EUIPO: Producătorii europeni pierd anual miliarde de euro din cauza produselor contrafăcute
Numărul 3, 23-30 ian. 2024 » Analize și sinteze
Produsele contrafăcute provoacă producătorilor europeni de îmbrăcăminte, cosmetice și jucării pierderi anuale de aproximativ 16 miliarde de euro (17,5 miliarde de dolari), arată rezultatele unui studiu publicat zilele trecute, transmite DPA, citată de Agerpres. De asemenea, se pierd aproximativ 200.000 locuri de muncă din cauza acestei fraude, conform noilor cercetări ale Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO). Studiul este bazat pe datele colectate în perioada 2018 - 2021.
"Produsele contrafăcute cauzează costuri reale - pentru consumatori, pentru branduri și pentru economiile noastre. Cel mai recent studiu arată costuri extrem de reale în privința pierderilor din vânzări și a locurilor de muncă", a afirmat directorul general al EUIPO, Joăo Negrăo.
Printre cele mai afectate sectoare din UE se află industria jucăriilor din Germania, responsabilă pentru o treime din pierderile anuale din vânzări (334 milioane de euro).
Cea mai afectată țară din cauza produselor de îmbrăcăminte contrafăcute este Ciprul, iar în domeniul cosmeticelor - Franța.
Sectorul de îmbrăcăminte pierde venituri de aproape 12 miliarde de euro în fiecare an, sau 5,2% din cifra sa de afaceri totală, în timp ce în domeniul cosmeticelor pierderile cauzate de produsele contrafăcute se ridică la 3 miliarde de euro (sau 4,8% din cifra de afaceri totală), iar la jucării - 1 miliard de euro (8,7%).
De asemenea, impactul contrafacerii asupra pieței forței de muncă este unui extrem de ridicat. Conform EUIPO se pierd 160.000 în sectorul de îmbrăcăminte, 32.000 în domeniul cosmeticelor și 3.600 în sectorul jucăriilor.
În același timp, produsele contrafăcute provoacă deseori probleme de sănătate și de siguranță, în special la cosmetice și jucării. Potrivit EUIPO, 15% din bunurile reținute în 2022 la granițele externe ale UE erau potențiale produse contrafăcute.
Principalul motiv pentru care consumatorii apelează la produse contrafăcute este faptul că prețul produsului original este perceput ca fiind prea ridicat, se arată într-un studiu EUIPO din iunie 2023. O treime dintre europeni consideră că este acceptabil să cumpere produse contrafăcute, iar în rândul tinerilor jumătate acceptă produse contrafăcute.
EUIPO este cea mai mare agenție descentralizată a UE și are sediul la Alicante, în Spania. Agenția gestionează înregistrarea mărcilor Uniunii Europene (mărci UE) și a desenelor și modelelor industriale comunitare (DMIC), care garantează protecție pentru drepturile de proprietate intelectuală în toate cele 28 de state membre ale UE.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice