Documentele și procedurile pentru facilitarea integrării persoanelor cu dizabilități, publicate în Monitorul Oficial
Telex » Știri astăzi, 9:15
♦ Angajatorii trebuie să transmită anual, până la 31 ianuarie pentru anul anterior, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități
În Monitorul Oficial nr. 68 din 28 ianuarie 2025 a fost publicat Ordinul comun nr. 28/11/2025, emis de președintele Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și de președintele Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), act normativ care stabilește procedurile, inclusiv formatul documentelor și obligațiile specifice ale angajatorilor, ONG-urilor și autorităților, pentru facilitarea integrării persoanelor cu dizabilități pe piața muncii. Potrivit unui comunicat al ANOFM, documentul reglementează aplicarea prevederilor art. 78 alin. (2²)-(2⁴) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități.
Conform prevederilor legale, entitățile publice și private care au cel puțin 50 de angajați sunt obligate să angajeze persoane cu dizabilități într-un procentaj de cel puțin 4% din numărul total de angajați. Pentru respectarea acestei obligații, angajatorii trebuie să transmită, printr-o cerere scrisă, o solicitare de sprijin către cel puțin trei organizații nonguvernamentale, care, potrivit statutului acestora, prestează servicii în folosul persoanelor cu dizabilități.
Cererea trebuie transmisă organizațiilor nonguvernamentale în termen de 10 zile de la data la care angajatorii devin obligați, conform legislației, să angajeze persoane cu dizabilități. Modelul cererii este prevăzut în Anexa nr. 1 a Ordinului 28/11/2025.
La rândul lor, organizațiile nonguvernamentale sunt obligate să informeze persoanele cu dizabilități cu privire la oportunitățile de angajare, calificările sau competențele necesare ocupării posturilor vacante, condițiile de angajare, datele de contact ale angajatorilor și ale agenției pentru ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul angajatorilor.
După primirea răspunsului de la organizațiile nonguvernamentale, angajatorii vor stabili procedura de încadrare în muncă a persoanelor cu dizabilități în măsura în care acestea dețin calificările sau competențele necesare ocupării posturilor vacante.
„Totodată, în vederea comunicării posturilor vacante destinate persoanelor cu dizabilități, angajatorii sunt obligați să transmită la ANPDPD și la agențiile pentru ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul social cererea scrisă, precum și dovada transmiterii acesteia către organizațiile nonguvernamentale”, precizează ANOFM.
Ordinul mai prevede ca angajatorii să transmită anual, până la 31 ianuarie pentru anul anterior, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități angajate și un inventar al competențelor solicitate la angajare. Modelul acestei raportări este prevăzut în Anexa nr. 2 a Ordinului nr. 28/11/2025.
Textul complet al Ordinului nr. 28/11/2025, anexele și link-urile pentru Registrul Național ONG, gestionat de Ministerul Justiției, precum și pentru Registrul național al furnizorilor de servicii de ocupare (activi), acreditați de ANOFM, pot fi descărcate/accesate din site-ul ANOFM, la secțiunea „Legislație”.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Zeița Thalia inspiră formule inovative în arta spectacolului
Ample programe științifice și culturale dedicate marilor personalități ale istoriei naționale
Ziua Culturii Naționale, prilej de celebrare a celor mai de seamă valori din patrimoniul românilor de pretutindeni
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru