Evaluarea intenției și a capacității persoanelor impozabile de a desfășura activități economice – ultimele modificări aduse formularului 088
Numărul 29, 18-24 octombrie 2016 » Expertiza și auditul afacerilor
Termeni-cheie: formularul 088, cod de TVA, analiza riscului, persoană impozabilă, asociat/administrator
Clasificare JEL: H32, H20
Obținerea și păstrarea unui cod valabil de TVA au devenit în ultimii ani provocări cu care se confruntă tot mai mulți contribuabili. Totul pleacă de la intenția organelor fiscale de a limita comportamentele neadecvate din punct de vedere fiscal în materie de taxă pe valoarea adăugată. Analiza riscului se face pe baza informațiilor obținute în urma completării de către contribuabil a unui formular special (088), introdus pentru prima dată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 112/2015 pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare fiscale utilizate de unele persoane impozabile în domeniul taxei pe valoarea adăugată, care a fost ulterior înlocuit de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.966/2015 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (088) „Declarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA”, și acesta fiind ulterior abrogat.
În prezent, cadrul legal al formularului 088 este reprezentat de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.841/2015 privind aprobarea modelului și conținutului formularului (088) „Declarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA”, în vigoare începând cu 1 ianuarie 2016, prin abrogarea Ordinului președintelui ANAF nr. 1.966/2015.
Ulterior, acest act normativ a fost modificat prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.048/2016, în vigoare de la 30 iulie 2016, care va face obiectul discuției noastre.
Situațiile în care se depune acest formular sunt următoarele:
Persoanele obligate | Documentele specifice necesare | Temeiul legal |
Societățile înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990 care solicită înregistrarea în scopuri de TVA la înființare, înainte de realizarea unor astfel de operațiuni, în următoarele cazuri: ● dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri care atinge sau depășește plafonul de scutire de 220.000 lei cu privire la regimul special de scutire pentru întreprinderile mici; ● dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri inferioară plafonului de scutire, dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă. | ✔ Formularul 088 ✔ Formularul 098 (Cerere de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată) | Art. 316 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare |
Societățile înființate în baza Legii nr. 31/1990 care în cursul unui an calendaristic ating sau depășesc plafonul de scutire de 220.000 lei, în termen de 10 zile de la sfârșitul lunii în care au atins sau au depășit acest plafon | ✔ Formularul 088 ✔ Formularul 010 (Declarație de înregistrare fiscală/ Declarație de mențiuni pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică) | Art. 316 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal |
Societățile înființate în baza Legii nr. 31/1990 care în cursul unui an calendaristic realizează o cifră de afaceri inferioară plafonului de scutire de 220.000 lei, dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă | ✔ Formularul 088 ✔ Formularul 010 (Declarație de înregistrare fiscală/ Declarație de mențiuni pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică) | Art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal |
Societățile înființate în baza Legii nr. 31/1990 care solicită reînregistrarea în scopuri de TVA după anularea codului de TVA din oficiu de către organul fiscal | ✔ Formularul 088 ✔ Formularul 099 (Cerere de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată)– doar dacă anularea a fost cauzată de: ● situația acționarilor/ administratorilor și/sau a persoanei impozabile însăși; ● nedepunerea niciunui decont în perioada prevăzută; ● neevidențierea de achiziții de bunuri/servicii și de livrări de bunuri/prestări de servicii realizate în cursul acestor perioade de raportare. | Art. 316 alin. (12) din Codul fiscal |
Societățile înființate în baza Legii nr. 31/1990 care sunt înregistrate în scopuri de TVA potrivit dispozițiilor art. 316 din Codul fiscal, la solicitarea organelor fiscale competente, în situația în care prezintă risc fiscal, în urma selecției efectuate în mod automat, prin intermediul aplicației informatice dezvoltate la nivel central, în baza criteriilor stabilite de organul fiscal central desemnat în acest scop | ✔ Formularul 088 | Art. 4 din Ordinul președintelui ANAF nr. 3.841/2015, cu modificările aduse de Ordinul președintelui ANAF nr. 2.048/2016 |
Ordinul președintelui ANAF nr. 2.048/2016 a adus o modificare la varianta inițială a Ordinului președintelui ANAF nr. 3.841/2015, conform căreia nu se mai prevede depunerea formularului, la solicitarea organelor fiscale competente, în situații cum ar fi schimbarea sediului social și schimbarea administratorilor și/sau a asociaților. În plus, formularul se depune de către persoanele deja înregistrate în scopuri de TVA doar la cererea autorităților fiscale, ca urmare a analizei de risc efectuate de acestea.
➥ Modificări aduse secțiunii referitoare la datele de identificare a persoanei impozabile
În cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, dacă cererea de înregistrare în scopuri de TVA și formularul 088 se depun în aceeași zi cu depunerea la Oficiul Național al Registrului Comerțului a cererii de înmatriculare în registrul comerțului, rubrica privind codul de identificare fiscală nu se completează.
În situația în care persoana impozabilă pentru care se depune declarația 088 este nou-înființată, se va înscrie numărul de înregistrare la registrul comerțului a cererii de înmatriculare.
În situația în care persoana impozabilă pentru care se depune declarația 088 se află în procedura insolvenței prevăzută de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, datele cu privire la asociați și/sau administratori se vor completa pentru asociații și/sau administratorii care îndeplineau această calitate la momentul declanșării procedurii insolvenței.
➥ Modificări aduse datelor referitoare la asociați/administratori
Se cere să se precizeze dacă se desfășoară activități economice la sediul social/profesional, sediile secundare (puncte de lucru) sau în afara acestora.
- denumirea activității desfășurate preponderent la sediul social/profesional, inclusiv codul CAEN corespunzător – se va completa inclusiv în situația desfășurării activităților proprii de birou;
- modul de deținere a spațiului cu destinație de sediu social/profesional (proprietate, comodat, închiriere/subînchiriere, leasing financiar, alte situații);
- datele de identificare ale proprietarului spațiului (CUI/CNP/NIF)/Alte date de identificare (tipul actului de identitate (CI, pașaport etc.), seria/numărul, data emiterii, autoritatea emitentă, țara autorității emitente);
- adresa sediului/domiciliului;
- valoarea totală a contractului;
- perioada valabilității contractului.
În cazul în care persoana impozabilă desfășoară activități economice la sediile secundare (puncte de lucru), se vor completa informații asemănătoare celor de mai sus.
- adresa completă unde se desfășoară activități proprii de birou (județ, localitate, sector, str., nr., bl., sc., et., ap., cod poștal);
- activitatea desfășurată în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (puncte de lucru):
– adresa completă (județ, localitate, sector, nr., bl., sc., et., ap., cod poștal);
– denumirea activității preponderent desfășurate în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (puncte de lucru), inclusiv codul CAEN corespunzător.
Se vor anexa, după caz, documente care să justifice tipul activității specifice desfășurate în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (spre exemplu, autorizații, avize, licențe emise pentru activități de tipul construcții, transport, turism ș.a.).
- prin opțiune pentru aplicarea regimului normal de taxă;
- ca urmare a atingerii plafonului de scutire; sau
- ulterior anulării din oficiu a codului de TVA, dacă încetează situația care a dus la anularea acestuia.
Tipul veniturilor | Veniturile luate în calcul |
Venituri din salarii și asimilate salariilor, precum și venituri din pensii obținute din România/din afara României | ✔ Veniturile brute realizate în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune declarația |
Venituri de altă natură decât cele din salarii și asimilate salariilor, respectiv din pensii, obținute din România/din afara României | ✔ Veniturile brute realizate în anul fiscal precedent celui în care se depune declarația, precum și veniturile brute realizate în anul fiscal curent, după caz |
- adresa unde se realizează investiția;
- durata realizării investiției;
- valoarea estimată;
- numărul/data autorizației de construire.
Trebuie furnizat motivul care a condus la declanșarea procedurii de insolvență și/sau la suspendarea activității persoanei impozabile în care asociații și/sau administratorii societății pentru care se depune declarația au deținut/dețin calitatea de asociat și/sau administrator sau a unor persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, respectiv membri ai unor întreprinderi familiale în care aceștia au fost/sunt titulari.
