MyWIZ - Business în cloud
ECA: Gestionarea și vizibilitatea sprijinului acordat de UE pentru a ajuta întreprinderile mici să-și internaționalizeze activitatea trebuie îmbunătățite

ECA: Gestionarea și vizibilitatea sprijinului acordat de UE pentru a ajuta întreprinderile mici să-și internaționalizeze activitatea trebuie îmbunătățite

Numărul 20, 25-31 mai 2022  »  Analize și sinteze

Comisia Europeană (CE) a identificat principalele obstacole în calea internaționalizării întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) din UE și a pus în aplicare numeroase măsuri pentru a le ajuta să își extindă activitatea pe piețele internaționale, atât în interiorul UE, cât și în afara acesteia, însă acestea sunt uneori lipsite de coerență și de vizibilitate, iar CE nu le coordonează întotdeauna suficient de bine cu programele proprii ale statelor membre, potrivit unui nou raport al Curții de Conturi Europene (ECA). „Inițiativa emblematică a Comisiei privind Rețeaua întreprinderilor europene (EEN), care oferă o rețea de sprijin pentru IMM-urile cu ambiții internaționale, necesită o acoperire mai bună în țările din afara UE, în timp ce în cazul unei alte inițiative, de mai mică amploare, axată în mod specific pe întreprinderile de înaltă tehnologie nou-înființate - Startup Europe - este necesar să se asigure o mai mare continuitate pe termen lung a activităților desfășurate în cadrul acesteia”, se menționează într-un comunicat al ECA, citat de Agerpres. Conform documentului, IMM-urile - întreprinderi cu mai puțin de 250 de angajați - constituie coloana vertebrală a economiei UE, ele reprezentând 99% din totalul întreprinderilor din UE. În afara sectorului financiar, ele asigură două treimi din locurile de muncă din întreprinderi și generează peste jumătate din producția economică a UE. Cu toate acestea, ele sunt responsabile pentru doar 30% din exporturile UE.

IMM-urile sunt mai puțin active pe piețele internaționale decât întreprinderile mai mari: deseori, ele nu dețin informații despre comerțul internațional și despre schemele de sprijin public și, frecvent, le lipsesc pur și simplu cunoștințele necesare în acest sens. Pentru a răspunde acestor provocări, Comisia a instituit numeroase programe de sprijin. În 2011, ea adoptat o strategie a UE pentru internaționalizarea IMM-urilor, care urmărea să amelioreze coerența și coordonarea tuturor formelor de sprijin existente, se mai arată în raport.

„Întreprinderile mici sunt întreprinderi importante pentru UE. Prin comerțul transfrontalier în Europa și prin exportul în afara frontierelor acesteia, ele pot aduce o contribuție și mai importantă la economia UE. Comisia ar trebui să faciliteze accesul la informațiile privind sprijinul pentru internaționalizarea IMM-urilor și să aducă programele sale mai aproape de IMM-urile europene, care încă nu au cunoștință despre multe dintre instrumentele și proiectele existente”, a declarat Ivana Maletic, membră a Curții de Conturi Europene, responsabilă de raport.

Curtea a constatat că punerea în aplicare a strategiei a rămas incompletă. Deși Comisia a reușit, cel puțin parțial, să pună în aplicare măsuri esențiale, cum ar fi dezvoltarea portalului de informații online pentru întreprinderile exportatoare (Access2Markets), o serie de activități importante menite să sporească coerența măsurilor la nivelul UE și la nivelul statelor membre au eșuat.

„În special, Comisia nu a furnizat un inventar actualizat al măsurilor pentru a putea identifica lacunele, suprapunerile și sinergiile. Curtea critică, de asemenea, lipsa de coerență a numeroaselor activități ale UE menite să răspundă nevoilor de internaționalizare ale IMM-urilor, argumentând că lipsește coordonarea la mai multe niveluri, inclusiv între activitățile UE și cele ale statelor membre. Ea observă și că sustenabilitatea financiară a programelor de sprijin nu a fost întotdeauna abordată în mod corespunzător de către Comisie, mai multe programe fiind sistate, în pofida obținerii unor rezultate pozitive. În ceea ce privește sensibilizarea, informațiile privind sprijinul pentru internaționalizare sunt în prezent mai accesibile, dar beneficiile acordurilor de liber schimb - care sunt esențiale, dar complexe pentru IMM-uri - nu sunt încă suficient promovate.

De asemenea, Curtea a constatat că EEN și-a atins obiectivele, dar că era nevoie de eforturi suplimentare pentru a-și îmbunătăți vizibilitatea, coordonarea, acoperirea în țările terțe și consolidarea capacităților pentru a sprijini mai bine IMM-urile în ceea ce privește accesul la finanțare și exploatarea beneficiilor acordurilor de liber schimb. Performanța EEN a variat de la o țară la alta și de la un consorțiu la altul și, în timp ce activitatea unor centre de cooperare comercială din afara UE a fost foarte apreciată (de exemplu, centrul UE-Japonia), altele au fost criticate pentru funcționarea și reactivitatea lor precară.

Membrii EEN au raportat, totodată, că prezența centrelor a fost necorespunzătoare în țări care sunt parteneri comerciali esențiali, printre care și China.

În ceea ce privește inițiativa Startup Europe, Curtea a constatat că aceasta răspundea nevoilor întreprinderilor nou-înființate, dar numai pe termen scurt, întrucât toate proiectele finanțate au încetat odată cu epuizarea grantului și toate activitățile au fost afectate de probleme generale de sustenabilitate. Cooperarea cu alte instrumente a fost limitată, iar inițiativa a condus uneori la achiziționarea de întreprinderi nou-înființate de către întreprinderi mari din afara UE, fapt care ar putea intra în conflict cu obiectivul de a ajuta întreprinderile să se dezvolte la nivel internațional, rămânând în același timp în UE.

În plus, Curtea solicită Comisiei să îmbunătățească monitorizarea rezultatelor pentru a evalua măsura în care inițiativa în ansamblul ei a contribuit la internaționalizarea IMM-urilor.

În statele membre ale UE, există peste 20 de milioane de IMM-uri, care angajează aproximativ 100 de milioane de persoane. IMM-urile sunt întreprinderi cu mai puțin de 250 de angajați și fie o cifră de afaceri anuală de maximum 50 de milioane de euro, fie un bilanț anual de cel mult 43 de milioane de euro. Internaționalizarea reprezintă procesul prin care întreprinderile devin active pe piețele internaționale, în principal prin intermediul exporturilor.

În perioada 2014-2020, finanțarea UE destinată în mod specific internaționalizării IMM-urilor s-a ridicat la aproximativ 850 de milioane de euro, din care aproximativ 450 de milioane de euro pentru EEN și 30 de milioane de euro pentru Startup Europe; această finanțare este completată de măsuri ale UE care acoperă internaționalizarea IMM-urilor printre multe alte domenii (de exemplu, fondurile ESI, FEIS și programul Orizont 2020). EEN și Startup Europe sunt primele puncte de contact pentru IMM-urile și pentru întreprinderile nou-înființate europene care caută consiliere și colaborare pentru a-și internaționaliza activitatea. La sfârșitul anului 2020, EEN avea peste 625 de organizații partenere, cum ar fi agenții de dezvoltare regională, camere de comerț sau institute de cercetare din 65 de țări, grupate în consorții regionale. În perioada 2014-2020, Startup Europe a promovat 22 de proiecte, care au vizat peste 1.000 de întreprinderi.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.