Formularul 394 – pregătirea informațiilor și raportarea în noul format – partea I –
Numărul 22-23, 30 aug. - 12 sep. 2016 » Expertiza și auditul afacerilor
Termeni-cheie: formularul 394, livrări de bunuri, prestări de servicii, achiziții de bunuri și servicii, regimul normal de TVA, sistemul de TVA la încasare
➥ Generalități
Pentru început vom identifica destinatarii obligației de a întocmi formularul, respectiv persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România. Deși în noul formular vor fi raportate și tranzacțiile realizate cu persoane neimpozabile, acestea nu au, la rândul lor, obligația de a face astfel de raportări.
În ceea ce privește operațiunile care fac obiectul declarației, se face referire la toate operațiunile privind bunurile livrate/serviciile prestate, precum și cele reprezentând achiziții de bunuri sau servicii, fără însă a se rezuma la acestea – o serie de alte
informații este necesar să fie raportate.
Nu are importanță dacă în perioada de raportare există sau nu date de raportat. Cu alte cuvinte, declarația se va depune și în perioadele (lună, trimestru etc.) în care nu s-au efectuat operațiuni de natura celor care trebuie raportate.
În materie de operațiuni ce urmează a fi raportate, informațiile se vor rezuma la operațiunile impozabile realizate în România și taxabile cu cota prevăzută de Codul fiscal. Nu se vor raporta așadar tranzacțiile reprezentând operațiuni intracomunitare (acestea fac obiectul exclusiv al formularului 390 „Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare”) sau importurile de bunuri.
Rezumând, în noul formular se vor declara operațiunile taxabile pentru care sunt emise facturi (inclusiv pentru avansuri), operațiunile pentru care se aplică taxarea inversă sau, în anumite cazuri, autofacturile. Se vor include, de asemenea, facturile simplificate și bonurile fiscale emise, borderourile de achiziții de bunuri, filele din carnetele de
comercializare a produselor din sectorul agricol în cazul achizițiilor efectuate de la persoane fizice și/sau contracte încheiate cu persoane fizice. Totodată, în declarație se înscrie valoarea totală a facturilor simplificate și a bonurilor fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate conform prevederilor art. 319 alin. (12), (13) și (21) din Codul fiscal, dacă au înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului. Aceste aspecte vor fi însă detaliate în cele ce urmează.
Referitor la termenul de raportare, formularul se depune la organul fiscal competent până în data de 25 inclusiv a lunii următoare încheierii perioadei de raportare declarate pentru depunerea decontului (luna, trimestrul etc.), inclusiv dacă în această perioadă nu au fost realizate operațiuni de natura celor care fac obiectul declarației.
➥ Operațiunile care se raportează în noul formular
Dacă în vechiul formular operațiunile care se raportau se împărțeau în livrări, respectiv achiziții, și livrări, respectiv achiziții pentru care se aplica taxarea inversă (se delimitau valoric operațiunile cu cereale și plante tehnice), și toate acestea se rezumau doar la operațiunile realizate cu persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA, în noul formular sfera operațiunilor a devenit mai largă: s-a făcut împărțirea furnizorilor în funcție de sistemul de TVA aplicat (regimul normal de TVA sau sistemul de TVA la încasare) și au fost introduse operațiunile pentru care se aplică regimul special, operațiunile realizate cu persoane neimpozabile sau persoane impozabile
neînregistrate în scopuri de TVA, precum și obligația raportării încasărilor realizate (atât de către operatorii de aparate de marcat electronice fiscale, cât și de cei care nu au această obligație).
- livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care au fost emise facturi, cu excepția facturilor simplificate (L);
- livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care se aplică taxarea inversă (V);
- achizițiile de bunuri și servicii pentru care au fost primite facturi, cu excepția facturilor simplificate (A);
- achizițiile de bunuri și servicii pentru care se aplică taxarea inversă (C);
- achizițiile de bunuri și servicii pentru care se aplică sistemul de TVA la încasare (AÎ) – pentru care au fost primite facturi cu TVA la încasare;
- livrările de bunuri/prestările de servicii derulate în regim special (LS) – pentru care au fost emise facturi de către persoane impozabile care aplică regimul special pentru agențiile de turism, bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități;
- achizițiile de bunuri și servicii derulate în regim special (AS) – pentru care au fost primite facturi de la persoane impozabile care aplică regimul special pentru agențiile de turism, bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități;
- achizițiile de bunuri și servicii de la persoane neimpozabile (N) – pentru care au fost primite facturi/borderouri de achiziții/file din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol de la persoane neînregistrate în scopuri de TVA/contracte încheiate cu persoane fizice;
- încasările efectuate prin intermediul bonurilor fiscale (Î1) – încasările efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale;
- încasările efectuate în cadrul unor activități care nu implică utilizarea caselor de marcat electronice fiscale (Î2) – încasările efectuate din activități exceptate de la obligația utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, conform prevederilor legale în vigoare (Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare).
În această ultimă categorie (Î2) se încadrează activitățile care reprezintă excepții de la obligația utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, respectiv:
- comerțul ocazional cu produse agricole din producție proprie efectuat de producătorii agricoli individuali, autorizați în condițiile legii, în piețe, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate;
- vânzarea de ziare și reviste prin distribuitori specializați;
- transportul public de călători în interiorul unei localități pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii, precum și cu metroul;
- activitățile pentru care încasările se realizează pe bază de bonuri cu valoare fixă tipărite conform legii – bilete de acces la spectacole, muzee, expoziții, târguri și oboare, grădini zoologice și grădini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc și altele similare;
- activitățile de asigurări și ale caselor de pensii, precum și activitățile de intermedieri financiare, inclusiv cele auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitățile de schimb valutar cu numerar și substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decât operațiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta instituțiilor de credit, aparținând acestor instituții;
- activitățile desfășurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăți comerciale;
- vânzarea obiectelor de cult și serviciile religioase prestate de instituțiile de cult;
- comerțul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum și prin corespondență, cu excepția livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine și unitățile de alimentație publică, pe bază de comandă;
- serviciile de instalații, reparații și întreținere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
- vânzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de către agențiile de turism, definite potrivit legii;
- încasarea contravalorii energiei electrice și termice, a gazelor naturale, a apei și canalizării, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobilă, de poștă și curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;
- efectuarea lucrărilor de construcții, reparații, amenajări și întreținere de locuințe;
- serviciile de transport feroviar public de călători în trafic intern și internațional, prestate de societăți comerciale persoane juridice române, pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii;
- activitățile de jocuri de noroc desfășurate cu mijloace tehnice de joc ce funcționează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
- serviciile de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate ce funcționează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
- livrările de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce funcționează pe bază de acceptatoare de bancnote sau monede și conțin un sistem de contorizare electronic și/sau mecanic, ca parte integrată constructivă din automat, care să permită înregistrarea, evidențierea și controlul sumelor încasate, cu excepția livrărilor de produse energetice;
- comerțul de tip cash and carry desfășurat de comercianții care vând mărfuri prin sistemul de autoservire către persoane fizice înregistrate în baza de date a vânzătorului, în scopul utilizării acestora ca produse consumabile.
➥ Tipuri de documente care fac obiectul formularului 394
- facturile fiscale (cu TVA, emise/primite; în regim normal de TVA sau în regim de TVA la încasare), inclusiv autofacturile (nu toate);
- facturile fără TVA;
- facturile simplificate și bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate;
- borderourile de achiziții;
- filele carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol;
- contractele încheiate pentru produsele din sectorul agricol;
- bonurile fiscale emise;
- alte documente utilizate pentru încasare (chitanțe).
În ceea ce privește autofacturile, o primă categorie este aceea care ajustează TVA deductibilă. Astfel, potrivit Codului fiscal, în cazul:
- desființării totale sau parțiale a contractului pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, înainte de efectuarea acestora, dar pentru care au fost emise facturi în avans;
- refuzurilor totale sau parțiale privind cantitatea, calitatea ori prețurile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum și în cazul desființării totale ori parțiale a contractului pentru livrarea sau prestarea în cauză ca urmare a unui acord scris între părți sau ca urmare a unei hotărâri judecătorești definitive/definitive și irevocabile, după caz, sau în urma unui arbitraj;
- în care rabaturile, remizele, risturnele și celelalte reduceri de preț prevăzute la
art. 286 alin. (4) lit. a) sunt acordate după livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor; - în care cumpărătorii returnează ambalajele în care s-a expediat marfa, pentru ambalajele care circulă prin facturare, dacă furnizorul de bunuri/prestatorul de servicii nu emite factura de corecție, beneficiarul trebuie să emită o autofactură în vederea ajustării taxei deductibile, cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii
următoare celei în care au intervenit evenimentele de mai sus.
Pe de altă parte, se au în vedere autofacturile emise pentru livrările/prestările către sine.
Datele privind autofacturile nu le includ și pe cele referitoare la partener (acolo unde este cazul), ele fiind, în ambele situații prezentate, informative – au rol de evidențiere a taxei incluse în conținutul lor.
- data emiterii;
- identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
- identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;
- suma taxei colectate sau informațiile necesare pentru calcularea acesteia;
- în cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factură, o referire specifică și clară la factura inițială și la detaliile specifice care se modifică.
Situația facturilor simplificate este tratată diferit în funcție de natura operațiunii: livrare sau prestare, respectiv achiziție. În cazul livrărilor/prestărilor, facturile simplificate se declară indiferent dacă au înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului. În cazul achizițiilor, facturile simplificate și bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate se declară numai dacă au înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului.
Prezentăm în continuare conținutul declarației, care cuprinde următoarele secțiuni:
☑ Date introductive. Informațiile specifice acestei secțiuni sunt: tipul plătitorului (lunar/trimestrial/semestrial/anual), perioada de raportare (anul/luna), sistemul de TVA aplicabil (regimul normal de TVA/sistemul de TVA la încasare) și informații cu
privire la realizarea sau nerealizarea de operațiuni în perioada de raportare.
☑ Date de identificare ale persoanei înregistrate în scopuri de TVA (Secțiunea A). Se completează datele de identificare ale contribuabilului. În cazul codului CAEN, se înscrie codul activității preponderente efectiv desfășurate în perioada de raportare, nu cel principal.
☑ Date de identificare ale reprezentantului fiscal/legal/împuternicitului (Secțiunea B). Dacă este cazul, se completează datele de identificare ale reprezentantului fiscal/legal/împuternicitului.
I. Operațiuni realizate cu persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România (în cuprinsul declarației, aceste persoane sunt prezentate ca tip partener 1) (Secțiunea C). Conține următoarele informații (în rezumat):
☑ Numărul persoanelor impozabile înre-gistrate în scopuri de TVA în România incluse în declarație. Se completează numărul total al acestor persoane incluse în declarație, indiferent de numărul sau tipul operațiunilor realizate (fiecare partener se include o singură dată).
☑ Livrări de bunuri/prestări de servicii (L). Se au în vedere livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate atât de persoanele impozabile care aplică regimul normal de TVA, cât și de cele care aplică sistemul de TVA la încasare.
- numărul total al facturilor emise pentru livrările de bunuri/prestările de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA efectuate de persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA în România. Nu se declară operațiunile pentru care au fost emise facturi simplificate;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile și valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA (24%, 20%, 9%, 5%), efectuate de persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA în România. Nu se declară valoarea operațiunilor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- operațiunile reprezentând livrări de telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC și laptopuri, declarate distinct. Aceste operațiuni vor fi incluse în prezenta secțiune numai dacă valoarea bunurilor livrate, exclusiv TVA, înscrise într-o factură este mai mică de 22.500 lei. În cazul în care valoarea acestor livrări depășește limita menționată anterior, operațiunile se recunosc în cadrul secțiunii „livrări de bunuri/prestări de servicii pentru care se aplică taxarea inversă”.
Defalcarea prevăzută de ordin în funcție de opțiunea în materie de TVA (dacă aplică sau nu sistemul de TVA la încasare) se face prin completarea acesteia la începutul declarației. Agenții economici prezintă același set de informații, diferențierea constând în opțiunea din antetul declarației (regimul normal de TVA sau sistemul de TVA la încasare).
☑ Livrări de bunuri/prestări de servicii pentru operațiunile derulate în regim special (LS). Este vorba despre livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate atât de persoanele impozabile care aplică regimul normal de TVA, cât și de cele care aplică sistemul de TVA la încasare pentru operațiunile derulate în regim special, respectiv serviciile prestate de agențiile de turism, livrările de bunuri second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități.
- numărul total al facturilor emise pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru operațiunile derulate în regim special;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii pentru operațiunile derulate în regim special.
Și în acest caz ANAF va împărți datele în funcție de opțiunea față de sistemul de TVA, pe baza informațiilor completate de contribuabil cu privire la acest aspect.
☑ Achiziții de bunuri și servicii. Se au în vedere atât achizițiile de la persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA care aplică regimul normal de TVA (A), cât și achizițiile de la persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA care aplică sistemul de TVA la încasare (AÎ). Diferențierea se face așadar pentru tipul operațiunii raportate, având relevanță pentru ANAF sistemul de TVA aplicat de furnizor
- numărul total al facturilor primite pentru achizițiile de bunuri și servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA. Nu se includ în această categorie operațiunile pentru care au fost primite facturi simplificate;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii taxabile și valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA, cu excepția celor pentru care s-au primit facturi simplificate.
- operațiunile privind achizițiile de telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC și laptopuri, declarate distinct. Aceste operațiuni vor fi incluse în prezenta secțiune numai dacă valoarea achizițiilor, exclusiv TVA, înscrise într-o factură este mai mică de 22.500 lei (adică nu pot face obiectul prevederilor privind aplicarea măsurilor de simplificare – taxarea inversă). În cazul în care valoarea acestor achiziții depășește limita respectivă, operațiunile se recunosc în cadrul secțiunii „achiziții de bunuri și servicii pentru care se aplică taxarea inversă”.
În contabilitate, defalcarea în funcție de sistemul de TVA aplicat de furnizor are un impact direct, în sensul în care absolut toate facturile primite de la furnizorii care aplică sistemul de TVA la încasare trebuie recunoscute ca atare. Până la obligația raportării separate, facturile plătite pe loc, spre exemplu, puteau fi înregistrate similar cu cele primite de la furnizorii care aplică sistemul normal de TVA (se recunoștea de la bun început TVA deductibilă).
☑ Achiziții de bunuri și servicii supuse regimului special (AS). Este vorba despre operațiunile derulate în regim special, respectiv achizițiile de la agențiile de turism, achizițiile de bunuri second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități.
Reprezintă, în oglindă, operațiunile LS amintite anterior (văzute prin prisma cumpărătorului).
- numărul total al facturilor primite pentru achizițiile de bunuri și servicii de la persoane impozabile care aplică regimul special;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane impozabile care aplică regimul special.
Nu se pune problema TVA, aceasta nefiind înscrisă în facturile prin care se achiziționează astfel de servicii.
În acest caz, cel mai adesea ar putea fi vorba despre servicii achiziționate de la agențiile de turism.
☑ Livrări de bunuri/prestări de servicii pentru care se aplică taxarea inversă (V). Această secțiune include livrările de bunuri și prestările de servicii pentru care se aplică taxarea inversă, respectiv: cereale și plante tehnice, deșeuri feroase și neferoase, masă lemnoasă, certificate de emisii de gaze cu efect de seră, energie electrică, certificate verzi, construcții/terenuri, aur de investiții, telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC și laptopuri.
- numărul total al facturilor emise de persoana impozabilă pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care se aplică taxarea inversă;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate pentru care se aplică taxarea inversă și valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA și pe categorii de bunuri/prestări de servicii pentru care se aplică taxarea inversă.
Livrările de telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC și laptopuri se vor evidenția distinct în funcție de valoarea bunurilor livrate, exclusiv TVA, înscrise într-o factură, respectiv dacă aceasta este mai mare sau egală cu 22.500 lei.
Atenție!
Chiar dacă în factură nu este înscrisă valoarea TVA (și nici măcar în contabilitate), operațiunea fiind supusă măsurilor de simplificare, taxa se va completa în declarație în funcție de cota aplicată (spre exemplu, o livrare de cereale în valoare de 100 lei fără TVA impune înscrierea unei taxe de 9 lei, iar pentru o livrare de masă lemnoasă în valoare de 100 lei fără TVA se va completa o taxă de 20 lei).
Important!
În ceea ce privește livrările de cereale și plante tehnice, formularul impune o subclasificare, fiind necesar a fi raportate livrări individuale ale următoarelor categorii de produse: grâu și meslin, secară, orz, ovăz, porumb, triticale, boabe de soia, chiar sfărâmate, semințe de in, chiar sfărâmate, semințe de rapiță sau de rapiță sălbatică, chiar sfărâmate, semințe de floarea-soarelui, chiar sfărâmate, sfeclă de zahăr.
☑ Achiziții de bunuri și servicii pentru care se aplică taxarea inversă (C). Această secțiune reprezintă rezumatul achizițiilor de bunuri și servicii pentru care se aplică taxarea inversă. Informațiile prezentate sunt aceleași ca în cazul de mai sus (operațiuni V), inclusiv în ceea ce privește valoarea TVA și defalcarea pe categorii/subcategorii de produse.
Important!
Valabil pentru toate tipurile de operațiuni referitor la numărul de facturi raportate în declarație: În situația în care în cuprinsul unei facturi emise/primite există operațiuni cu cote de TVA diferite, la rubrica „număr de facturi” se vor înscrie: valoarea 1 în dreptul operațiunii cu valoarea cea mai mare a TVA și valoarea 0 pentru restul operațiunilor. Dacă valoarea TVA este aceeași pentru operațiunile respective, factura se va numerota o singură dată în dreptul cotei de TVA celei mai mari. În situația în care în cuprinsul unei facturi emise/primite pentru operațiuni pentru care se aplică taxarea inversă sunt incluse mai multe bunuri/servicii prevăzute la lit. C, la rubrica „număr de facturi” se vor înscrie: valoarea 1 în dreptul operațiunii cu valoarea cea mai mare a TVA și valoarea 0 pentru restul operațiunilor.
Toate informațiile prezentate mai sus vor face, centralizate, obiectul secțiunii C – Lista operațiunilor taxabile efectuate pe teritoriul național.
Datele necesare pentru raportare sunt:
- codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului;
- denumirea/numele și prenumele beneficiarului;
- numărul de facturi emise (se calculează aplicând criteriul de mai sus);
- baza impozabilă, respectiv TVA (24%, 20%, 9%, 5%) (nu și pentru LS).
Dacă operațiunea este subiect de taxare inversă:
- defalcarea pe bunuri/servicii;
- codul NC/denumirea bunului.
Tipul operațiunii (A/AÎ/AS/C):
- codul de înregistrare în scopuri de TVA al furnizorului;
- denumirea/numele și prenumele furnizorului;
- numărul de facturi primite;
- baza impozabilă, respectiv TVA (nu și pentru AS).
Dacă operațiunea este subiect de taxare inversă:
- defalcarea pe bunuri/servicii;
- codul NC/denumirea bunului.
II. Operațiuni realizate cu persoane impozabile neînregistrate în scopuri de TVA în România (în cuprinsul declarației, aceste persoane sunt prezentate ca tip partener 2) (Secțiunea D). Conține următoarele informații (în rezumat):
☑ Numărul persoanelor neînregistrate în scopuri de TVA incluse în declarație. Se va completa numărul total al persoanelor neînregistrate în scopuri de TVA în România incluse în declarație, indiferent de numărul operațiunilor.
- societăți comerciale, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și alte persoane impozabile române neînregistrate în scopuri de TVA;
- persoane fizice române neînregistrate în scopuri de TVA;
- persoane fizice străine (Atenție! Persoanele impozabile străine (din UE și din afara UE) fac obiectul secțiunilor E și F).
☑ Livrări de bunuri/prestări de servicii către persoane neînregistrate în scopuri de TVA în România. Se vor prezenta:
- numărul total al facturilor emise pentru livrările de bunuri/prestările de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA efectuate de persoana impozabilă, cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile și valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA, efectuate de persoana impozabilă, cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate.
De asemenea, pentru ANAF are importanță încadrarea într-unul dintre cele două sisteme de TVA, raportările fiind preluate distinct în funcție de opțiunea din antet cu privire la sistemul de TVA aplicat de contribuabil.
☑ Livrări de bunuri/prestări de servicii către persoane neînregistrate în scopuri de TVA în România pentru operațiunile derulate în regim special. Se aseamănă cu operațiunile LS prezentate mai sus, diferența constând în faptul că beneficiarul nu este înregistrat în scopuri de TVA (Atenție! Deosebirea este între persoane înregistrate sau neînregistrate în scopuri de TVA, nu între persoane impozabile sau neimpozabile).
- natura bunurilor/serviciilor care au fost achiziționate de la persoane fizice, respectiv: cereale și plante tehnice, deșeuri feroase și neferoase, masă lemnoasă, terenuri, clădiri, alte bunuri și servicii (se raportează separat în funcție de natura achiziției);
- numărul total al facturilor/borderourilor de achiziții/filelor din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol/contractelor aferente achizițiilor de bunuri și servicii de la persoanele neînregistrate în scopuri de TVA;
- valoarea totală a achizițiilor de bunuri și servicii efectuate de la persoane neînregistrate în scopuri de TVA.
Mențiuni speciale
În ceea ce privește livrările/prestările către persoane fizice, acestea vor avea un tratament separat de raportare, respectiv în funcție de valoare și de perioada de timp la care se referă declarația, astfel:
- perioada 01.07-31.12.2016;
- perioada începând cu 01.01.2017.
Pentru primul interval, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate către persoane fizice, vor fi cuprinse în lista de detaliu numai facturile emise cu valoare individuală (al doilea criteriu) mai mare de 10.000 lei. Pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate către persoane fizice pentru care au fost emise facturi cu valoare individuală mai mică sau egală cu 10.000 lei, se va completa numărul total al facturilor emise, valoarea totală a bazei impozabile și TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA. Pentru cea de-a doua perioadă, vor fi cuprinse în lista de detaliu toate facturile emise către persoanele fizice, indiferent de valoarea acestora.
Datele necesare pentru raportare sunt:
- CUI/CNP/NIF, adresa;
- denumirea/numele și prenumele beneficiarului;
- numărul de documente emise (de exemplu, facturi);
- tipul documentului;
- baza impozabilă și TVA (24%, 20%, 9%, 5%) (nu și pentru LS).
Tipul operațiunii (N)
- CUI/CNP/NIF, adresa;
- denumirea/numele și prenumele furnizorului;
- numărul de documente primite (de exemplu, facturi/borderouri de achiziții/file din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol);
- tipul documentului;
- valoarea achizițiilor;
- natura bunurilor/serviciilor achiziționate.
În ceea ce privește datele de identificare ale partenerului persoană fizică, completarea CNP/NIF este obligatorie în situația în care persoana impozabilă îl colectează de la persoana fizică din facturi sau contracte (de prestări servicii, furnizare utilități, vânzări de bunuri mobile și imobile etc.). În lipsa acestuia se vor declara numele, prenumele și adresa persoanei fizice. La adresă, informațiile se vor completa în următoarea ordine: datele din actul de identitate al persoanei fizice colectate de persoana impozabilă sau, în lipsa acestuia, o altă adresă comunicată de beneficiar. Informațiile vor cuprinde în mod obligatoriu următoarele: țara, localitatea, județul/sectorul, strada, numărul, blocul, apartamentul, alte detalii adresă (datele se validează dacă la adresă există cel puțin țara (evident RO) și județul). Rubrica „alte detalii adresă” se va completa în situația în care se vor înscrie alte elemente decât cele existente în formularul pretipărit sau nu se deține o adresă din România.
În ceea ce privește tipul de document, operațiunile se vor raporta centralizate pe furnizor/tip document, acesta din urmă putând fi unul dintre cele patru amintite: factură, borderou de achiziții, filă din carnetul de comercializare a produselor din
sectorul agricol și contract încheiat cu persoana fizică.
III. Operațiuni realizate cu persoane impozabile nestabilite în România care sunt stabilite în alt stat membru, neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România (Secțiunea E). Se vor prezenta
următoarele informații (în rezumat):
☑ Numărul total al persoanelor impozabile nestabilite în România care sunt stabilite într-un stat al Uniunii Europene, neînregistrate și care potrivit normelor legale nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, incluse în declarație.
- numărul total al facturilor emise pentru livrările de bunuri/prestările de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA, cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile și valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcată pe cote de TVA, cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate.
În funcție de opțiunea pentru sistemul de TVA, ANAF va beneficia de date în mod distinct – raportări ale persoanelor care aplică regimul normal de TVA și raportări ale persoanelor care aplică sistemul de TVA la încasare.
În această secțiune se includ toate livrările/prestările locale pentru care cumpărător este o persoană impozabilă nestabilită în România care este stabilită în alt stat membru, neînregistrată și care nu este obligată să se înregistreze în scopuri de TVA în România, cum ar fi:
- toate livrările locale de bunuri de orice natură (de exemplu, combustibil sau bunuri vândute din magazine pentru care se emit facturi având ca beneficiari persoane impozabile din UE). Având în vedere că livrarea este locală (nu se îndeplinesc condițiile pentru livrare intracomunitară – bunurile nu au fost transportate în afara României de către furnizor sau de altă persoană în contul său), se facturează cu TVA;
- anumite prestări de servicii realizate pe teritoriul României, cum ar fi închirierea de mijloace de transport, serviciile legate de bunuri imobile (de exemplu, închiriere) – factura se întocmește cu TVA.
Nu se includ livrările locale pentru care s-au emis facturi având la cumpărător persoane fizice cu domiciliul în UE – nu sunt persoane impozabile, deci nu intră în această secțiune, ci fac obiectul secțiunii D.
☑ Livrări de bunuri/prestări de servicii către persoane impozabile nestabilite în România care sunt stabilite în alt stat membru, neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, pentru operațiuni derulate în regim special. Se aseamănă cu operațiunile LS detaliate mai sus, diferența constând în calitatea beneficiarului.
- numărul total al facturilor primite pentru achizițiile de bunuri și servicii pentru care se aplică taxarea inversă;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii pentru care se aplică taxarea inversă și valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA;
Se vor declara numai operațiunile derulate pe teritoriul național care nu se înscriu în declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare (formularul 390).
Se regăsesc în această situație prestările de servicii efectuate în legătură cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experți și agenți imobiliari, servicii de pregătire și coordonare a lucrărilor de construcții, precum serviciile prestate de arhitecți și de
societățile care asigură supravegherea pe șantier (art. 278 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal).
- sunt derivate dintr-un bun imobil, iar respectivul bun imobil este un element constitutiv al serviciului și este central și esențial pentru serviciile prestate;
- sunt furnizate în beneficiul unui bun imobil sau vizează un bun imobil și au drept obiectiv modificarea caracteristicilor fizice sau a statutului juridic al respectivului bun.
În această rubrică nu se declară serviciile prestate de furnizori din UE pentru care locul prestării nu este expres definit de Codul fiscal ca fiind pe teritoriul României – aceste operațiuni sunt considerate intracomunitare și fac obiectul declarării în formularul 390. De exemplu, o excepție care ar putea fi interpretabilă este transportul realizat pe
teritoriul României de un furnizor din UE – se consideră operațiune intracomunitară (face obiectul formularului 390, nu 394).
IV. Operațiuni realizate cu persoane impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene (Secțiunea F). Se raportează (în rezumat):
☑ Numărul total al persoanelor impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene, cuprinse în declarație.
Atenție!
Dacă un cumpărător aparent nestabilit în UE oferă un cod de TVA valabil din UE, operațiunea va fi recunoscută la Secțiunea E.
- numărul total al facturilor emise pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate către persoane impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile și valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA, cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate.
În funcție de opțiunea pentru sistemul de TVA, ANAF va beneficia de date în mod distinct – raportări ale persoanelor care aplică regimul normal de TVA și raportări ale persoanelor care aplică sistemul de TVA la încasare.
- toate livrările locale de bunuri de orice natură (de exemplu, combustibil sau bunuri vândute din magazine pentru care se emit facturi având ca beneficiari persoane impozabile din afara UE). Având în vedere că livrarea este locală (nu se îndeplinesc condițiile pentru export – bunurile nu au fost transportate în afara Uniunii Europene de către furnizor sau de altă persoană în contul său), se facturează cu TVA;
- anumite prestări de servicii realizate pe teritoriul României, cum ar fi închirierea de mijloace de transport, servicii legate de bunuri imobile (de exemplu, închiriere), servicii de transport de bunuri efectuate în România și cele constând în activități accesorii transportului, precum încărcarea, descărcarea, manipularea și servicii similare acestora, alte servicii prestate pe teritoriul țării noastre pentru care nu se aplică scutirea – factura se întocmește cu TVA.
Nu se includ livrările locale pentru care s-au emis facturi având la cumpărător persoane fizice cu domiciliul în afara UE – nu sunt persoane impozabile, deci nu intră în această secțiune, ci fac obiectul secțiunii D.
☑ Livrări de bunuri/prestări de servicii către persoane impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene, pentru operațiunile derulate în regim special. Se aseamănă cu operațiunile LS detaliate mai sus, diferența constând în calitatea
beneficiarului.
- numărul total al facturilor primite pentru achizițiile de bunuri și servicii pentru care se aplică taxarea inversă;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii pentru care se aplică taxarea inversă și valoarea totală a TVA aferentă acestora, defalcate pe cote de TVA.
Se culeg următoarele informații: numărul de facturi, baza impozabilă și TVA aferentă (generată de taxarea inversă) pentru achiziții cu locul în România, efectuate de furnizori neînregistrați și care nu sunt obligați să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabiliți pe teritoriul Uniunii Europene. Se va raporta totalul pe fiecare furnizor,
completându-se codul de înregistrare în scopuri de TVA și denumirea/numele și prenumele furnizorului.
- prestările de servicii efectuate în legătură cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experți și agenți imobiliari, servicii de pregătire și coordonare a lucrărilor de construcții, precum serviciile prestate de arhitecți și de societățile care asigură supravegherea pe șantier (art. 278 alin. (4) lit. a));
- servicii de transport de bunuri efectuate în România și serviciile constând în activități accesorii transportului, precum încărcarea, descărcarea, manipularea și servicii similare acestora (art. 278 alin. (6) lit. a));
- servicii constând în lucrări asupra bunurilor mobile corporale și evaluări ale bunurilor mobile corporale (art. 278 alin. (6) lit. a));
- alte servicii prestate pe teritoriul României pentru care beneficiarul face taxare inversă.
În această rubrică nu se declară:
- importul de bunuri (pentru acestea se datorează TVA în vamă și nu fac obiectul formularului 394);
- serviciile efectuate de furnizori din afara UE care nu se prestează pe teritoriul României (de exemplu, consultanță), chiar dacă achiziția acestora impune înregistrarea taxării inverse.
Vom continua analiza acestei declarații în numărul următor al revistei.
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 688/10.09.2015, cu modificările și completările ulterioare.
- Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.769/2015 privind declararea livrărilor/prestărilor și achizițiilor efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA și pentru aprobarea modelului și conținutului declarației informative privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA, publicat în Monitorul Oficial nr. 11/07.01.2016, cu modificările ulterioare.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național