ETAF a elaborat o notă de informare cu privire la acordul fiscal global
Numărul 41, 3-9 nov. 2021 » Direct de la sursă
Vineri, 8 octombrie, 136 de state membre din cele 140 ale Cadrului incluziv OCDE/G20 (IF) privind erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor (BEPS) au ajuns la un acord final referitor la un nou cadru general pentru reforma fiscală internațională, amintește ETAF, într-o notă de informare cu privire la acord, publicată recent.
Acordul actualizează și finalizează Declarația din iulie semnată de 134 de state. În Anexă se regăsește și un Plan detaliat de implementare pentru a asigura o implementare eficientă a noilor reguli începând cu anul 2023, se precizează în documentul citat. Astfel:
PILONUL I
Domeniu de aplicare
Pilonul I al reformei va redistribui anumite drepturi de impozitare în rândul celor mai mari și mai profitabile 100 de multinaționale din lume din țara lor de origine pe piețele unde își desfășoară activitatea și realizează profituri, indiferent dacă acestea au sau nu o prezență fizică acolo.
Companiile multinaționale cu vânzări globale de peste 20 de miliarde de euro și profitabilitate de peste 10% vor aplica noile reguli, 25% din profitul care depășește pragul de 10% urmând să fie realocat jurisdicțiilor de pe piață. Acest 25% reprezintă o schimbare față de Declarația din iulie, care menționa un interval cuprins între 20 și 30%.
Potrivit OCDE, drepturile de impozitare asupra profitului care va depăși suma de 125 de miliarde dolari USD vor fi realocate în fiecare an jurisdicțiilor de pe piață.
Excluderi
Industriile extractive și serviciile financiare reglementate sunt excluse din domeniul de aplicare. De asemenea, există o prevedere pentru extinderea domeniului de aplicare după 7 ani, odată ce s-a acumulat experiența necesară în implementare.
Conformarea fiscală
Declarația presupune o conformare fiscală simplificată (inclusiv obligațiile de depunere) și va permite multinaționalelor din domeniul de aplicare să gestioneze procesul printr-o singură entitate.
Impozitarea serviciilor digitale
Declarația oferă, de asemenea, mai multe informații despre eliminarea impozitării serviciilor digitale. Convenția multilaterală care va implementa Pilonul I va cere tuturor părților să elimine toate taxele pe serviciile digitale, dar și alte măsuri similare relevante pentru toate companiile și să-și ia angajamentul să nu introducă astfel de măsuri în viitor.
Mai mult decât atât, nu vor fi impuse noi taxe pentru servicii digitale sau alte măsuri similare relevante pentru nicio companie începând cu 8 octombrie și până cel mai devreme 31 decembrie 2023 (perioada de tranziție) sau de la intrarea în vigoare a Convenției multilaterale.
PILONUL II
Domeniu de aplicare
Pilonul II al reformei (denumit și GloBE) introduce o rată minimă globală a impozitului pe profit stabilită la 15% - în loc de „cel puțin 15%” conform Declarației din iulie - aceasta aplicându-se companiilor cu o cifră de afaceri mai mare de 750 milioane euro.
Acest lucru poate fi văzut ca un impozit suplimentar pentru filialele străine ale companiilor mari. Conform așa-numitei reguli de includere a veniturilor (IRR), veniturile filialelor străine sunt impozitate de compania-mamă dacă există o diferență între rata efectivă de impozitare din străinătate și rata de impozitare efectivă stabilită la nivel internațional de 15%. Diferența este apoi acoperită de veniturile suplimentare.
Entitățile de stat, organizațiile internaționale, organizațiile nonprofit, fondurile de pensii sau fondurile de investiții care reprezintă societăți-mamă (UPE) ale unui grup de întreprinderi multinaționale sau orice parte terță deținută de astfel de companii, organizații sau fonduri nu sunt supuse regulilor GloBE.
Potrivit OCDE, Pilonul II va genera aproximativ 150 de miliarde de dolari în venituri noi.
Excepții
Negocierile finale ale Pilonului II s-au concentrat pe posibilitatea deducerii din baza de impozitare a sumelor pe baza „criteriilor de substanță”. Se va exclude o sumă din venit care reprezintă 5% din valoarea contabilă a activelor corporale și a salarizării companiilor în cauză.
Într-o perioadă de tranziție de 10 ani, suma venitului exclus va fi de 8% din valoarea contabilă a imobilizărilor corporale și 10% din salarizare, scăzând anual cu 0,2 puncte procentuale în primii cinci ani și cu 0,4 puncte procentuale pentru imobilizările corporale și cu 0,8 puncte procentuale pentru salarizarea din ultimii cinci ani.
Va fi prevăzută o excludere de minimis pentru jurisdicțiile în care o companie mare are o cifră de afaceri mai mică de 10 milioane de euro și profituri mai mici de un milion de euro.
Pe lângă aceasta, și regulile GloBE prevăd o excludere pentru veniturile din transportul internațional.
Conformare fiscală și simplificare
Pentru a se asigura că administrarea regulilor GloBE este reglementată și pentru a evita costurile de conformitate și administrative disproporționate, Declarația conține și precizarea că în cadrul general de implementare vor fi incluse și sfere de siguranță și alte mecanisme.
CINE ESTE DE ACORD?
Toți membrii UE ai Cadrului incluziv sunt acum de acord. Irlanda și Estonia s-au alăturat joi, 7 octombrie, după ce au obținut niște concesii, iar Ungaria și-a anunțat decizia vineri, 8 octombrie.
Irlanda
Dublin a asigurat eliminarea mențiunii de „cel puțin 15%” din text, temându-se că aceasta va oferi țărilor UE oportunitatea de valorificare a unei rate de impozitare armonizată mai mare de 15% în timpul implementării la nivel european.
Irlanda a primit, de asemenea, asigurarea Comisiei Europene pentru companiile irlandeze cu o cifră de afaceri mai mică de 750 de milioane de euro că vor putea beneficia în continuare de rata de impozitare în valoare de 12,5%.
Ungaria
Ungaria a fost de acord să adere la acordul privind Pilonul II, întrucât au fost îndeplinite condițiile pe care le-a propus cu privire la criteriile de substanță, care includeau o perioadă de tranziție de 10 ani.
Estonia
De asemenea, Estonia a dorit să aibă cea mai lungă perioadă de amânare fiscală pentru filialele locale ale grupurilor internaționale, declarându-se ulterior mulțumită de compromisul la care s-a ajuns.
Cipru este singura țară din UE care nu este membră a Cadrului incluziv.
Kenya, Nigeria, Pakistan și Sri Lanka nu s-au alăturat încă acordului.
CRITICI DIN PARTEA ȚĂRILOR ÎN CURS DE DEZVOLTARE
Țările în curs de dezvoltare au comentat în privința faptului că nu vor primi un procent echitabil din profiturile impozabile de la multinaționalele cu care acestea operează. Cu toate că Argentina face parte din acord, ministrul economiei argentinian a menționat că propunerile dispuse au obligat țările în curs de dezvoltare să aleagă între „ceva rău și ceva mai rău”.
Răspunsul OCDE a fost că țările în curs de dezvoltare (în special cele din Africa) au avut o influență semnificativă asupra acordului, iar preocupările lor au fost ascultate. De exemplu, în cadrul Pilonului 1, acordul include angajamentul de a reduce pragul de aplicare în 7 ani, acțiune ce va avea ca rezultat un fond mai mare de profituri, urmând ca acestea să fie realocate pe diferite piețe.
CALENDARUL IMPLEMENTĂRII
La nivel internațional
Pentru Pilonul I, setul de reguli pentru legislația internă va fi elaborat până la începutul anului 2022, iar noul drept de impozitare cu privire la profiturile realocate va fi pus în aplicare printr-o convenție multilaterală, urmând să fie semnată în cursul aceluiași an, și să intre în vigoare în anul 2023. Convenția se află deja în curs de elaborare.
Pentru Pilonul II, regulile GloBE vor avea statutul unei abordări comune. Aceasta înseamnă că membrii nu sunt obligați să adopte regulile GloBE, dar, dacă decid să o facă, vor implementa și administra regulile într-un mod care să fie consecvent cu rezultatele prevăzute în Pilonul II.
OCDE va elabora reguli-model pentru a pune în aplicare impozitul minim pe profit până în noiembrie 2021, precum și modelul de dispoziție a tratatului pentru punerea în aplicare a normei fiscale. Un instrument multilateral va fi lansat până la mijlocul anului 2022 pentru a facilita punerea în aplicare a acestei reguli în tratatele bilaterale din 2023.
La nivelul UE
Comisia Europeană urmează să facă o propunere de directivă de punere în aplicare a Pilonului II în decembrie anul acesta. De aici rezultă că președinția franceză a Consiliului european – care va începe în luna ianuarie 2022 – va lucra activ la acest dosar și ar putea fi posibilă chiar ajungerea la un acord înainte de sfârșitul președinției de 6 luni.
Pilonul I ar putea începe cu o posibilă propunere de directivă în martie 2022.
Potrivit sursei citate, acordul OCDE nu ar împiedica Comisia Europeană să continue planul pentru o taxă digitală de 0,3% asupra bunurilor și serviciilor vândute online de companiile din UE cu o cifră de afaceri anuală de 50 milioane euro sau mai mult, atât timp cât aceasta este aplicată unei game largi de companii luând în considerare o rată foarte mică. Această propunere a fost suspendată în această vară pentru a nu perturba negocierile OCDE.
Declarația din 8 octombrie a OECD este disponibilă aici.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale