pagina sa de Facebook.
Cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranță dacă: întocmiți o listă cu produsele pe care doriți să le cumpărați și cu prețurile actuale ale acestora, astfel veți fi informat cu privire la reducerile de prețuri, verificați stocul existent și prețul afișat și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA) sau dacă prețul include și costul de livrare, recomandă directorul general al ANPC.
"În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul. Dacă aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului", arată Paul Anghel, în postarea sa.
Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii, oferind, printre altele, informații precum datele de identificare, caracteristicile esențiale ale produsului, prețul cu toate taxele incluse, cheltuielile de livrare, dacă este cazul, modalitățile de plată și de livrare, perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului, durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs, funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale, existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.
"Recomand consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. Acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele și să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul. În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzări între comercianți și consumatori), consumatorul trebuie să știe că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informații într-o secțiune specifică a interfeței online, care este direct și ușor accesibilă de pe pagină unde sunt prezentate ofertele", a mai scris Paul Anghel.
De asemenea, acesta sfătuiește consumatorii care doresc să achiziționeze online cu plata prin card bancar să caute ''https'' în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bara de adrese.
"Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăților făcute cu cardul, nu transmiteți niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre și parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru", avertizează reprezentantul ANPC.
În ceea ce privește prețul, indiferent dacă este vorba de un magazin online sau de unul clasic, Anghel spune că acesta trebuie întotdeauna afișat "clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul)".
"Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință/prețului anterior. Prețul de referință/prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării prețului redus. În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preț. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în această perioadă înainte de dată aplicării reducerii de preț", a explicat el.
Acesta mai atrage atenția că, odată achiziționat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile.
Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care cumpărătorii pot renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare.
"Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă trebuie să verificați acest lucru cu fiecare comerciant în parte. Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat expres despre existența dreptului de returnare a produselor", a transmis directorul general al ANPC.
Pentru bunurile comandate online, comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care a fost transmisă comanda sau într-un termen mai scurt care a fost comunicat.
"Dacă vânzătorul nu a livrat bunurile în termenul stabilit, trebuie să îi solicitați să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, aveți dreptul să renunțați la contract, iar comerciantul trebuie să vă dea banii înapoi în termen de 7 zile", a precizat directorul ANPC.
Acesta a subliniat că responsabilitatea aparține întotdeauna vânzătorului în cazul unui defect. "Este foarte important ca, în cazul unui defect, chiar dacă în practică vi se spune să luați legătură direct cu service-ul, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveți niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar dacă mergeți la service cu produsul, informați întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute", a mai scris Paul Anghel pe pagina de socializare.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice