EY: Pe plan mondial, companiile investesc tot mai mult în tehnologia 5G; interesul față de 5G este sporit de criza sanitară globală
Numărul 7, 23 feb. - 1 mar. 2022 » Conectarea la era digitală
Companiile sunt tot mai interesate de tehnologia 5G și consideră că aceasta le va ajuta să atenueze presiunile acute generate de pandemia COVID-19 și de evenimentele globale asociate cu aceasta – se arată în cea de-a treia ediție a studiului EY – Reimagining Industry Futures. Un procentaj de 49% dintre respondenți spun că vor utiliza prioritar tehnologia 5G pentru a-și optimiza procesele, în timp ce 28% consideră că o vor folosi pentru aplicații mai avansate, cum ar fi realitatea virtuală și realitatea augmentată. Studiul mai arată că întreprinderile se concentrează acum să-și consolideze reziliența afacerii, să asigure îndeplinirea priorităților corporative și să răspundă la așteptările stakeholderilor.
Potrivit autorilor studiului, aceste tendințe sunt influențate de o serie de factori externi. Astfel, 85% dintre respondenți au spus că interesul lor pentru tehnologia 5G este influențat de criza sanitară globală, un procentaj în creștere de la 52% din ediția de anul trecut. 80% au spus că intenția lor de a adopta tehnologia 5G este determinată de perturbările survenite în lanțurile de aprovizionare, în timp ce 71% au spus că principala influență o reprezintă grija față mediu, aspectele sociale și de guvernanță corporativă (ESG). Totuși, până la concretizarea acestor deziderate ambițioase mai sunt etape de parcurs. În acest sens, 37% dintre respondenți spun că ofertele propuse în prezent de furnizorii de tehnologii 5G și IoT (Internet of Things – n.r.) nu satisfac nevoile lor în materie de reziliență și continuitate a afacerii, iar 47% consideră că acestea nu corespund obiectivelor lor în materie de sustenabilitate.
„Pentru o acceptare mai largă a investițiilor în 5G, este esențial să se clarifice convergența dintre tehnologie, ecosistemul de actori din domeniu, dispozitive și servicii care ar putea fi oferite. Maturitatea tehnologiei, viabilitatea financiară a investițiilor planificate, competențele tehnologice și comerciale pentru proiectare și operare, capacitatea de producție și disponibilitatea lanțului de aprovizionare sunt aspecte care trebuie luate în considerare în viitorul apropiat”, a declarat Cristian Cârstoiu, Partener Consultanță, Chief Innovation Officer la EY România.
Europa este lider în investițiile în tehnologia 5G, dar încrederea la nivel global stagnează. 5G se clasează pe primul loc între toate tehnologiile emergente analizate în studiu în privința planurilor de investiții avute în vedere de companii. 56% dintre respondenți au spus că intenționează să investească în această tehnologie în următorii trei ani. Planurile de investiții în 5G pentru aceeași perioadă de timp înregistrează cel mai ridicat nivel în Europa, în creștere de la 5% anul trecut, când Europa se plasa în urma celorlalte regiuni, la 76% în prezent. Totuși, studiul avertizează că aceste investiții nu trebuie interpretate drept certitudini, în contextul în care intențiile de investiții au scăzut cu 8% în Asia-Pacific și Orientul Mijlociu față de anul trecut, până la 70%.
„Este un aspect care semnalează nu doar o abordare mai conservatoare în privința 5G, ci și o stagnare a gradului de încredere în general”, spun autorii studiului. Analiza relevă că numai 24% dintre companiile respondente au declarat că sunt foarte încrezătoare că pot implementa tehnologia 5G cu succes (în scădere cu 1% față de anul trecut). La această situație se adaugă și gradul redus de înțelegere de către companii a modului în care 5G se poate combina cu alte tehnologii emergente, un aspect care este în prezent invocat drept principalul impediment pentru percepția 5G și care s-a clasat pe locul al cincilea anul trecut. „Există încă temeri fundamentale despre modul în care 5G funcționează împreună cu alte tehnologii emergente. Furnizorii de soluții 5G ar trebui să își asume acest subiect și să își adapteze în mod corespunzător discuțiile cu clienții. Educând companiile despre cum poate fi valorificată tehnologia 5G împreună cu alte tehnologii emergente, furnizorii de servicii pot crește gradul de încredere a companiilor în implementarea proiectelor 5G ale acestora”, a afirmat Adrian Baschnonga, analist principal la EY Global Telecommunications.
Crește atractivitatea rețelelor private în contextul în care operatorii de telecomunicații se confruntă cu un deficit de credibilitate. Studiul a mai constatat că întreprinderile sunt tot mai receptive la soluțiile 5G oferite prin modele de afaceri disruptive. 77% dintre companiile respondente spun că sunt interesate de utilizarea rețelelor private ca să implementeze 5G și IoT pentru diverse aplicații, iar 71% sunt interesate să achiziționeze soluții 5G printr-un intermediar și nu direct de la un operator telecom.
Operatorii telecom se confruntă cu un deficit semnificativ de credibilitate în perceperea lor de către companii ca experți în transformarea digitală. Numai 19% dintre respondenți au spus că au această părere despre ei (procentaj nemodificat față rezultatele studiului de anul trecut). În schimb, 30% dintre companii au declarat că îi preferă pe furnizorii de echipamente de rețea ca experți în transformarea digitală, un procentaj în creștere de la 19% anul trecut.
Colaborarea ecosistemelor continuă să fie un punct central în planurile de dezvoltare ale companiilor. 69% dintre respondenți au declarat că deja colaborează cu alte companii în cadrul unui ecosistem de afaceri, pondere care nu s-a schimbat față de ediția de anul trecut a studiului. Totuși, sunt semnale că multe companii au abordări mai curajoase de parteneriate, 36% căutând parteneriate pe verticală cu organizații din alte sectoare (în creștere de la 24% anul trecut). 73% spun că preferă furnizorii care pot oferi relații de ecosistem în cadrul ofertelor lor lor 5G.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice