Evidența și eficiența
Numărul 39, 15-21 oct. 2019 » La început a fost cuvântul...
Specialiștii din domeniul comunicării publice se îndeletnicesc, între altele, cu măsurarea frecvenței unor cuvinte și sintagme în emisiunile de radio și de televiziune, precum și în presa tipărită. Astfel, au constatat că, în dezbateri și în articole de autor, există o preferință pentru cuvintele „eficiență” și „evident”. Primul termen este asociat, în special, „rezultatelor” din toate domeniile de activitate, iar al doilea ideilor de „adevăr”, „certitudine”, „realitate palpabilă” și altele asemenea.
În acest context, eroarea care se multiplică îngrijorător este aceea că de prea multe ori se spune „eficiență și rapiditate”, „eficiență și economie de timp și de bani”, „eficiență și profitabilitate” și… seria exemplelor poate continua pe zeci de pagini. „Evident”, greșeala constă în ignorarea faptului că „eficiența” este un raport între efort și efect, iar mostrele prezentate anterior nu fac altceva decât să indice prin al doilea cuvânt sau prin a doua sintagmă efectul. Or, aceste formulări încalcă tocmai raportul dintre parte și întreg.
În ceea ce privește cuvântul „evident”, apare nepotrivit să recurgem la formulări de tipul „evident că era clar că…”, „evident că tot ceea ce se vede…”, „evident că neîndoielnic…”, „evident, fără îndoială, că…”. Tot ceea ce a însoțit, în respectivele exemple, cuvântul „evident”, nu numai că a fost un „plus” inutil, ci a repetat exact definiția termenului de referință. Așa că, putem conchide că avem de-a face, „evident”, cu situații care diminuează „eficiența” comunicării (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național