Fest(in) pe Bulevard 2021, de la memoria străzii la percepția spectatorului
Numărul 37, 6-12 oct. 2021 » Eveniment
În perioada 11-24 octombrie a.c., este programată a VIII-a ediție a manifestării intitulate Fest(in) pe Bulevard. Principalul organizator este Teatrul Nottara, situat, cum bine se știe, pe Bulevardul Magheru din Capitală.
Trecătorii sunt atrași de panouri publicitare rotative care anunță evenimentul. Fotografii – însoțite de texte referitoare la cele 34 de spectacole oferite de gazde și de teatrele bucureștene partenere la care se adaugă Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești – prezintă chipurile unor actori cunoscuți și apreciați de publicul larg. La casa de bilete se formează și „cozi” la orele de maximă circulație pe bulevardul care se constituie într-o veritabilă axă nord-sud a Bucureștiului.
Sigur, planează incertitudinile provocate de evoluția valului al patrulea al pandemiei și, implicit, de deciziile operative și imperative pe care le vor lua autoritățile, însă, încă din faza de pregătire a Festivalului, s-au adoptat măsuri în concordanță cu cerințele impuse de criza sanitară.
În aceste circumstanțe, este de remarcat efortul deosebit al organizatorilor de a oferi iubitorilor de teatru un program definit printr-o înaltă calitate și o mare diversitate tematică și modalități de desfășurare adecvate condițiilor actuale. Notăm că spectacolele de teatru vor fi însoțite de recitalurile de poezie, lecturi din literatura dramatică națională și universală, lansări de carte. Un loc special este rezervat unei premiere, reprezentate de întâlnirile cu echipe ale teatrelor independente (cele care nu beneficiază de o susținere financiară din fonduri publice).
Dacă vom preciza că întregul festival are ca temă „Criza pandemiei” nu va mai fi nevoie de alte detalii referitoare la impactul pe care situația actuală medicală îl are asupra vieții cotidiene, mai ales asupra modului în care se desfășoară activitatea cultural-artistică.
Informațiile despre Festival sunt prezentate, cum am menționat, prin panouri rotative exterioare, lesne de receptat. Reîntâlnim această formulă publicitară pe aceeași axă stradală, nord-sud, pe alt bulevard, Lascăr Catargiu, la nr. 12, în fața Casei Artelor care poartă numele lui Dinu Lipatti. Trecătorii obișnuiți ai zonei au remarcat, încă de la declanșarea pandemiei, că, în condițiile restrângerii activității acestei instituții (care găzduia manifestări de amploare), s-a recurs la amplasarea de panouri tematice, veritabile expoziții stradale. În aceste zile se prezintă o expoziție consacrată Bucureștiului, ca „focar” al muzicii românești și universale. Potrivit numărului de trecători care urmăresc minute în șir ceea ce le oferă panourile, putem considera că este o formulă, cu adevărat, inspirată.
La aceste exemple se pot adăuga și modalitățile de expresie promovate de Muzeul Municipiului București, pe al cărui grilaj se amenajează permanent o expoziție pe teme de cel mai larg interes public. Acest exemplu a fost urmat și de alte instituții de cultură, fapt care ne îndreptățește să apreciem că avem de-a face cu utilizarea tot mai largă a unor modalități de transformare a spațiului stradal într-un vector al unor valoroase cunoștințe, al gustului pentru frumos, al civilizației urbane care include la loc de seamă actele autentice de cultură și artă.
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice