GfK Consumer Panel: Cumpărătorii migrează către produse din segmente inferioare de preț ca răspuns la presiunile inflaționiste
Numărul 23, 15-21 iun. 2022 » Analize și sinteze
Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut cu 7% în România în primele trei luni din 2022 comparativ cu perioada similară a anului trecut, pe fondul accelerării creșterii prețurilor la alimente, arată datele GfK Consumer Panels & Services, citate de Agerpres. Avansul valoric al pieței FMCG a fost de 1,2% în 2021 față de anul anterior, se arată într-un comunicat al companiei de cercetare de piață.
„Este al doilea trimestru consecutiv în care se observă migrarea shopperilor către produse din segmente inferioare de preț (fenomenul de down-trade), în special în categoriile nealimentare, ca răspuns la presiunile inflaționiste în creștere. Peste 4 din 10 categorii de alimente (excluzând alimentele proaspete și lactatele) și de produse pentru îngrijirea locuinței, precum și jumătate din categoriile de produse de îngrijire personală se confruntă cu fenomentul de down-trade. În segmentele de alimente proaspete și lactate, ponderile categoriilor care au înregistrat down-trade au fost mai mici, de 18%, respectiv 30%”, se precizează în comunicat.
Analiza specială Inflation Tracker derulată de GfK România începând cu acest an arată că, în primul trimestru din 2022, inflația a fost prezentă în 8 din 10 categorii FMCG. Cu toate acestea, jumătate din categoriile afectate de creșteri de prețuri au fost pe un trend ascendent din punct de vedere volumic, comparativ cu perioada similară din 2021, declinul fiind înregistrat doar în 38% din aceste categorii.
Analiza Inflation Tracker a arătat că în categorii precum făină, paste făinoase, mixuri de bere, capsule de cafea, dulciurile sau vopsea de păr, cumpărătorii au migrat către produse mai accesibile ca preț, pentru a nu elimina aceste categorii din coșul de cumpărături.
De asemenea, analizând categoriile cu scăderi de volume pe fondul inflației, în primul trimestru din an față de perioada similară de anul trecut, 28% din acestea s-au confruntat cu fenomentul de down-trade.
Studiul care monitorizează comportamentul de cumpărare al gospodăriilor din România - GfK Consumer Panel - evidențiază faptul că, în intervalul ianuarie - martie 2022, doar discounterii au reușit să se mențină pe un trend ascendent în volum față de perioada similară din anul trecut. Aceștia au înregistrat o creștere valorică de 18%, peste ritmul hypermarketurilor și al comerțului tradițional și în opoziție cu trendul descendent al supermarketurilor.
Pe de altă parte, magazinele online și-au temperat creșterea în trimestrul I al anului și au rămas sub pragul de 1% din valoarea cheltuielilor gospodăriilor pentru bunuri de larg consum. Per total, incluzând delivery apps, segmentul e-grocery deține mai puțin de 3% din această valoare.
GfK Consumer Panel este un studiu de tip continuu care monitorizează comportamentul de cumpărare al familiilor din România pe baza unui eșantion reprezentativ la nivel național, format din 6000 de gospodării. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasă, indiferent de canalul de achiziție.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice