Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
„Fără o solidă temelie teoretică, fără un proces continuu de învățare, de perfecționare, nu se pot obține performanțe în profesie”

„Fără o solidă temelie teoretică, fără un proces continuu de învățare, de perfecționare, nu se pot obține performanțe în profesie”

Numărul 20, 4-10 iunie 2019  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Valentina-Daniela Manole, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Călărași

Alexandra Rizea: Vă adresăm rugămintea de a prezenta cititorilor principalele etape ale carierei dvs., cu accent pe opțiunea pentru profesia contabilă și pe modalitățile prin care ați obținut rezultatele din prezent.

Valentina-Daniela Manole: Cu siguranță, atunci când am optat pentru a urma cursurile Liceului Economic din Călărași aveam în vedere pregătirea pentru specializarea într-o anumită ramură a economiei. Nici eu, nici familia mea nu știam prea multe despre ce însemna profesia contabilă, dar, în liceu, datorită pasiunii profesorului, m-am îndrăgostit iremediabil de contabilitate și am decis că acesta trebuie să fie drumul meu în profesie. După absolvirea liceului, am fost admisă la Academia de Studii Economice din București, iar după examenul de absolvire, promovat cu media 9,83, am ales să mă reîntorc în Călărași în calitate de economist stagiar la COMSUIN, unul dintre cele mai mari complexe de creștere și îngrășare a suinelor din țară. La numai doi ani de la absolvire, ca urmare a Revoluției din 1989 și, apoi, a procesului de tranziție spre economia de piață, au apărut numeroase oportunități. Așa am ajuns să fiu numită contabil-șef la Abatorul companiei, redeschis după o lungă perioadă. Fără experiență, fără un mentor de la care să acumulez cunoștințele necesare, mai ales a celor de ordin practic, am fost nevoită să ma autoperfecționez. La început, a fost foarte greu; timp de două luni am mers zilnic la Abatorul de la Alexandria, la peste 200 km, pentru a urmări procesele și a înțelege logica documentelor pe care trebuia să le întocmesc. Tot în acea perioadă, s-a revizuit Planul de conturi, s-a modificat legislația contabilă și fiscală, așa că am fost obligată să mă adaptez, din mers, schimbărilor, fără internet și fără mijloace informatice performante care să scurteze timpul de acces la noile provocări, dar, așa cum am mai spus, și la noile oportunități.

Din cele relatate de dvs. rezultă locul și rolul important pe care-l are conexiunea dintre destinele personale și transformările economico-sociale. Cum s-a manifestat această conexiune în perioada următoare?

În anul 1997 am  devenit expert contabil, membru al CECCAR, ceea ce a marcat o etapă calitativ superioară în evoluția mea profesională. După șapte ani de activitate în aceeași unitate, am decis să mă angajez la CEC, prin concurs, unde am ocupat posturile de revizor și, apoi, de economist în cadrul departamentului de organizare și resurse umane. După trei ani am considerat că nu acesta este drumul pe care doresc să merg în continuare și, ca urmare a schimbării domiciliului în București, am acceptat noi provocări profesionale. În decursul următorilor trei ani, am ocupat posturile de director economic la o firmă de transport internațional de mărfuri, o societate internațională de producție și comercializare a mobilierului și o fabrică de materiale de construcții. La această ultimă entitate am acumulat cea mai bogată experiență profesională. M-am angajat la înființarea firmei, iar, după șase ani, aceasta ocupa locul trei pe piața materialelor de construcții din întreaga țară. Cunoștintele mele au devenit mai ample și mai profunde odată cu evoluția firmei. Aici am învățat și am aprofundat modalitățile de întocmire și urmărire a execuției bugetelor, mișcarea cash-flow-urilor, implementarea de programe informatice de tip ERP, accesarea diverselor tipuri de credite – investiții, linii de credit, factoring, scontări instrumente –, optimizări de procese și multe altele. Ca efect al noii ere informatice, mi-am perfecționat cunoștințele și în ceea ce privește utilizarea computerului, a instrumentelor de lucru oferite de acestea – office, internet, diverse programe informatice. Tot în această perioadă, am promovat și examenul de practician în insolvență. După experiența pe care am acumulat-o, în anul 2011 am decis să mă reîntorc în Călărași. O perioadă scurtă am ocupat postul de director economic la o societate profilată pe fabricarea produselor din lemn, apoi mi-am deschis propriul cabinet de contabilitate și expertiză. Pătrunderea târzie în piața de profil a unui mic oraș de provincie a fost destul de dificilă, portofoliul actual de clienți fiind rezultatul unor eforturi deosebite atât în ceea ce mă privește, cât și în cazul colegilor mei. Cu ambiție, perseverență, determinare, am reușit să ajung și să ajungem la nivelul profesional din prezent.

Ce anume considerați că este mai important în exercitarea profesiei, astfel încât, începând cu perioada de stagiatură, să se ajungă treptat la statutul de expert contabil, în conformitate cu evoluția științei și practicii contabilității?

O profesie, în general, este definită și evaluată prin cunoștințele, aptitudinile, atitudinea, etica rezultate din modul în care se manifestă cele două componente de bază – competența și responsabilitatea. În ceea ce privește contabilitatea, este nevoie de o gândire minuțioasă, de planificare riguroasă, de o muncă asiduă, bine organizată pentru dezvoltarea conceptelor, a deprinderilor tehnice, a modului de acțiune pe baza acumulării informațiilor necesare. Fără o solidă temelie teoretică, fără un proces continuu de învățare, de perfecționare nu se pot obține performanțe în profesie. Aceasta este zona în care se interferează și preocupările legate de implementarea noilor tehnologii. Acestea influențează direct și puternic tot ceea ce întreprindem pentru îmbunătățirea proceselor de generare, colectare, stocare, precum și de acces și transmitere a datelor și informațiilor în timp real, atât de necesare utilizatorilor finali, respectiv clienții experților contabili și contabililor autorizați.

În contextul evocat, vă rugăm să ne spuneți opinia dvs. în legătură cu importanța calității de membru al CECCAR în demersurile personale și colective pentru consolidarea pieței serviciilor contabile în județul Călărași.

Calitatea de membru al CECCAR conferă utilizatorilor de servicii contabile certitudinea profesionalismului nostru, inclusiv în ceea ce privește exercitarea rolului de consilieri principali ai întreprinzătorilor, ai managerilor. Așa că apare o nouă componentă, și anume prestarea serviciilor contabile pe bază de încredere. Tot mai mulți clienți din Călărași solicită în mod expres serviciile noastre, profesionistul contabil fiind considerat și un factor esențial în procesul de educare economico-financiară a reprezentanților mediului de afaceri. În acest mod, avem nu numai un limbaj comun, ci și premise dintre cele mai favorabile pentru analize aprofundate, care să determine adoptarea celor mai bune soluții. De aici, decurge și preocuparea majoră la nivelul întregii filiale de a asigura membrilor un mod unitar de aplicare a regulilor și normelor profesionale, inclusiv prin favorizarea contactelor dintre colegi, stimularea schimburilor de informații și experiență. Cursurile de dezvoltare continuă conferă un suport semnificativ în consolidarea și aprofundarea cunoștințelor membrilor.

Cum se acționează la nivelul Filialei CECCAR Călărași pentru creșterea contribuției profesioniștilor contabili la realizarea programelor care vizează accelerarea dezvoltării economico-sociale a județului?

Este cunoscut că profesia contabilă constituie o sursă de informații de primă dimensiune la toate nivelurile micro și macroeconomice. Dacă ne referim la județul Călărași, este de menționat participarea noastră, în calitate de furnizori de informații, la planificarea strategică a dezvoltării economice și sociale în profil teritorial. Pornind de la faptul că județul Călărași dispune de un potențial de dezvoltare în continuă creștere, cu preponderență în domeniul agricol, dar și în cel industrial, Filiala CECCAR, prin membrii săi, este parte integrantă a acestui proces, care este pus integral în slujba interesului public. Noi, profesioniștii contabili, acționăm în toate mediile de afaceri ale județului, ca liber profesioniști, consultanți sau angajați la societăți de stat sau private. În aceste condiții, participăm la numeroase dezbateri în care sunt implicate organisme precum: Camera de Comerț, Administrația Financiară, Centre de Afaceri, dar și antreprenori sau manageri. În calitate de consultanți, elaborăm proiecte de finanțare accesate din fonduri guvernamentale sau ale UE, sprijinind, astfel, activ procesul de dezvoltare. Profesioniștii contabili sunt cei care contribuie la întărirea legăturii dintre mediul de afaceri și autoritățile publice, fapt esențial în procesul de diminuare a decalajelor care ne despart de județele cele mai dezvoltate ale țării.

În ceea ce privește perspectiva, vă rugăm să vă referiți la obiectivele pe care vi le-ați propus, atât la nivel individual, cât și pe ansamblul filialei, pentru a veni în continuare în întâmpinarea noilor cerințe puse în fața profesiei de evoluțiile tehnologice, de caracteristicile erei digitale.

În era digitală, contabilitatea își reconsideră poziția, ea devine o modalitate semnificativă de concretizare a politicilor economice, punct de plecare a marketingului, bază de lucru pentru finanțe și cel mai important instrument de management. Așa cum am mai remarcat, posibilitățile de afirmare și mai puternică a profesiei contabile depind într-o măsură mare de păstrarea și întărirea încrederii din partea societății. Întreprinderea modernă își va desfășura activitatea într-un mediu global informatizat. Sistemul informațional contabil al întreprinderii va deveni tot mai informatizat, așa cum s-a subliniat la Congresul profesiei contabile din toamna trecută. În spiritul acestor aprecieri, rezultă clar că, pentru profesia noastră, dobândirea unei competențe în acord cu noile tehnologii constituie un imperativ de primă importanță. Mai mult decât atât, condițiile de acces la profesia contabilă trebuie să cuprindă și asemenea competențe. Pentru mai tinerii membri ai CECCAR este mai ușor să țină pasul cu tehnologia. Acum se studiază în școli elementele de utilizare a computerului, de informații care privesc elementele esențiale de software și hardware. Pentru noi, veterani ai CECCAR, este mult mai dificil să ne adaptăm noilor tehnologii, dar, cu perseverență și determinare, depășim obstacolele și ne înscriem consecvent în tendințele dominante, definitorii pentru profesie, în prezent și în viitor. În ceea ce mă privește, acestea au reprezentat obiective majore, adaptându-mă din mers erei digitale. În acest sens, am urmat cursuri de utilizare a computerului, dar și de aprofundare a pachetului Microsoft Office. Iar faptul că, împreună cu colegii, ne preocupăm să ne însușim noi cunoștințe și să ne adaptăm continuu la cerințele erei digitale, constituie una dintre premisele principale ale afirmării și pe mai departe pe piața serviciilor de profil. Am formulat, astfel, și una dintre direcțiile principale ale activității Filialei CECCAR Călărași. Bineînțeles, studiul personal a reprezentat și va reprezenta principala modalitate de a răspunde noilor cerințe informatice. Tocmai în această adaptare la cerințele prezentului și viitorului constă cheia succesului personal și colectiv în exercitarea profesiei contabile.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.