eJobs: Piața muncii, în primele cinci luni: peste 160.000 de joburi noi și 4,4 milioane de aplicări
Telex » Știri 6 iunie 2023
De la începutul acestui an până în prezent s-au consemnat peste 160.000 de oferte noi de joburi postate de angajatori, nivel similar cu aceeași perioadă a anului trecut, și au fost înregistrate 4,4 milioane de aplicări, conform unui comunicat al companiei eJobs România, citat de Agerpres. Retailul și serviciile ocupă, ca de fiecare dată, primele două locuri ale clasamentului celor mai activi angajatori, însă, pe măsură ce vara se apropia, operatorii din turism au câștigat vizibil mai mult teren la acest capitol. Cu 20.000 de joburi noi, postate de la începutul anului și până acum, dar cu precădere în ultima lună, cei care recrutează pentru sectorul turistic se află pe locul al patrulea în ierarhie, după angajatorii din industria alimentară, aflați pe locul al treilea.
"Împărțite pe domenii de activitate, de la începutul anului și până acum, au fost postate 40.000 de joburi pentru retail, 26.000 pentru servicii, 21.000 pentru industria alimentară și 20.000 pentru turism. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, vedem o creștere a numărului de joburi din turism, dar și o ușoară scădere a ofertelor venite din zona de call center / BPO și IT / telecom", a afirmat Bogdan Badea, CEO eJobs România.
Tot spre deosebire de anul trecut, se observă o tendință descrescătoare a intenției angajatorilor de a recruta pentru poziții remote. Astfel, de la începutul anului și până acum, au fost postate aproape 10.000 de joburi remote (dintr-un total de peste 160.000 de joburi), în timp ce anul trecut numărul acestora era de aproximativ 17.000. În scădere față de 2022 se regăsesc și joburile din străinătate: din ianuarie și până acum, au cumulat 6,7% din numărul total de locuri de muncă postate versus 8,7% în 2022.
"87,4% dintre joburile scoase anul acesta în piață de angajatori au fost pentru România și au reprezentat joburi pentru care este necesară prezența la birou. Dacă nu zilnic, măcar 2-4 zile pe săptămână. Această schimbare de poziționare a angajatorilor față de munca remote a fost una dintre tendințele importante ale acestui an pe piața muncii. S-a lovit, însă, de o dorință în creștere a candidaților pentru a aplica la job-urile care le permit să decidă singuri de unde vor să lucreze", a explicat Bogdan Badea.
În acest sens, dintre cele 4,4 milioane de aplicări înregistrate în perioada 1 ianuarie - 30 mai, 83,6% au fost pentru joburile din România, non - remote, 14,7% pentru cele remote și 1,7% pentru străinătate. Comparativ cu anul trecut, rămâne identic procentajul aferent aplicărilor pentru oportunitățile din afara țării, însă crește cel pentru remote și scade cel pentru joburile care necesită prezența permanentă la birou.
"În plus, vedem ceva mai multă efervescență la nivel general în ceea ce privește aplicările. Avem aproximativ 900.000 de aplicări în fiecare lună, în creștere cu aproape 10% față de anul trecut. Și numărul de candidați noi din platformă a avut o evoluție de 17% în această perioadă comparativ cu prima jumătate de an din 2022", mai spune Bogdan Badea.
Cele mai multe aplicări au fost direcționate către anunțurile angajatorilor din retail. Urmează serviciile, sectorul de call center / BPO, IT / telecom, financiar bancar, turism și industria alimentară.
O altă tendință importantă pentru această primă parte a anului este legată de creșterea numărului de joburi care au salariul afișat în anunțul de angajare. Dacă în primul semestru al anului trecut sub 30% din joburile postate aveau salariul publicat în anunțul de angajare, anul acesta, procentajul a urcat la aproape 40%.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național