Google și DNSC au lansat o campanie de prevenire a dezinformării în mediul online
Telex » Știri 23 mai, 9:41
Google a lansat, în parteneriat cu Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), o campanie destinată prevenirii dezinformării în mediul online, în perioada pre-electorală, se arată într-un comunicat al companiei, citat de Agerpres. Potrivit specialiștilor, inițiativa are în vedere educarea publicului în identificarea tehnicilor de manipulare folosite în comunicarea online, indiferent de mediu și tip de conținut (de la presă clasică la social media și de la text la video), precum și modul în care să reacționeze și să respingă argumentele înșelătoare.
Campania se derulează prin intermediul unei platforme dedicate, disponibilă la prebunking.withgoogle.com/ro.
"Dezinformarea a fost identificată de experți ca fiind cel mai mare risc la nivel global în următorii doi ani. Pentru România și mare parte a Europei, dezinformarea este un subiect și mai sensibil în acest an electoral. Pentru a combate manipularea pre-electorală, lansăm o campanie în care apelăm la unul dintre cele mai eficiente instrumente: educația. Abordarea pe care o folosim, prebunking-ul, este o tehnică de comunicare ce generează «anticorpi mentali», ajutând oamenii să identifice și să respingă viitoare încercări de manipulare. Obiectivul campaniei pe care am lansat-o alături de partenerul nostru, DNSC, este ca oamenii să învețe să identifice manipularea, să respingă dezinformarea și, astfel, să-și formeze propriile opinii bazate pe argumente solide", a declarat Elisabeta Moraru, director de țară al Google România.
Noua platformă Google detaliază cele mai uzuale tehnici de manipulare folosite în comunicarea online, explică modul și de ce funcționează, prezintă exemple concrete de mesaje și situații manipulatoare, iar la final oferă oamenilor soluții de cum să reacționeze și cum să respingă o asemenea manipulare. Astfel, sunt detaliate 11 tehnici de manipulare, de la folosirea mesajelor emoționale sau a unor falși experți până la manipularea prin găsirea unui țap ispășitor, atacul la persoană sau scoaterea din context.
"Cele mai frecvente trei tehnici de manipulare - «scoaterea din context», «discreditarea» și «găsirea unui țap ispășitor» - au fost exemplificate în video-uri animate, pentru un impact mai mare la nivelul publicului. Mai mult, platforma oferă un ghid practic pentru orice organizație vrea să deruleze o campanie de prebunking, precum și resurse, studii de caz, jocuri educative și un test pentru a verifica cât de pregătită este o persoană în a identifica tehnicile de manipulare folosite în dezinformare", se menționează în comunicatul Google.
Campania de prebunking lansată în România este parte a unui inițiative ample a Google în Europa, care are ca obiectiv protejarea integrității electorale în perspectiva alegerilor din Uniunea Europeană, și continuă eforturile pe termen lung ale companiei de educație în domeniul media.
Inițiative similare sunt derulate și în Franța, Germania, Italia, Belgia sau Polonia, iar materialele sunt disponibile în toate limbile țărilor Uniunii Europene, plus rusă, arabă și turcă. Platforma de prebunking a Google a fost realizată cu sprijinul Jigsaw, o entitate în cadrul gigantului american, care are ca scop cercetarea societăților deschise și amenințărilor la adresa lor, precum și dezvoltarea de instrumente experimentale și noi tehnologii care să ajute la protejarea acestora.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice