MyWIZ, secretul contabililor de succes
GfK: Tinerii români cheltuiesc aproape jumătate din venitul lor pe alimente și utilități

GfK: Tinerii români cheltuiesc aproape jumătate din venitul lor pe alimente și utilități

Numărul 39, 2-8 oct. 2024  »  Analize și sinteze

Tinerii români cheltuiesc cea mai mare parte din venitul lor pe alimente (28%), utilități (16%), iar 12% din venit este economisit, relevă prima ediție a sondajului „Young Money Matters” (Banii tinerilor contează) realizat de GfK, relatează Agerpres. „Cu aproape jumătate din tineri câștigând sub 3.000 de lei (aproximativ 600 euro) pe lună, banii sunt în mod evident puțini pentru mulți români din Generația Z/Millennials. Așadar, cum își cheltuie ei salariile lunare? Studiul Young Money Matters a arătat că tinerii români cheltuiesc cei mai mulți bani pe mâncare, la fel ca tinerii cehi și polonezi. În medie, 28% din venitul lor lunar se duce pe mâncare, acest procent fiind mai mare în rândul femeilor și al celor din grupa de vârstă 30-35 de ani (30% fiecare). Cheltuielile cu utilitățile au fost pe locul doi, cu 16%, în ciuda faptului că, la sfârșitul anului 2022, Guvernul român a introdus măsuri de ajutor de stat pentru a proteja cetățenii de prețurile excesive la energie după invazia Rusiei în Ucraina, care a provocat o creștere puternică a facturilor la energie”, arată primul studiu despre tineri și banii lor realizat simultan în România, Republica Cehă și Polonia.

Aceste limitări ale prețurilor la electricitate și gaze urmează să rămână în vigoare cel puțin până în martie 2025.

„În mod remarcabil, având în vedere nivelul scăzut al salariilor din România, economiile au fost enumerate ca fiind a treia cea mai mare «cheltuială» de către respondenți, cu 12% din salariul lunar economisit. Investițiile s-au situat la o medie de 6%, ceea ce înseamnă că, în medie, 18% din venitul lunar este investit într-o formă sau alta în active. Evident, cei cu venituri mai mari economisesc cel mai mult (17%); mai puțin așteptat, grupa de vârstă cea mai tânără (între 18 și 21 de ani) a declarat că economisește cel mai mult din salariu (18%)”, menționează raportul.

În timp ce alte studii arată, de asemenea, că generațiile mai tinere economisesc mai mult decât înainte, unii experți avertizează că tinerii, în general, tind să supraestimeze suma pe care o economisesc. Și, bineînțeles, câțiva dintre cei care economisesc sârguincios tind să denatureze rezultatele medii și să mascheze numărul mult mai mare de persoane care nu economisesc în fiecare lună.

Astfel, sondajul Young Money Matters a arătat că cel mai mare grup din cadrul studiului, 54% dintre Gen Z/Millennials din România au pus deoparte echivalentul unei luni sau mai puțin din salariul lor lunar, acest număr fiind puternic concentrat în grupul cu cele mai mici venituri (65%), în rândul femeilor (62%) și al celor cu vârste cuprinse între 30 - 35 de ani (61%). Acest lucru sugerează că economisirea banilor este dificilă pentru cei din grupele cu cele mai mici venituri și, probabil, și pentru cei cu familii, deși situația aceasta pare să difere de alte răspunsuri pe care le-au dat.

Alți 22% dintre respondenți au declarat că au pus deoparte între una și două luni de salariu, 15% au economisit între trei și cinci luni de salariu, iar 9% (15% în categoria cu cele mai mari venituri) au economii egale cu jumătate de an de salariu sau mai mult.

„Procentul scăzut al românilor care au mai mult de trei luni de economii (24%) în comparație cu cehii (44%) și polonezii (47%) reflectă salariile relativ mici din România”, subliniază lucrarea. Aproape jumătate (49%) dintre românii cu vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani au declarat că nivelul lor de trai s-a îmbunătățit în ultimul an; cu toate acestea, marea majoritate a acestora (72%) prevăd o creștere a costurilor de trai în următoarele 12 luni.

Numerarul/conturile curente (57%) și cardurile de credit (42%) sunt cele mai populare două produse financiare în rândul tinerilor români, iar 34% folosesc un cont de economii.

„Numerarul sau contul curent și contul de economii sunt două dintre cele mai populare trei produse financiare pentru tinerii români, indicate de 57% și respectiv 34% din respondenți. Deși românii consideră numerarul sau contul curent drept cea mai potrivită modalitate de a economisi bani, aceștia își pierd o parte din aceste economii din cauza inflației, care a fost deosebit de ridicată în 2022 și 2023. Studiul Young Money Matters a arătat că, în timp ce mutarea banilor rămași într-un cont de economii este cea mai populară alegere (38%), păstrarea lor într-un cont curent este a doua cea mai populară alegere (33%). Această strategie este comună tuturor categoriilor de vârstă. Acest lucru este susținut de alte sondaje recente care arată că românii din Generația Z/Millennials își măresc activele în numerar pentru a face acest lucru. Aceștia citează «accesul facil» la banii lor ca motiv pentru a face acest lucru”, arată sursa citată.

Cheltuirea banilor rămași pe alegerea stilului de viață a fost indicată de 14% dintre respondenți, dar puțin peste aceasta, la 15%, a fost căutarea unui produs de investiții financiare. Această cifră a crescut la 19% pentru bărbați, față de 10% pentru femei, și la 27% pentru cei cu cel mai ridicat nivel de venit.

După conturile curente, al doilea cel mai popular produs financiar sunt cardurile de credit, care, împreună cu 17% care aleg un împrumut personal, sugerează o tendință a respondenților de a se baza pe credit sau, cu alte cuvinte, de a trăi peste posibilitățile lor. La urma urmei, 16% dintre respondenți au declarat că nu le rămân niciodată bani la sfârșitul lunii, această cifră crescând la 20% în cazul femeilor. Pentru mulți tineri români, a avea bani până la sfârșitul lunii este o provocare serioasă.

Acțiunile (12%), criptomonedele (11%) și fondurile de investiții (10%) se numără printre cele mai populare trei produse financiare utilizate, precum și printre cele mai dorite active în rândul respondenților (17%, 11% și respectiv 17%).

Pensia suplimentară/asigurarea de pensie se numără printre cele mai dorite produse financiare, cu 14%, însă doar 7% investesc în prezent în astfel de produse în timp ce 79% au declarat că nu le utilizează și nu doresc să le utilizeze.

Părinții (45%) și căutările pe internet (42%) sunt principalele surse de informare privind gestionarea banilor pentru tinerii români, iar unul din cinci respondenți urmărește cel puțin un influencer financiar.

Conform raportului GfK, cele mai importante aspirații financiare ale tinerilor români sunt: posibilitatea de a se întreține pe ei și familia lor, de a nu-și face griji pentru plata facturilor și de a avea propria locuință, iar 81% dintre respondenți consideră că aspirațiile lor sunt realizabile.

De asemenea, 61% dintre tinerii români au fost forțați să amâne o decizie importantă în viață din motive financiare, iar această cifră crește la 71% dintre femei.

Cei mai mulți tineri (61%) locuiesc cu soțul/soția sau cu copiii, în timp ce o treime (32%) locuiesc cu părinții sau cu alte rude. Doar 13% locuiesc cu chirie.

Tinerii români sunt mult mai preocupați de sustenabilitate decât colegii lor din regiune. Sustenabilitatea este o prioritate ridicată pentru 42% dintre românii din Generația Z/Millennials, comparativ cu doar 21% dintre tinerii polonezi și 19% dintre tinerii cehi, deși această cifră scade ușor în funcție de vârstă și venituri. Alți 53% au declarat că sustenabilitatea nu este o prioritate, dar fac și ei ce pot în acest sens.

Young Money Matters este primul sondaj de acest tip, despre tineri și banii lor, derulat simultan în România, Cehia și Polonia, cele mai mari trei piețe în care operează Cook Communications. Sondajul a fost realizat de firma GfK, pentru Cook Communications.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.