În cazul cetățenilor non-UE care dețin calitatea de administrator trebuie oferite informații suplimentare despre existența unor conturi bancare deschise în țară/străinătate în numele persoanei impozabile, care să fie active la data depunerii declarației (codul SWIFT, alte date de identificare: tipul actului de identitate (CI, pașaport etc.), seria/numărul, data emiterii, autoritatea emitentă, țara autorității emitente, țara de rezidență fiscală a împuternicitului pentru operațiuni bancare).
Informațiile despre cuantumul veniturilor brute realizate de asociați și administratori persoane fizice presupun încadrarea lor pe tranșe de venit, nemaifiind necesară precizarea cu exactitate a valorii acestora.
- denumirea;
- codul de identificare fiscală;
- alte date de identificare: tipul actului de identitate (C.I., pașaport etc.), seria/numărul, data emiterii, autoritatea emitentă, țara autorității emitente.
În cazul obținerii de venituri în valută din România/din afara României se va calcula echivalentul în lei al valorii brute a veniturilor realizate având în vedere cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României la data de 31 decembrie a anului anterior celui în care se depune declarația.
- denumirea/numele și prenumele asociatului/administratorului;
- codul de identificare fiscală al asociatului/administratorului (CNP/NIF)/actul de identitate (C.I., pașaport etc.);
- calitatea (administrator/asociat);
- denumirea persoanei impozabile;
- codul de identificare fiscală al persoanei impozabile;
- suma la data depunerii declarației;
- suma la data depunerii ultimei situații financiare;
- tipul situației financiare.
Se completează soldul sumei nerestituite cu care fiecare persoană impozabilă a fost creditată – prin bancă sau în numerar, conform datelor din evidența financiar-contabilă, la data depunerii declarației și conform ultimelor situații financiare depuse (bilanț sau raportare semestrială), dacă este cazul.
În situația în care nu se mai deține calitatea de asociat și/sau administrator, se va completa soldul sumei nerestituite la sfârșitul perioadei în care s-a deținut această calitate.
Persoanele impozabile la care se face referire sunt societăți înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv persoana impozabilă pentru care se depune prezenta declarație.
- nivelul studiilor dobândite și declarate pentru administratorii persoane fizice;
- natura și cuantumul veniturilor realizate de asociați/administratori.
- contractele de muncă ale persoanelor cu poziții relevante în cadrul persoanei impozabile (director, manager, șef compartiment etc.);
- contractul de muncă și diploma de studii superioare ale persoanei care asigură conducerea contabilității.
➥ Alte informații solicitate
- tipul activelor deținute;
- valoarea netă a activelor la data depunerii declarației.
Pentru nominalizarea activelor deținute se vor avea în vedere prevederile Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale și necorporale, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Dacă tipul activelor deținute nu se regăsește în lista propusă, se va înscrie tipul activului deținut.
- operațiuni intracomunitare cu bunuri/servicii;
- achiziții de bunuri/servicii din afara UE și/sau livrări de bunuri/prestări de servicii în afara UE (import/export).
- tipul operațiunilor;
- bunurile/serviciile achiziționate/livrate/prestate;
- țara de proveniență a bunurilor/serviciilor achiziționate;
- țara de destinație a bunurilor/serviciilor livrate/prestate;
- valoarea estimată a operațiunilor.
Notă: Dacă natura bunurilor achiziționate/livrate sau a serviciilor achiziționate/prestate nu se regăsește în lista propusă, se va selecta opțiunea „Altele”.
➥ Precizări
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 688/10.09.2015, cu modificările și completările ulterioare.
- Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.841/2015 privind aprobarea modelului și conținutului formularului (088) „Declarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA”, publicat în Monitorul Oficial nr. 8/06.01.2016, cu modificările ulterioare.
- Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.048/2016 pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.841/2015 privind aprobarea modelului și conținutului formularului (088) „Declarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA”, publicat în Monitorul Oficial nr. 533/15.07.2016.
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial