Evaluare
Numărul 7, 10-16 mai 2016 » La început a fost cuvântul...
Ce nu se „evaluează” în zilele noastre? Aproape totul, de la pregătirea elevilor până la modul în care demnitarii (parlamentari, miniștri, prefecți, primari etc.) își îndeplinesc mandatul. Din pricina ariei largi de persoane și activități supuse evaluării, cuvântul cu pricina are o circulație deosebită în primul rând în mijloacele de comunicare în masă. De aici, numărul relativ mare de utilizări inadecvate (să-i zicem doar așa). Bunăoară, cel mai des întâlnim sintagma „test de evaluare”. Or, această formulă este un pleonasm... curat. Testul, precum proba, examenul, include obligatoriu și evaluare, adică acțiunea de a verifica modul în care, sub aspect valoric, cantitativ, se înfățișează un fenomen, un proces, un individ în raport cu anumite criterii.
În strânsă legătură cu eroarea pe care o semnalăm se află diverse alte formulări (desprinse din presa cotidiană): „Studiul supus atenției cititorului constituie un demers care are ca tentativă un scop precis, acela de a încerca rezistența la șocuri emoționale și sentimentele cele mai puternice”. În afară de exprimarea oarecum prețioasă (în sens de prețiozitate, și nu de prețios), fraza citată păcătuiește prin cumularea a nu mai puțin de trei formulări cu iz pleonastic. Orice „tentativă” este, evident, un „demers”, la fel, orice „încercare” reprezintă o „tentativă”, iar sentimentele includ și „șocurile emoționale”.
În consecință, notațiile noastre sunt un „demers” menit să ne scutească, pe cât posibil, de „șocuri emoționale”, întrucât nimic nu s-ar cuveni să fie – ca să spunem așa – „mai normal” decât o vorbire și scriere corecte în limba maternă. Pentru că – nu-i așa – corectitudinea în exprimare este produsul direct al unei gândiri corecte. Aici nu-și mai au locul dilemele: corect nu are decât un singur „oponent”: „incorect”. (T.B.)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice