„Gândirea integrată se află la baza serviciilor integrate de calitate”
Numărul 40, 16-22 oct. 2018 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Eugenia Ciontu, expert contabil, membru titular al Consiliului Filialei CECCAR Ialomița
Alexandra Rizea: Vă rugăm să prezentați cititorilor o retrospectivă a carierei dvs., pornind de la opțiunea pentru profesia contabilă, astfel încât să se contureze drumul parcurs până la performanțele din prezent.
Eugenia Ciontu: Opțiunea pentru profesia contabilă, în cazul meu, a apărut mai târziu, când eram deja managerul unei societăți comerciale. Primii ani de pregătire universitară au vizat sfera tehnicii, eu fiind absolventă a Univesității Politehnica din București. Am lucrat o perioadă într-un domeniu de vârf al industriei, cel al contrucțiilor aeronautice. Schimbările profunde produse în țara noastră prin trecerea la economia de piață au determinat și reprofilarea mea în plan profesional, astfel încât am devenit managerul unei societăți cu activitate complexă, care îngloba producția, prestările de servicii și comerțul. În acest punct al carierei, cunoașterea, înțelegerea, puterea de analiză și stăpânirea informației contabile îmi erau imperios necesare. Și, iată-mă, din nou, studentă, de data aceasta la Facultatea de Contabilitate și Informatică de Gestiune, cu o diplomă de licență obținută în cadrul Academiei de Studii Economice din București. Și am descoperit că această nouă profesie îmi place mult, mă definește.
Firește, fiecare profesionist contabil a acumulat experiențe care îl particularizează, atât în ceea ce privește specializarea pe anumite domenii, cât și sub aspectul structurii și ariei de cuprindere a clienților. Din această perspectivă, ce considerați că este mai important de relatat?
După obținerea licenței în studii economice, la scurt timp, am devenit expert contabil, membru al Filialei CECCAR Ialomița, m-am înscris în Grupul Experților Judiciari (GEJ), mi-am înființat propriul cabinet de expert contabil și evaluator. Am continuat pregătirea, dobândind, prin examen de competență profesională, calitatea de auditor financiar, de membru al Camerei Auditorilor Financiari din România. Abilitățile din aria afacerilor și obiectivele specifice sectorului privat din economie mi-au oferit șansa unei cariere în domeniul profesiei contabile, având un curs ascendent permanent. Îmi plac lucrările de sinteză, de analiză financiar-contabilă: fuziuni și consolidări de societăți, evaluarea întreprinderilor, expertizele contabile, întocmirea și prezentarea situațiilor financiare, relația contabilitate-fiscalitate. Pe aceeași linie, din dorința de a oferi servicii integrate, am adăugat certificărilor mele de inginer, economist, expert contabil, evaluator ANEVAR, auditor financiar CAFR și certificarea de mediator, membru al Consiliului de Mediere. Interacțiunile cu mediul de business mi-au permis desfășurarea activității în condiții de performanță.
În contextul evocat, mai ales din perspectiva domeniilor enumerate, care a fost influența calității de membru al CECCAR, respectiv cum a contribuit la conturarea parcursului dvs. profesional?
Bineînțeles, acest parcurs a fost influențat, într-o măsură determinantă, de calitatea de membru al CECCAR. Pregătirea continuă, prin participarea la cursuri de interes și cu un nivel ridicat al calității, la seminare, simpozioane. Conferințele și congresele organizate de CECCAR mi-au permis desfășurarea activității în condiții de performanță, determinând trendul ascendant al carierei mele. Aș aminti aici, spre exemplificare, tema celei de-a XXII-a ediții a Congresului profesiei contabile ce a avut loc la București, în perioada 28-29 septembrie: Gândirea integrată. Globalizarea. Tehnologia – Viitorul profesiei. În plus, calitatea de membru al Filialei CECCAR Ialomița mi-a dat și, apoi, mi-a întărit sentimentul apartenenței la o comunitate profesională cu o identitate civică inconfundabilă, călăuzită de promovarea consecventă a principiului slujirii interesului public.
Referindu-vă, mai pe larg, la activitatea Filialei CECCAR Ialomița, vă propunem să menționați acțiunile pe care le desfășurați în calitate de membru al Consiliului, împreună cu colegii, în vederea consolidării pozițiilor experților contabili și contabililor autorizați pe piața județeană de profil.
Filiala CECCAR Ialomița desfășoară permanent activități care au ca scop consolidarea pozițiilor membrilor săi pe piața județeană de profil. Aș enumera aici doar câteva dintre acestea: masa rotundă cu tema Să accesăm fondurile europene; cursurile de interes pentru specificul local Contabilitatea pentru agricultură; simpozionul Autonomia financiară a comunităților locale, eveniment organizat în parteneriat cu Consiliul Județean și Liceul „Alexandru Ioan Cuza”; masa rotundă cu tema Rolul fondurilor de garantare în sprijinirea IMM-urilor; simpozionul Contribuția mediului de afaceri la dezvoltarea economică locală; cursul cu tema Protecția datelor cu caracter personal; comunicările la târguri locale și internaționale; ▪ informări asupra oportunităților de finanțare lansate de ADR Muntenia. Astfel, se relevă, încă o dată, maniera în care noi, profesioniștii contabili, contribuim permanent la identificarea tendințelor din sfera economico-socială și participăm la elaborarea de soluții fezabile prin capacitatea noastră de a ne adapta la schimbările apărute atât în mediul economic, cât și în legislația specifică, toate acestea în condițiile respectării exigențelor etice ale profesiei. Prin acțiunile la care m-am referit, experții contabili și contabilii autorizați, membri ai CECCAR, își consolidează continuu poziția de profesioniști în lumea businessului, mai ales prin calitatea serviciilor, într-o măsură tot mai mare integrate, fapt ce generează și creșterea încrederii de care ne bucurăm în rândurile clienților.
În continuarea acestei idei, vă propunem să vă referiți la modalitățile practice de implicare a filialei în procesul complex de dezvoltare economico-socială a județului Ialomița, mai ales în sfera valorificării superioare a potențialului firmelor cărora le oferiți serviciile.
Filiala CECCAR Ialomița s-a implicat și se implică permanent în activitatea de informare a mediului de afaceri din județ, inclusiv în privința noilor reglementări din domeniul financiar-contabil, precum și a impactului pe care acestea le au asupra entităților economico-sociale. De aici, contribuții tot mai eficiente ale clienților la realizarea obiectivelor stabilite la scara întregului județ. În acest sens, menționez că informațiile contabile stau la baza adoptării deciziilor managerilor, ale întreprinzătorilor. De calitatea acestor informații depinde întreg mediul de afaceri județean. Se confirmă și se reconfirmă în acest fel că profesioniștii contabili reprezintă și un liant între mediul de afaceri și autoritațile publice de la toate nivelurile.
Bineînțeles, nu totul se desfășoară lin, mai sunt dificultăți care se cer depășite. În acest demers, cum apreciați locul și rolul profesionistului contabil?
Riscul și incertitudinea sunt întâlnite în mediul economic actual, fapt ce determină, la rândul lui, acordarea unei atenții mai mari informațiilor contabile. Întreprinzătorii doresc și sunt interesați să lucreze cu noi deoarece ne demonstrăm permanent capacitatea de analiză și de anticipare a problemelor specifice, ca premise esențiale pentru găsirea și aplicarea unor soluții adecvate. Filiala CECCAR Ialomița acționează în consens cu alte structuri profesionale și cu autoritățile locale pentru a veni în sprijinul întreprizătorilor locali. Lunar au loc întâlniri ale experților contabili cu reprezentanții Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP), Agenției Județene de Asigurări de Sănătate, Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM), Tribunalului Ialomița și ai altor instituții. Și prin aceste modalități, experții contabili și contabilii autorizați, membri ai CECCAR, se dovedesc a fi o componentă importantă în efortul comun de dezvoltare economico-socială a județului Ialomița. Bineînțeles, toate acestea sunt posibile prin raportarea permanentă la exigențele etice ale profesiei, așa cum sunt ele formulate în normele CECCAR.
Cum se conturează, în momentul de față – pe baza rezultatelor la care v-ați referit – obiectivele concrete ale filialei pentru perioada următoare în domeniul îmbunătățirii permanente a pregătirii profesionale a membrilor, cu accent pe imperativele erei digitale?
Transformarea digitală nu mai este opțională! Poate unora nu le este pe plac schimbarea, dar suntem obligați să acționăm pentru a-i face față, pentru a o promova. În acest cadru, digitalizarea reprezintă strategia de folosire a celor mai recente tehnologii IT pentru a face disponibile cât mai multe resurse în companie. Digitalizarea vizează, în egală măsură, tehnologia și modul în care aceasta transformă viața oamenilor, începând cu locul de muncă. Nu trebuie să omitem, însă, rolul decisiv al factorului uman. În situația în care oamenii rămân fideli proceselor vechi, produsele și serviciile noastre nu vor putea răspunde cerințelor consumatorilor de azi și de mâine. În era digitală, interfața cu clientul se află peste tot în situații și moduri dintre cele mai diverse. Aș da, în acest sens, drept exemplu preocuparea pentru educarea, pentru formarea profesioniștilor contabili în spiritul exigențelor economiei digitale, care reprezintă o prioritate a Filialei CECCAR Ialomița. În acest context, filiala organizează acțiuni de îndrumare sub forma întâlnirilor de lucru cu AJFP, ITM, AJOFM, UGIR etc., în vederea îmbunătățirii modului de gestionare și transmitere a datelor în sistem informatic, precum și seminare privind diverse softuri informatice, de înscriere în spațiul virtual privat, seminare online, întocmire și depunere online a rapoartelor anuale. Deci, este vorba despre o activitate complexă și permanentă, mereu supusă unui proces de îmbunătățire, astfel încât să facem față cu succes cerințelor erei digitale.
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial