MyWIZ, secretul contabililor de succes
Executivul de la Bruxelles propune modernizarea și digitalizarea cooperării judiciare în materie civilă în UE

Executivul de la Bruxelles propune modernizarea și digitalizarea cooperării judiciare în materie civilă în UE

Numărul 21, 5-11 iunie 2018  »  Conectarea la era digitală

Se au în vedere introducerea obligației ca instanțele să facă schimb de documente la nivel transfrontalier pe cale electronică, precum și promovarea utilizării videoconferinței.

Comisia Europeană (CE) a propus modernizarea și digitalizarea cooperării judiciare cu privire la cauzele civile și comerciale transfrontaliere în întreaga UE. Obiectivul măsurilor este ca accesul la justiția civilă să devină mai puțin costisitor, mai eficient și mai accesibil pentru cetățeni și pentru întreprinderi. „Propunerile vor introduce obligația ca instanțele să facă schimb de documente pe cale electronică și vor promova utilizarea videoconferinței pentru audierea martorilor cu reședința în altă țară”, se precizează într-un comunicat al Executivului comunitar.

„În fiecare an, se derulează în UE aproximativ 3,4 milioane de proceduri judiciare civile și comerciale transfrontaliere. Tot mai mulți oameni locuiesc, studiază și lucrează în alte țări ale UE, iar întreprinderile se extind la nivel transfrontalier. Această propunere le va acorda accesul la o justiție transfrontalieră mai rapidă și la prețuri mai accesibile”, a declarat Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen.

Propunerile vor actualiza Regulamentul privind notificarea sau comunicarea actelor și Regulamentul privind obținerea de probe

Astfel, normele actualizate vor prevedea:

● obligația ca instanțele să facă schimb de documente la nivel transfrontalier pe cale electronică – în prezent, într-o cauză transfrontalieră, ambele sisteme de justiție ale statelor membre implicate trimit documentele prin poștă, un proces lent, care implică anumite costuri. Trecerea de la canalele de comunicații pe suport de hârtie la cele electronice ar putea duce la economisirea unei sume cuprinsă între 30 și 78 milioane euro pe an la nivelul întregii UE;

● introducerea unei fișe de retur uniforme pentru documentele trimise persoanelor și întreprinderilor prin poștă – în prezent, există numeroase probleme legate de primirea documentelor la nivel transfrontalier întrucât fișele de retur variază ca format de la o țară la alta și adesea nu sunt completate corect. Se estimează că această îmbunătățire ar conduce la economii de peste 2,2 milioane de euro în fiecare an;

● promovarea utilizării videoconferinței – aceasta va facilita audierea persoanelor, fără a le impune să călătorească în altă țară și, de asemenea, va genera economii. Costul audierii transfrontaliere prin videoconferință a unei părți sau a unui martor este de obicei de 100 euro, în timp ce costul unei audieri cu prezența persoanei în cauză este cuprins între 400 euro și 800 euro;

● consolidarea drepturilor procedurale ale părților și a accesului la justiție – normele vor consolida dreptul la apărare, de exemplu prin furnizarea de clarificări cu privire la momentul și modul în care persoanele își pot exercita dreptul de refuz. Digitalizarea procedurilor judiciare și utilizarea tehnologiilor la nivel transfrontalier vor face ca actul de justiție să fie mai eficient și mai puțin costisitor pentru cetățeni.

„Normele prevăzute de Regulamentul privind notificarea sau comunicarea actelor pot fi, de asemenea, aplicate în diverse proceduri extrajudiciare, de exemplu în cauzele de succesiune în fața unui notar sau în cauzele de dreptul familiei în fața unei autorități publice”, precizează reprezentanții CE. 

Noile propuneri au fost formulate în contextul în care Tabloul de bord 2018 privind justiția în UE, publicat zilele trecute, a constatat că utilizarea instrumentelor TIC este încă limitată în unele țări. În mai mult de jumătate din statele membre ale UE, depunerea electronică a cererilor este limitată sau nu există. „Un sondaj actualizat privind utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor între instanțe și avocați arată că instrumentele TIC sunt utilizate pe scară largă în 12 din cele 22 de state membre vizate și că, anul trecut, aceste instrumente au devenit obligatorii în mai multe state membre”, precizează CE.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.